امروز شنبه، ۷ مهر ۱۴۰۳

میرهاشم موسوی: تمامی چالش‌های تأمین‌اجتماعی با همراهی شرکای اجتماعی قابل حل است

میرهاشم موسوی که در ۶۱ امین سفر استانی خود با جمعی از معاونان و مدیران این سازمان به استان قزوین سفر کرده است، با حضور در جمع نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی ضمن شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات شرکای اجتماعی سازمان گفت: در این دوره تلاش بر این بود تا از اموال بیمه‌شدگان و بازنشستگان عزیز که صاحبان اصلی سرمایه در سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، و با همراهی آنان تمام چالش‌های سازمان قابل حل شدن است؛ صیانت کنیم. طی سه سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به بیمه‌شدگان سازمان اضافه شدند که بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار برای سازمان داشته است و این مسیر باید ادامه پیدا کند.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، موسوی در این دیدار ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: اعتقاد ما این است که باید با مردم صادق باشیم و این صداقت یعنی باید به میزان دانایی و توانایی خود اقدام و عمل داشته باشیم؛ در غیر این صورت یعنی با مردم صادق نیستیم.
وی افزود: همه انتظارات شما بحق و بجا است، از این جهت نه تنها از سوال کردن شما و پاسخگویی نسبت به این سوالات ناراحت نیستم، بلکه اساساً هدف از سفر به این استان پیگیری و پاسخ‌گویی به مطالبات شما عزیزان بود؛ چه اگر در این دنیا پاسخگو نباشیم در آن دنیا کار سختی داریم و باید به خداوند پاسخ دهیم.
موسوی در ادامه گفت: ما در شصت‌و‌یکمین سفر استانی خود به قزوین سفر کردیم تا وضعیت ادارات تابعه و نحوه خدمت‌رسانی مراکز بیمه‌ای و درمانی را بررسی کنیم تا با ارزیابی درست بتوانیم تصمیمات بهتری بگیریم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به بازدیدهای خود و تیم همراه از مراکز درمانی استان یادآور شد: از ابتدای سفر پس از ادای احترام به شهدا از بیمارستان تأمین‌اجتماعی تاکستان بازدید کردیم که بیمارستان مجهز و خوب و سرپایی است و در ارزیابی‌ها از این مرکز، رضایتمندی مردم دیده می‌شد.
موسوی تصریح کرد: در دیدار با استاندار قزوین هم مقرر شد در مورد اختصاص زمین در ناحیه شهری مهرگان برای ساخت درمانگاه اقدام شود.
وی درخصوص ساخت درمانگاه در شهر اقبالیه نیز گفت: این شهر هم که محل اسکان کارگران و طبقه کم‌درآمد و حاشیه‌نشین است، برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و موضوع ساخت درمانگاه در این شهر را با جدیت پیگیری می‌کنیم و در صورت امکان از منابع مربوطه کمک می‌کنیم تا این مرکز درمانی احداث شود و مردم آن از خدمات درمانی آن بهره‌مند شوند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه گفت: خودم را نماینده کارگران می‌دانم و هرجا باید منابع را مدیریت کنیم این کار انجام می‌دهیم و باور داریم که اگر تصمیم نادرست بگیریم شما آسیب می‌بینید؛ بنابراین سعی کردیم بر اساس سطح بندی تصمیم بگیریم و روش درست را اتخاذ کنیم.
وی در مورد تامین کادر درمانی بیمارستان‌ها نیز اظهار داشت: تامین نیروی درمانی بیمارستان‌ها از مشکلات جدی ما در سازمان است و تاکنون دو نوبت استخدام صورت گرفته و بزودی ۹۰ نفر نیروی انسانی جدید برای قزوین جذب می‌شود که امیدواریم رافع نیاز استان باشد.
