امروز چهارشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۳

آزاد سازی ۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده قانونی بانک‌ها برای تسهیلات ازدواج

 دولت چهاردهم، تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و جمع‌کردن صف متقاضیان وام را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا، ۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده قانونی بانک‌ها آزادسازی شده و به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تخصیص‌ یافته است.

به گزارش فراسو به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، صف متقاضیان وام ازدواج در ماه‌های ابتدایی امسال طولانی شده و شمار زیادی از زوج‌های جوان در انتظار دریافت این وام‌ها قرار گرفته بودند. علت طولانی‌شدن صف وام، افزایش تعداد زوج‌های متقاضی و بالارفتن مبلغ وام عنوان شده بود.

بر اساس قانون بودجه، امسال معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات ازدواج در نظر گرفته شده که بر اساس برآوردها، شمار متقاضیان بیش از رقم پیش‌بینی‌شده است.

در مواجهه با این موضوع، دولت چهاردهم از ابتدای استقرار، ساماندهی این موضوع، پرداخت تسهیلات و جمع‌کردن صف متقاضیان را در دستور کار خود قرار داد.

در این ارتباط «عبدالناصر همتی» وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مسکن، اشتغال‌زایی و فرزندآوری تأکید کرده است و بانک مرکزی نیز تدابیری را برای تأمین مالی و تسریع در پرداخت وام در برنامه کاری خود قرار داده است که یکی از آنها استفاده از منابع آزادسازی شده سپرده قانونی بانکهاست.

بر اساس بند (ث) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور «بانک مرکزی مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی نسبت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱/۰۱/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد ریال و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (که این سقف‌ها برای خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران دوبرابر است) اقدام کند.»

همچنین بند ۱۱ ماده ۴ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات موردنیاز برای دسترسی عادلانه عموم خانوار و بنگاه‌ها و مناطق مختلف کشور به تسهیلات و خدمات بانکی را از وظایف و مسئولیت‌های بانک مرکزی برشمرده است.

تاکید و زیر اقتصاد بر پرداخت تسهیلات ازدواج، مسکن، اشتغال‌زایی و فرزندآوری

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با مدیران عامل بانک‌های عضو شورای هماهنگی بانک‌ها در هفتم شهریورماه بر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مسکن، اشتغال‌زایی و فرزندآوری تأکید کرد.

وی همچنین از سخت‌گیری در اخذ تضامین از وام‌های خرد، گلایه کرده و خاطرنشان کرده است: در موضوع پرداخت تسهیلات ازدواج، باید با اغماض بیشتری عملکرد و برای چنین رقمی، به وام‌گیرنده در خصوص ضامن سخت نگیرید.

برنامه دولت چهاردهم برای تأمین مالی و تسریع در پرداخت تسهیلات

از برنامه‌ها و اقدام‌های جدید دولت چهاردهم برای برچیدن صف طولانی متقاضیان، آزادسازی پنجاه هزارمیلیاردی تومان از سپرده قانونی بانک‌ها توسط بانک مرکزی و تخصیص آن به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است.

این منابع باید حداکثر در مدت سه ماه توسط ۷ بانک عامل منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست‌بانک ایران و ملت برای اعطای حداقل ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری بکار گرفته شود.

به‌تازگی نیز معاون سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی از اصلاح فرایند ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند خبر داده و گفته است: با تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده در بانک مرکزی و در راستای کاهش صف متقاضیان تسهیلات مربوطه در سامانه، به‌زودی امکان ثبت‌نام اولیه متقاضیان در همه ساعات شبانه‌روز در سامانه ازدواج و فرزندآوری فراهم می‌شود.

«محمد شیریجیان» خاطرنشان‌کرد: با تدابیر اتخاذ شده، مشخصات متقاضی ذخیره می‌شود و پس از همه استعلام‌های لازم از سامانه‌های مربوط از جمله شاهکار، ثبت‌احوال و در صورت نبودن بانک عامل دارای اعتبار در زمان ثبت‌نام، در سامانه یک بانک به‌صورت ذخیره انتخاب می‌شود و متقاضی در فهرست ذخیره بانک عامل در این بانک قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب تقاضای متقاضی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دست اقدام و بررسی قرار گرفته و به‌محض نهایی‌شدن، مراتب از سوی این بانک به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین، در راستای حمایت از متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و تسهیلگری در فرایند ثبت‌نام و اخذ تسهیلات مزبور،از مردادماه امسال بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت نیز در زمره بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری قرار گرفته و سهمیه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری برای این بانک‌ها تعیین شده است.

براساس اطلاعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ تعداد ۲۰۱ هزار و ۲۸۱ نفر از تسهیلات ازدواج به ارزش حدود ۶۶۹ هزار میلیارد ریال بهره‌مند شده‌اند.

تعداد متقاضیان در صف از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، برابر با ۳۰۸ هزار و ۷۰۶ نفر بوده که تعداد ۴۴ هزار و ۱۰ نفر از افراد یادشده در مراحل تکمیل پرونده و انعقاد قرارداد جهت اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج قرار دارند.

همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۳، تعداد هشت‌هزار و ۴۱۵ نفر ایثارگر تسهیلات ۶ میلیارد و هفت میلیارد ریالی دریافت داشته‌اند.

پرداخت وام فرزندآوری به حدود ۱۹۷ هزار نفر

همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان مردادماه به ۱۹۶ هزار و ۹۶۸ نفر در مجموع به مبلغ ۱۶۱ هزار میلیارد ریال نیز تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است.

وام فرزندآوری تسهیلاتی است که به خانواده‌های دارای نوزاد یا کودک اهدا می‌شود تا کمک هزینه‌ای برای تأمین مخارج فرزندان باشد. این وام به پدر فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌ باشند تعلق می‌گیرد.

نیاز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات ازدواج

بر اساس گزارش ها، شبکه بانکی در مجموع باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بر اساس قانون برای سرفصل تسهیلات ازدواج و فرزند پرداخت کند که البته طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، احتمالا رقم نهایی فراتر از مبلغ پیش شده باشد.

مقامات بانک مرکزی می گویند روش هایی برای تامین مالی سریعتر تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اتخاذ شده که با اجرای آنها ثبت‌نام وام ازدواج و فرزند در سامانه تسهیل می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/T8KYiZ