امروز پنج شنبه، ۱۹ مهر ۱۴۰۳

سالاری: رفع ناترازی صندوق تامین اجتماعی با همراهی مجلس و دولت قابل حل است

مصطفی سالاری سرپرست سازمان تامین اجتماعی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل این سازمان ضمن تقدیر از خدمات موسوی، مدیرعامل سابق این سازمان و تبیین برخی از اهداف و برنامه‌های خود گفت: رفع ناترازی در صندوق تامین اجتماعی یکی از اهداف ما است که با همراهی مجلس و دولت محترم که نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارند، قابل حل است. به تبع این موضوع بحث اجرایی شدن متناسب‌سازی یکی دیگر از اهداف ما است که بنیان آن در دوره اول حضور بنده آغاز شد، در دوره سه ساله دکتر موسوی استقرار یافت و انشالله نسبت به تکمیل آن در این دوره اقدام می‌گردد. شرکای اجتماعی اعم از حوزه‌های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان عزیز که بزرگترین دریافت کنندگان خدمات از سازمان تامین اجتماعی هستند باید مشارکت کنند تا سازمان تامین اجتماعی به بهترین نحو خدمات خود را به بیمه‌شدگان عزیز ارائه کند.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سالاری در این مراسم ضمن تقدیر از حسن اعتماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: آقای دکتر میدری سال‌های طولانی از عمر خود را صرف پرداختن به بحث رفاه کرده‌اند و نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارند که ان‌شالله با استفاده از دانش و تجربه ایشان بتوانیم مجموعه سازمان را به خوبی و در مسیر درست مدیریت کنیم.

وی افزود: لطف و محبت نمایندگان حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی و همچنین برنامه‌های نیمه‌تمامی که با وجود زحمات آقای موسوی از دوره قبل در این سازمان داشتم و باید آنها را به نتیجه می‌رساندم؛ در کنار عامل مهم دیگر مبنی بر حضور آقای دکتر میدری به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باعث شد بار دیگر مسئولیت این مجموعه را بپذیرم. قطعاً شخصیت و اهداف دکتر میدری در مسیر موفقیت سازمان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند برای مجموعه سازمان تامین اجتماعی بسیار مفید باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت زمینه‌سازی برای رفع مشکلات، درخصوص عمده اهداف خود در ابتدای آغاز دوره جدید مدیریتی، اظهار داشت: رفع ناترازی در صندوق تامین اجتماعی یکی از اهداف ما است که با همراهی مجلس و دولت محترم که نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارند، قابل حل است. به تبع این موضوع بحث اجرایی شدن متناسب‌سازی یکی دیگر از اهداف ما است که بنیان آن در دوره اول حضور بنده آغاز شد، در دوره اخیر استقرار یافت و انشالله نسبت به تکمیل آن در این دوره اقدام می‌گردد.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت حرکت بسوی درمان رایگان در سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: ضروری است که به سمت درمان رایگان حرکت کنیم و من این را با یک عزم ملی فرابخشی ممکن می‌دانم. با استقرار طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و نهایتاً با کنترل‌هایی که در تمام جهان وجود دارد باید به سمتی حرکت کنیم که هزینه‌های درمان از طریق مجموعه صندوق‌های بیمه سلامت پایه پرداخت شود.

وی با اشاره به بخشی از چالش‌های پیش روی سازمان تامین اجتماعی گفت: رفع کسری منابع و ساماندهی مشکلات حوزه درمان از دیگر مواردی است که درخصوص آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و تاکید داریم که در این مسیر باید از بدنه توانمند سازمان تامین اجتماعی استفاده کنیم؛ چنانکه در دوره قبلی حضور بنده همین اتفاق رقم خورد و ۱۵ طرحی که در دستور کار داشتیم با مساعدت و همکاری کارکنان شریف این سازمان اجرا شد.

