امروز دوشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۳

معرفی و تشریح سامانه “چکاد” و “ریال‌دیجیتال” دو دستاورد فاخر بانک‌آینده

نیک‌اخلاق، معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده در آیین رونمایی از سامانه «چکاد» و «ریال‌دیجیتال» که ۲ مهرماه سال‌جاری در محل ساختمان برج آینده برگزار شد، به معرفی و تشریح این دو دستاورد ارزنده بانک پرداخت.
به گزارش فراسو، معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده در مرحله نخست، معرفی و توضیحات اجمالی را در خصوص سامانه «چکاد»؛ چک امن دیجیتال ارائه دادند مبنی بر این‌که این محصول، سندی دیجیتال است که در بستری امن صادر و قابلیت انتقال داشته و ماهیتی مشابه چک کاغذی دارد، با این تفاوت که کاغذی رد و بدل نمی‌شود. ایشان در ادامه ضمن مروری بر تغییرات قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷ بار دیگر بر لازم‌الاجرا بودن قوانین چک در خصوص چک‌های الکترونیکی، تأکید کردند.
مزایای چک‌دیجیتال از جمله موضوعات مطرح شده از سوی معاون طرح و برنامه بانک آینده بود که می‌توان به مواردی هم‌چون: جلوگیری از سوءاستفاده و تغییر در مندرجات چک، عدم‌نگرانی افراد بابت ثبت چک در سامانه پیچک، حذف مراحل زمان‌گیر چاپ، صدور و توزیع دسته‌چک و در نهایت کمک به پایداری و حفظ‌ محیط‌زیست با صرفه‌جویی در مصرف کاغذ اشاره کرد.
داشتن حساب‌جاری با دسته‌چک، مشتری ایرانی حقیقی انفرادی، اخذ گواهی امضای الکترونیکی، داشتن گوشی هوشمند اندروید (به‌زودی ios) از جمله شرایط صادرکننده چک دیجیتال در بستر سامانه «کیلید» به‌شمار می‌روند که توسط آقای نیک‌اخلاق به آن‌ها اشاره گردید.
شرایط ذی‌نفع چک‌دیجیتال (در بستر سامانه «کیلید») و هم‌چنین عملیات حضوری چک‌های دیجیتال در شعبه، دیگر مواردی بود که از سوی معاون طرح و برنامه و با حضور رؤسای شعب تشریح و تبیین شد.
بخش دوم سخنان آقای نیک‌اخلاق به دیگر دستاورد بانک‌آینده؛ عملیاتی‌سازی «ریال‌دیجیتال»، اختصاص یافت. ایشان از پول دیجیتال بانک‌مرکزی ج.ا.ایران، به‌عنوان ریال‌دیجیتال یاد کرد و به‌بیانی ساده در معرفی این محصول اظهار داشتند: ریال‌دیجیتال، همان ریال اسکناس، ولی به‌صورت دیجیتال است.
ایشان در ادامه، مواردی هم‌چون: بسترسازی اقتصاد دیجیتال، تأثیر در کاهش ضریب فزاینده پول‌دیجیتال، جایگزین مناسب بسترهای پرداخت خرد در مواقع بحران، کاهش هزینه‌های اجرایی و عملیاتی ناشی از توزیع اسکناس و ایجاد ظرفیت فنی و عملیاتی توسعه خدمات مبتنی بر بلاک‌چین را به‌عنوان اهداف بانک‌های مرکزی دنیا در توسعه پول دیجیتال عنوان کردند.
معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده با بیان این که ریال‌دیجیتال، معاف از مالیات، بدون کارمزد با امکان تسویه آنی است، امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و نیز استفاده از ریال‌دیجیتال در زمان اختلال شتاب، پل و شاپرک را از جمله دیگر مزایای این محصول معرفی کردند. تشریح انواع کیف‌پول (عادی و تجاری) و نیز انواع تراکنش‌های مجاز بین کیف‌پول‌های ریال دیجیتال از دیگر توضیحات ارائه‌شده در این بخش بود. پایانه‌های فروشگاهی دارای قابلیت ریال‌دیجیتال و امکان خرید شارژ سیم‌کارت تلفن‌همراه و پرداخت قبوض نیز از جمله مصارف ریال‌دیجیتال، عنوان گردید.
در نهایت مراحل ایجاد کیف‌پول ریال‌دیجیتال در بستر اپلیکیشن آبانک، توسط معاون طرح‌وبرنامه بانک آینده گام‌به‌گام با بهره‌گیری از تصاویر مربوط و موشن‌گرافی‌های طراحی‌شده برای رؤسای شعب و دیگر مدعوین حاضر در جلسه شرح داده شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/0nsCGQ