امروز دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳

لزوم تضمین اقتصاد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با اصلاح الگوی کسب وکار

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نفت برای متنوع‌سازی سبد سوخت خودروها و توسعه صنعت سی‌ان‌جی گفت: چالش‌های متعددی بر سر راه جایگاه‌داران سی‌ان‌جی وجود دارد که وزارت نفت تلاش می‌کند با رفع این چالش‌ها و اصلاح مدل کسب‌وکار، افزون بر حفظ منافع ذی‌نفعان و تضمین اقتصاد جایگاه‌داران، مسیر توسعه صنعت سی‌ان‌جی را هموار کند.

به گزارش فراسو، محمدصادق عظیمی‌فر در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت سی‌ان‌جی بیان کرد: چالش‌ها و موانع متنوعی در امر توسعه صنعت سی‌ان‌جی وجود دارد که از این عوامل، مواردی نظیر قیمت سی‌ان‌جی و بهینه‌نبودن سهمیه تخصیص‌یافته به ناوگان خودرویی سبب شده است تا از منظر اقتصاد رفتاری، توسعه این صنعت با کندی روبه‌رو شود؛ نبود سهولت دسترسی به جایگاه‌ها به‌ویژه در کلانشهرها، متوقف‌شدن فرایند تبدیل، تولید و نوسازی ناوگان دوگانه‌سوز از عوامل دیگری است که سبب کاهش مصرف سی‌ان‌جی در کشور شده است.

وی با اشاره به این که همه این چالش‌ها اقتصاد بخش خصوصی فعال در این صنعت را تحت شعاع قرار داده است، افزود: تلاش خواهیم کرد با رفع این موانع از طریق ارتباط پیوسته با ذی‌نفعان و رایزنی در سطوح مختلف حاکمیتی، افزون بر اصلاح الگوی کسب‌وکار ذی‌نفعان، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: متنوع‌سازی سبد سوخت با استفاده از سی‌ان‌جی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در حوزه مدیریت مصرف است که در این باره در یک ماه گذشته مطالعه مفصلی به منظور احصای وضع موجود و نیز عارضه‌یابی آن انجام شده و برنامه‌ توسعه‌ای افق کوتاه‌مدت تا بلندمدت آن نیز تدوین شده است.

عظیمی‌فر با اشاره به ظرفیت خالی‌مانده ۴۵ درصدی موجود در جایگاه‌های سی‌ان‌جی سراسر کشور، همچنین کاهش مصرف روزانه این سوخت پاک در سال‌های اخیر از ۲۴ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب افزود: افزایش سطح پوشش جایگاه‌های سی‌ان‌جی به ویژه در کلان‌شهرها و جنوب‌شرق کشور با تمرکز بر احداث جایگاه‌های سیار و نیز کوچک مقیاس، توجه به اقتصاد جایگاه‌داران از طریق ایجاد تناسب در کارمزد حق‌العمل با هزینه‌های جاری و نگهداری جایگاه، ارائه خدمات مستمر، تأمین و نوسازی تجهیزات با سازوکارهای حمایتی و همچنین پایش و بررسی دوره‌ای تجهیزات، علاوه بر افزایش اقبال مصرف‌کنندگان، توسعه و عرضه پایدار این سوخت پاک را تضمین کنیم.

کارگروه ویژه توسعه سی‌ان‌جی تشکیل می‌شود

وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه توسعه صنعت سی‌ان‌جی متشکل از ذی‌نفعان این صنعت خبر داد و گفت: به منظور هم‌اندیشی با ذی‌نفعان مختلف صنعت سی‌ان‌جی نشستی با پیمانکاران حوزه تبدیل ناوگان خودرویی نیز برگزار و مقرر شد مطالبات سنواتی آنها از طریق هماهنگی بین معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پرداخت شود.

لزوم تنوع‌بخشی به راهکارهای حمایتی دولت در حوزه سی‌ان‌جی

جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از حمایت مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صنعت سی‌ان‌جی و عزم این شرکت برای رفع دغدغه‌های فعالان این حوزه بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در توزیع سوخت، حفظ سرمایه‌های اقتصادی بخش خصوصی به ویژه جایگاه‌داران سی‌ان‌جی است که این امر از طریق بازنگری کارمزدهای حق‌العمل‌کاری و همچنین پرداخت به موقع کارمزدها به عنوان مطالبات به حق و اصلی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت سی‌ان‌جی، محقق خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم تنوع‌بخشی به روش‌های حمایت از اقتصاد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی ادامه داد: تنها راه برای بهبود اقتصاد جایگاه‌داران، تمرکز بر کارمزد حق‌العمل‌کاری نیست و باید از طریق حذف یا کاهش هزینه‌های جانبی مانند نگرفتن مالیات، کاهش هزینه‌های بازرسی و نگهداری تعمیرات و نیز ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی بانک‌ها در امر تامین و نوسازی تجهیزات جایگاه‌ها در این باره چاره‌اندیشی شود.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کمیسیون انرژی مجلس نیز پیگیر متنوع‌سازی سبد سوخت در حوزه سی‌ان‌جی خواهد بود.

در این نشست رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمائی صنعت سی‌ان‌جی و برخی از فعالان و جایگاه‌داران این صنعت از نقاط مختلف کشور به ارائه چالش‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه توسعه صنعت سی‌ان‌جی پرداختند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/O6wFWb