امروز دوشنبه، ۲ مهر ۱۴۰۳

وزیر اقتصاد: وضعیت اقتصادی کشور باعث رشد صنعت بیمه می شود

وزیر اقتصاد در آیین تکریم و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی بخش قابل توجهی از صنعت بیمه را متاثر از وضعیت اقتصادی کشور دانست و بیان کرد: با توسعه اقتصادی کشور، صنعت بیمه نیز رشد می کند.

به گزارش فراسو به نقل از شادا، دکتر عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز (یکشنبه ۲ مهر) در آیین تکریم و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی، طی سخنانی، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت به خانواده های قربانیان حادثه تلخ معدن طبس اظهار کرد: امیدوارم این حوادث در کشور و در دولت چهاردهم با تمهیداتی به حداقل برسد.

وی با اشاره به سختی کار کلیه کارگران بخصوص کارگران معدن تصریح کرد: خروج ارزش افزوده از کشور به علت هزینه مبادلاتی تحریم توسط کاسبان (یعنی آن چیزی که باید خرج ترازکردن دخل و خرج کشور باشد)، موجب سختی زندگی کارگران، کارمندان و تمام کسانی که نفعی از این کاسبی ها ندارد، شده است.

همتی بخش قابل توجهی از صنعت بیمه را متاثر از وضعیت اقتصادی کشور دانست و بیان کرد: با توسعه کشور، صنعت بیمه رشد خواهد داشت. فعالیت اقتصادی و رفاه مردم، موجب توجه بیشتر به خرید بیمه برای پوشش دادن به ریسک در زندگی، فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری می شود اما سختی شرایط زندگی و تأمین حداقل های مردم باعث می شود تا به بیمه های اجباری اکتفا کنند.

وزیر اقتصاد دلیل عمده عدم رشد شاخص ضریب نفوذ بیمه و توقف آن در حوالی نرخ ۲ درصد را عدم رشد بیمه های عمر و پس اندازی برشمرد و بیان کرد: سال هاست که سهم نرخ رشد بیمه های عمر در کشور، بین ۱۱ تا ۱۴ درصد، نوسان دارد که اگر به این مورد توجه نشود، نمیتوان به میانگین جهانی ضریب نفوذ ۶ تا ۷ درصد رسید (که بیش از ۶۰ درصد آن متعلق به بیمه عمر است)

ایجاد جذابیت در بیمه های عمر در شرایط تورمی کشور

وی با بیان اینکه در شرایط تورمی کشور، بیمه عمر جذابیت خود را از دست می دهد، تأکید کرد: باید بیمه های عمر، با منابع حاصل از بیمه عمر، به سمت سرمایه گذاری های زود بازده بروند و جذابیت ایجاد کنند.همتی بر ضرورت رشد اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: اکنون رشد اقتصادی در حدی نیست که به آن ببالیم، باید به رشد ۸ درصد طبق برنامه هفتم توسعه رسید که بخشی از آن به منابع صنعت بیمه نیاز دارد که این منابع در مقابل منابع حمایت از رشد، اندک و لازمه آن کار بیشتر است.

ضعف نظارت بیمه مرکزی

وی نظارت بیمه مرکزی را مهم برشمرد و افزود: نظارت بیمه مرکزی همچنان ضعیف است؛ در حالیکه انتظار می رفت در این سال‌ها با تخصص بیشتر و آشنایی با نظارت جهانی، نظارت در صنعت بیمه بیشتر شود بخصوص اکنون که “اتکای اجباری” به حداقل رسیده است.

وی افزود: در گذشته، اتکای اجباری ۲۵ تا ۵۰ درصد بوده اما اکنون به ۵ تا ۱۰ درصد رسیده است. نظارت باید دغدغه اصلی بیمه مرکزی باشد و جای اتکای اجباری یا عملیات بیمه گری اتکایی را بگیرد.

از تخلفات در بیمه جلوگیری شود

وزیر اقتصاد به گزارش های رسیده برخی فسادها در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: بیمه مرکزی در زمینه فساد مماشات نکند و از تخلفات جلوگیری کند.

البته بیمه مرکزی در امور بیمه ها نباید دخالت کند و بصورت هفتگی از آن ها گزارش بگیرد و موارد خاص از نزدیک بررسی شود، روزانه توانگری آنها را کنترل و نظارت کند.

تأکید بر خصوصی سازی بیمه ایران

وی برعدم رقابت با نرخ شکنی بین بیمه ها تاکید کرد و افزود: من ۲۰ سال پیش بر خصوصی سازی بیمه ایران (برای نجات این بیمه) تأکید داشتم اما اجازه این کار را ندادند؛ آن زمان سهم بازار بیمه ایران ۵۰ درصد بود که اکنون با دولتی ماندن آن به ۱۸ درصد رسیده است.

کسانی که اجازه اصلاح بیمه ایران را نداند باعث نابودی آن شدند.

همتی مشکل اساسی در صنعت بیمه را عدم نظارت کافی دانست و بیان کرد: برای خصوصی سازی بیمه و جلوگیری از تخلف، بیمه مرکزی مماشات نکند و اگر بیمه ای تخلف کرد، باید طبق قانون با آن برخورد شود و مدیران تعهدات خود را در مقابل مردم به درستی ایفا کنند.

وی با عنوان اینکه بیمه مرکزی باید به نظارت قوی وارد شود، گفت: سلامت و رشد بیمه در گرو اقدام مدیران بیمه مرکزی است. وظیفه همه بیمه ها خدمت به مردم است و خوب کار کردن، تشویق نمی خواهد اما باید از بروز تخلفات جلوگیری کنیم.

ثبات، سلامت و توانگری در صنعت بیمه توسط بیمه مرکزی جدی گرفته شود

وی بر جدی گرفتن ثبات، سلامت و توانگری در صنعت بیمه توسط بیمه مرکزی تأکید کرد و خطاب به مدیرجدید بیمه مرکزی گفت: باید به مسائل بیمه فنی نگاه شود و اصلا سیاسی و فردی برخورد نشود، چرا که این موضوع، مسأله مهم بیمه است که باید به آن توجه شود.

تاکید وزیر اقتصاد بر کاهش تعداد شرکت های بیمه ای

وزیر اقتصاد بر عدم افزایش تعداد شرکت های بیمه تأکید کرد و گفت: افزایش شرکت های بیمه اتکایی فایده ای ندارد بلکه باید هزینه های آن کاهش یابد. حتی می توان شرکت های بیمه ای فعلی را ادغام کرد. شرکت بیمه ای برای منفعت افرادی خاص نیست بلکه باید شرکتی قوی، مقتدر و با سرمایه بالا ایجاد شود تا به مردم خدمت کند که باید این موضوع به طور جدی دنبال شود.

همتی گفت: تلاش شده تا از انحلال مرکز تحقیقات بیمه مرکزی جلوگیری شود و به خدمت خود ادامه دهد.

وزیر اقتصاد در پایان از اقدامات رئیس کل پیشین بیمه مرکزی تقدیر کرد و علت تغییر استادهاشمی را انتظار مردم و فعالین با تغییر دولت خواند و ابراز امیدواری کرد، تحولات مهمی با حضور خسروشاهی در صنعت بیمه را شاهد باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/LhfL89