موسوی همچنین افزود: همه ما در مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی خادم شما هستیم و مراکز درمانی ما نیز شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا به شما خدمت‌رسانی شود. داروخانه شبانه‌روزی داخل بیمارستان رازی و بخش اورژانس آن نیز مشکلاتی دارد که باید حل شود؛ چه اگر کسی وارد اورژانس شد باید داروی مورد نیاز وی در همه ساعات مراجعه به این بخش تامین شود.
وی افزود: درخصوص بدهی درمانی در قزوین اطلاعات و مستندات موجود است و با توجه به درخواست کارگران متعهد می‌شویم بخش دیگری از مطالبات را پرداخت کنیم تا مشکل مراجعه بیمه‌شدگان عزیز به بیمارستان بخش خصوصی حل شود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به برخی از مهمترین اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره سه ساله اخیر گفت: وقتی سازمان را تحویل گرفتیم یک مجموعه «پولدار بی‌پول» بود؛ یعنی درحالی که دارایی‌های بسیار بزرگی داشت و دارد، یک مجموعه ابربدهکار بود و با اتخاذ راهبردهای درست تلاش کردیم که سازمان را از این وضع خارج کنیم. با عزم و اراده همکاران محترم ما در سازمان و حمایت دولت محترم بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان به بانک رفاه پرداخت شر.
وی در ادامه گفت: ما در این دوره از اموال بیمه‌شدگان و بازنشستگان عزیز که صاحبان اصلی سرمایه در سازمان تأمین‌اجتماعی هستند صیانت کردیم که وظیفه ما بود. تا قبل از این دوره برای پرداخت ماهانه حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری هر ماه حدود ۵ هزار میلیارد تومان استقراض می‌شد و اگر قرار بود این مسیر ادامه پیدا کند امروز باید ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان استقراض می‌کردیم. در حالی‌که از ابتدای سال هزار ۱۴۰۲ برای پرداخت ماهانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان یک ریال استقراض نکردیم.
موسوی افزد: مطابق بررسی‌ها ۶ تا ۹ میلیون نفر هستند که از نعمت بیمه اجتماعی برخوردار نیستند و تحت پوشش قرار دادن این افراد برای سازمان تأمین‌اجتماعی که تکلیف و در عین حال یک فرصت جمعیتی است. طی سه سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به بیمه‌شدگان سازمان اضافه شدند که بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار برای سازمان داشته است و این مسیر باید ادامه پیدا کند.
وی در ادامه گفت: در دوره گذشته به حدود ۲۶۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کردیم، اما در این دوره عدد بیمه بیکاری به کمتر از ۱۵۰ هزار نفر رسیده و این به معنای کنترل مصارف و افزایش درآمد بیمه‌ای است. در دوره پیش ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کردیم و امروز این عدد به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به مطالبات این سازمان از دولت‌ها گفت: طی سه سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تادیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی اتفاق افتاد که یک اتفاق بی‌نظیر بود. ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تسویه بدهی سازمان به بانک رفاه از همین محل تامین شد و این اتفاقی است که با همکاری دولت رقم خورد.
وی با انتقاد از برخی بحران‌سازی‌های افراطی پیرامون سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی مشکلات و چالش‌هایی دارد، اما ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار خوبی هم دارد. از این جهت نباید در این‌خصوص بحران‌سازی کرد؛ چه اگر دارایی‌ها به درستی مدیریت شوند حتما قادریم مشکلات خود را حل کنیم.
موسوی درخصوص وضعیت حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: علاوه بر توسعه درمان غیرمستقیم و خرید راهبردی خدمات درمانی، ساخت درمانگاه و بیمارستان و اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی را در جهت توسعه درمان مستقیم در این دوره عملیاتی کردیم و تاکنون ۴۳ مرکز درمانی نیز به مراکز ملکی سازمان اضافه شده است. همچنین ۱۶۷ پروژه دیگر در حال طراحی و اجراست و آرزوی ما ارائه یک الگوی درست درمان رایگان است که به سمت آن حرکت کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در بودجه امسال سازمان حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است، گفت: برخلاف برخی شایعات سازمان تأمین‌اجتماعی قانون متناسب‌سازی را قطعاً مطابق برنامه هفتم توسعه اجرا خواهیم کرد و اساساً کسی نمی‌تواند ادعا کند که من نمی‌خواهم قانون را اجرا کنم. قرار شد با توجه به اینکه بیش از ۳ میلیون نفر از بازنشستگان عزیز از این قانون بهره‌مند نمی‌شوند، اصلاح قانون مربوطه را پیگیری کنیم تا همه عزیزان از این متناسب‌سازی بهره‌مند شوند.
موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص حذف ۴۰۰ قلم دارو از پوشش بیمه اظهارداشت: هرچند برخی اعتقادی به درمان مستقیم ندارند اما برخلاف آنچه گفته شده در دوره ما حتی یک مورد خدمت و یک قلم دارو از پوشش بیمه‌ای خارج نشده است. علاوه بر این بالغ بر۲۰۰ قلم دارو و ارائه خدمت به بیماران صعب‌العلاج نیز به مجموعه خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شده است.
وی افزود: اگر همراهی شما کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان عزیز نباشد و ما هم درست تصمیم نگیریم هرگز موفق نخواهیم شد و صاحبان اصلی این سرمایه هم شما هستید. کسی که در جایگاه مدیریت تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد تنها افتخار او توفیق خدمت به شما عزیزان است.

سازمان تأمین‌اجتماعی از ظرفیت شرکای اجتماعی استفاده کند
بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته گفت: بازنشستگان مشکلات فراوانی دارند که برخی در درون سازمان قابل حل است و برخی از آنها نیز باید در سطوح بالاتر پیگیری شود.
وی افزود: موضوعات کوچک وقتی به موقع حل نشوند به چالش‌های بزرگتری تبدیل می‌شوند؛ لذا انتظار داریم سفر مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی فرصتی برای رفع چالش‌های بازنشستگان و کارگران استان قزوین باشد.
اسدی تصریح کرد: شهر مهرگان به عنوان یک منطقه کارگرنشین بشدت نیازمند احداث بیمارستان و درمانگاه است که در نشست با مدیران کشوری قرار شد با اختصاص یک قطعه زمین مناسب (حدود ۴۳۰۰ مترمربع) این درمانگاه ساخته شود.
وی افزود: بیمارستان رازی در قزوین دارایی ارزشمند تأمین‌اجتماعی استان است، اما به دلیل حجم بالای مراجعان شلوغ است. برای پرداخت بدهی‌های این مرکز نیز نیاز به حمایت داریم.
رئیس کانون بازنشستگان استان قزوین یادآورشد: بیمارستان مدرن رازی قزوین با تجهیزات مناسب در واقع بهترین بیمارستان استان است، اما کمبود پزشک و پرستار و رادیولوژیست دارد که باید تامین شود.
اسدی گفت: از مدیران تأمین‌اجتماعی و مدیریت درمان استان قزوین رضایت داریم، اما برخی اوقات اختیار و امکانات لازم برای تصمیم‌گیری در استان وجود ندارد، هرچند نباید اجازه می‌دادیم مشکلات بیشتر شود و امروز مسئولان کشور باید کمک کنند تا چالش‌ها برطرف شوند.
وی اظهارداشت: تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان استان قزوین خوشبختانه جایگاه کشوری دارند و این ظرفیت می‌تواند در حل مشکلات جامعه هدف مورد استفاده قرار گیرد که ریاست سازمان بایستی از این توانمندی بهره گرفته و به این استان توجه ویژه داشته باشد.
رئیس کانون بازنشستگان کشور یادآورشد: شبانه روزی شدن داروخانه اورژانس و پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان از مهمترین مطالبات مجموعه کارگری و بازنشستگی این استان است.
اسدی احداث درمانگاه و ایجاد شعبه بیمه تأمین‌اجتماعی در شهر کارگرنشین اقبالیه و همچنین رفع مشکلات مربوط به بیمه تکمیلی بازنشستگان را از دیگر مطالبات مردم قزوین برشمرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Jd8hzv