امروز یکشنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۳

اجرای سند توسعه گوهرسنگ با هدف رشد سهم ایران در تجارت جهانی

مجری طرح سند گوهرسنگ در گفت و گو با رادیو اقتصاد؛ اجرای سند راهبردی توسعه صنعت گوهرسنگ را گامی در جهت افزایش سهم ایران در تجارت جهانی این بخش عنوان کرد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، ابومحمد هاشمی افزود: طرح ملی صنعت گوهرسنگ سه سال است که به طور قانونمند سلسله اقداماتی را در داخل کشور انجام می دهد.

وی گفت: در این زمینه سندی تحت عنوان سند توسعه صنعت گوهرسنگ کشور که ارگان ها، سازمان ها و وزارتخانه های مختلفی برای پیشبرد این صنعت در آن دخیل هستند؛ تهیه شد.

مجری طرح سند گوهرسنگ با بیان اینکه مجموع گردش مالی این صنعت در دنیا سالانه ۱۲۰۰ میلیارد دلار است، افزود: ایران سهم ناچیزی از این صنعت در تجارت جهانی دارد و هدفِ افزایش سهم ایران در تجارت بین الملل باعث شد تا این سند راهبردی اجرایی شود.

هاشمی اعلام کرد: در این صنعت ابتدا اکتشافات گوهرسنگ ها را با راهبردی ایمیدرو در ۱۱ استان کلید زد که مراحل نهایی آن در حال اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین دو طرح اکتشاف یاقوت و زمرد در ۲ زون شمالغرب کشور آغاز شده است.

مجری طرح گوهرسنگ اظهار داشت: با کمک سازمان فنی حرفه ای کشور در استان ها بحث آموزش گوهرتراشی و تجهیز کارگاه ها در حال پیگیری است که در این طرح تاکنون موفق عمل کرده ایم.

هاشمی ضمن اعلام اینکه کشورها بر روی تراش بازار محور متمرکز هستند، گفت: از گوهرسنگ های خام می توان به عنوان مواد اولیه این صنعت استفاده کرد که در حال حاضر گوهرسنگ ها جزو گروه کالاهای ۴ هستند و محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد که نیاز به بازنگری قوانین است. وی افزود: اکنون با توجه به شرایط موجود؛ کشورهای همسایه می توانند مواد اولیه مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه ایجاد امنیت سرمایه گذاری برای مردم هدفگذاری شده است تا بازار این حوزه رونق یابد، عنوان کرد: با توسعه مراکز اعتبارسنجی و ایجاد آزمایشگاه های معتبر باعث می شود خانواده ها به سرمایه گذاری در این بازار روی بیاورند.

هاشمی افزود: امروز در حوزه تراشکاران حرفه ای خیلی پیشرفت کرده ایم و افراد شاخصی داریم، علاوه بر این در ماشین آلات نیز از توان صادراتی برخورداریم و به طور کلی می توان اذعان کرد زیرساخت های توسعه فراهم است.

وی تاکید کرد: اگر موانع رفع شود، حضور پرقدرتی در عرصه جهانی خواهیم داشت.

هاشمی در پایان از برگزاری دومین دوره مسابقات ملی آزاد گوهرتراشی در کرمان طی آبان ماه امسال خبر داد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/gS57O9