یکی از ظرفیت های گسترده بانک ملی ایران،شعب گسترده این بانک در دیگر کشورهاست که این امکان را به این بانک می دهد تا خدماتی را به فعالان اقتصادی ارائه دهد که قابل مقایسه با بانک های دیگر نیست.
با وجود مشکلات فراوانی که تحریم های ظالمانه غرب علیه نظام بانکی به وجود آورده است با این حال این بانک توانسته است در خور شرایط کشور فعالیت های بین المللی خود را حفظ کند و در مسیر ارائه خدمات به فعالان اقتصادی در بخش واردات یا صادرات کوشا باشد. در این میان پیوستن ایران به پیمان های جمعی مانند پیمان شانگهای و بریکس،ظرفیت های جدیدی را به روی نظام بانکی کشور باز کرد که بانک ملی ایران نیز می کوشد تا جایگاه ویژه خود را در میان شبکه بانکی کشورهای عضو به دست آورد. اداره کل خارجه نیز یکی از ادارات کل بانک ملی ایران است که فعالیت آن به طور مستقیم به این بخش مربوط می شود.
به گزارش فراسو، روابط عمومی بانک ملی ایران در همین خصوص گفت و گویی را با کامران پور یزدان خواه رئیس اداره کل خارجه ابن بانک انجام داد که مشروح آن در ادامه آمده است:
لطفا توضیحاتی در خصوص عملکرد و وظایف اداره کل خارجه بفرمائید.
اداره کل خارجه تحت نظارت معاونت امور ارزی و بین الملل و در چارچوب سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی مسئولیت سیاست گذاری و ابلاغ بخشنامه های ارزی در حوزه عملیات ارز بازرگانی شامل انواع اعتبارات و بروات اسنادی و حواله ها، امور مربوط به اعتبارات اسنادی از محل تسهیلات خارجی، صندوق توسعه ملی یا منابع بانک، مدیریت و صدور مجوز پرداخت های ارزی از محل حساب های ارزی نزد کارگزاران بابت ایفای تعهدات ناشی از ارائه خدمات ارزی توسط شعب ارزی را بر عهده دارد.
همچنین پیگیری رفع تعهدات ارزی مشتریان، ارز غیربازرگانی شامل مدیریت نقدینگی ارزی (اسکناس بیگانه)، حساب های ارزی وکارت های بین المللی، عملیات خزانه داری شامل انجام عملیات ارزی در بازارهای بین المللی و نیز بازارهای بین بانکی داخلی و تأمین و پوشش به موقع حساب های ارزی برای ایفای تعهدات ارزی به کارگزاران و تأمین منابع ارزی از دیگر وظایف این اداره کل است. علاوه بر این اداره کل خارجه مسئولیت انعقاد قراردادهای مالی با تسهیلات دهندگان خارجی، برقراری ارتباط و حفظ مناسبات و روابط کارگزاران و موسسات پولی و مالی خارجی، کنترل و صدور اسناد حسابداری مربوط به معاملات ارزی بانک با کارگزاران، تهیه صورت سود و زیان اداره کل، مدیریت و کنترل منابع و مصارف ارزی بانک، تعامل با ادارات بانک و نهادهای خارج از بانک، ارائه خدمات مالی به صادرکنندگان و بازاریابی و جذب مشتریان بزرگ به منظور کسب سود و منابع ارزی و ریالی عمده را بر عهده دارد.
به نظر شما ارتباط بین صنعت بانکداری و امور خارجی چگونه است؟
صنعت بانکداری صنعتی بومی و سنتی نیست، بلکه صنعتی وارداتی است. بنابراین امور خارجی ریشه صنعت بانکداری است . اساساً صنعت بانکداری بر اساس نیاز تجار، بازرگانان و اصناف مختلف ایجاد شده و همراه با توسعه تجارت در سطح جهان، صنعت بانکداری و ابزار مختلف مورد استفاده آن نیز به مرور توسعه یافت تا به مرور به شکل امروزی درآمده است.
با توجه به اینکه واحد ارزشگذاری کالا و خدمات در تمامی کشورها بر اساس ارز ملی هرکشور سنجیده و تعیین میشود، در تجارت و مبادلات بینالمللی نیز که جزو لاینفک ارتباطات بین کشورها محسوب میشود، تبدیل واحد پول کشورها به یکدیگر، دادن اعتبار و انجام سرمایهگذاری بین کشورها از طریق صنعت بانکداری معنا مییابد.
به عبارت دیگر تا زمانی که تجارت و مبادلات بین کشورها وجود دارد، صنعت بانکداری نیز به عنوان مهمترین عنصر ایجاد تبادلات مالی بین کشورها ایفای نقش میکند.
از همین رو در تمامی بانکهای بزرگ و کوچک جهان که به صورت بینالمللی فعالیت میکنند، امور خارجی جزو شالوده و اساس آن بانک تلقی شده و نقش مهم و انکارناپذیری ایفا میکند.
آیا ارتقای خدمات و محصولات بانکی می تواند برای بهره مندی بیشتر مشتریان ما در خارج از کشور موثر باشد؟
با توجه به تحریمهای بینالمللی، محدودیتهای فراوانی در تبادلات مالی شبکه بانکی داخل کشور با سایر کشورها ایجاد شده است، بنابراین هر مشتری که مجاز یا قادر به فعالیت با وجود این محدودیتها باشد، میتواند از ابزارها و محصولات قابل ارائه توسط بانک در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بهره لازم را ببرد.
چالش های پیش روی شما چیست و چه راهکارهایی در این خصوص دارید؟
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی بخش بینالملل، توسعه روابط کارگزاری با بانکهای مختلف جهان به ویژه بانکهای مستقر در کشورهای دوست و دارای راهبرد مشترک با ایران است که امید میرود با عضویت ایران در پیمان شانگهای و گروه بریکس، بن بست محدودیتهای تحمیلی شکسته شود. از دیگر چالشهای مهم بخش بینالملل موضوع کمبود نیروی متخصص ارزی است . با توجه به اینکه غالب نیروهای متخصص ارزی به سن بازنشستگی رسیده یا پیشتر بازنشسته شدهاند، این اداره کل در تلاش است تا با همکاری ادارات کل سرمایه انسانی، سازمان و روشها، آموزش و ادارات امور شعب در قالب طرحها و پروژههای مختلف بر این چالش فائق آید.
چنانکه آگاهی دارند کارکنان شاغل در بخش ارزی لازم است تا علاوه بر علوم مربوط به بانکداری ریالی، قوانین و مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، علوم، ضوابط و مقررات بینالمللی را نیز فراگرفته و بر آن مسلط شوند تا بتوانند منافع بانک را به نحو احسن حفظ کنند.
با توجه به اینکه بخش ارز و بینالملل از دیرباز در بانک سودده بوده است، یکی از چالشهای بخش ارز و بینالملل این است که به منظور افزایش انگیزه همکاران ارزی، جاذبههای متناسب در درآمد و مزایای کارکنان ارزی شعب ایجاد کند.
در این زمینه اقداماتی با همکاری ادارات کل سرمایه انسانی و سازمان و روشها به عمل آمده که امید است به نتیجه مطلوب برسد. توسعه خدمات غیرحضوری به مشتریان به ویژه مشتریان ارز بازرگانی یکی از دیگر چالشهای مهمی است که این اداره در سالیان گذشته با آن روبرو بوده که امید میرود با همکاری بیشتر بخش نرمافزاری و انفورماتیک بانک این مهم نیز سرانجام به نتیجه لازم برسد.
چشم انداز و برنامه های آتی شما در این اداره چیست؟
با توجه به پیوستن ایران به پیمان شانگهای و گروه بریکس، ایجاد و توسعه روابط بانکی بین کشورهای عضو دور از دسترس نیست.
کسب ویژگیهای یک بانک تمام عیار بینالمللی (که داشتن نیروی متخصص ارزی و غیرحضوری شدن خدمات ارزی، یکی از ویژگیهای آن است ) شاخصهای است که میتواند در جذب بازار پررونق تبادلات مالی بین کشورهای عضو نقش بسزایی ایفا کند. گرچه با مضایق کنونی رفع نقایص موجود به سختی و با کندی پیش میرود، ولی دورنمای این موضوع بسیار امیدوارکننده است و اگر به موقع اقدامات لازم انجام شود میتوانیم جزو بهترین و معتبرترین بانکها در بین بانکهای عضو گروه شانگهای و گروه بریکس قرار گیریم.
سخن آخر؟
مشتریان ارزی به ویژه ارز بازرگانی همواره به دلیل ماهیت فعالیت تجاری خود، تأثیر قابل توجهی در میزان منابع و مصارف شعب و ارتقای درجه شعب دارند.
این اداره کل با همراهی ادارات کل ذیل بانکداری جامع، تلاش مستر و موفقی در جذب مشتریان و شرکت های بزرگ صادرکننده و فعال در حوزه نفت، پتروشیمی، فولادی و غیره به منظور جذب منابع و سودآوری حداکثری داشته است.
گرچه در شرایط کنونی بانک (چه در بخش ریال و چه در بخش ارز) با محدودیتهای بسیاری روبرو هستیم، لیکن توصیه اینجانب به مسئولان شعب و ادارات امور شعب این است که با برنامهریزی مناسب و اختصاص نیروی متخصص و مستعد و با انگیزه، شرایط لازم را برای توسعه بخش ارز در واحد زیر مجموعه خود فراهم آورده و از این طریق زمینه را برای رونق هرچه بیشتر بخش ریال نیز فراهم کنند، زیرا منافع این اقدام سرانجام عاید بانک و کارکنان خواهد شد.