سالاری در ادامه با تاکید بر ضرورت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام قبلی گفت: نسخه الکترونیکی یکی از طرح‌هایی است که نیاز به اصلاح و تکمیل دارد. تحول دیجیتال، متناسب‌سازی و طرح مدیریت تعارض منافع از دیگر مواردی است که نیاز به ورود جدی دارد که انشالله با کمک بدنه سازمان و هدایت‌های وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اصلاح و تکمیل پیگیری خواهد شد.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: از همین ابتدا دست یاری به سوی همه کسانی دراز می‌کنم که می‌توانند در بهبود مدیریت این سازمان کمک کنند. شرکای اجتماعی اعم از حوزه‌های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگان عزیز که بزرگترین دریافت کنندگان خدمات از سازمان تامین اجتماعی هستند باید مشارکت کنند تا سازمان تامین اجتماعی به بهترین نحو خدمات خود را به بیمه‌شدگان عزیز ارائه کند. خصوصاً هدایت‌های راهبردی جناب آقای دکتر میدری می‌تواند طی این مسیر را امکانپذیر و تسهیل کند.

وی افزود: همچنین از رئیس جمهور و معاون اول محترم ایشان، کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که در مسائل تنظیم رابطه با دستگاه‌ها بیرونی را درخصوص مطالبات و کاهش تعهدات جاری دولت به ما کمک کنند. ان‌شالله بتوانیم با کمک و مساعدت همکاران عزیز سازمان تامین اجتماعی که وظیفه تکریم آن‌ها بر عهده ما است، این مسیر را به خوبی طی کنیم.

بر اساس این گزارش، میرهاشم موسوی مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات معاونان، مدیران و همکاران سازمان تامین اجتماعی و همچنین حسن همکاری شرکای اجتماعی این سازمان طی سه سال گذشته گفت: با هدایت‌های راهبردی رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی اتفاقات خوبی طی سه سال گذشته در مجموعه دولت و بطور خاص در سازمان تامین اجتماعی افتاد که امروز نتایج آن کاملاً مشهود است. انشاالله این مسیر موفقیت در دولت چهاردهم نیز استمرار یافته و سازمان تامین اجتماعی در مسیر درست خود حرکت خواهد کرد.

وی در ادامه ضمن تبیین بخشی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی طی سه ساله گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰ بودجه سازمان تامین اجتماعی چیزی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود که امروز این عدد به بیش از ۹۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در ابتدای دوره مدیریتی اخیر، مسئله اصلی ما پایداری منابع برای تأمین اعتبار همان مبلغ ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود و باید با کسری منابعی که با آن مواجه بودیم با استقراض، حقوق و مستمری را پرداخت می‌کردیم. حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان فقط به بانک رفاه بدهکار بودیم که امروز مفتخریم که بگوییم این ۱۰۶ هزار میلیارد تومان با جهاد راهبردی همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد.

موسوی افزود: در ماه گذشته بالغ بر ۷۷ هزار میلیارد تومان ایفای تعهد کردیم که فقط ۵۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ، مربوط به حقوق و مستمری بود. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز یک ریال برای پرداخت مستمری‌ها استقراض نکردیم، اگر چه گاهی یکی دو روز در پرداخت‌ تاخیر ایجاد شد اما این برای جلوگیری از افتادن در مسیر آینده‌فروشی بود و همکاران ما به جای مسیر آسان‌تر استقراض، مسیر سخت‌تری را انتخاب کردند که الحمدلله این زحمات به ثمر نشست.

مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید به سازمان تامین اجتماعی اضافه شد که معادل ۶ سال قبل از این دوره است که تا امروز برای سازمان بیش از ۷۰ هزار میلیارد افزایش منابع جدید به همراه داشته است. همچنین این دارایی‌هایی که در قالب تادیه بدهی از قِبل سهام واگذارشده دولت انجام شد به زیر مجموعه خودمان واگذار شد و در زیرمجموعه بانک قرار گرفت و دارایی از دسترس بیمه شدگان خارج نشد. به لطف خدا در این دوره حتی یک مورد از املاک و دارایی‌های سازمان فروش نرفت، بلکه املاک جدیدی نیز به سازمان اضافه شد.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، ۴۱۶ هزار میلیارد تومان ایفای تعهدات انجام شد که متوسط آن، ماهانه ۷۰ هزار میلیارد تومان است. این شرایط، جز با مدیریت حرفه‌ای و مدیریت مبتنی بر اصول و قواعد سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر نبود. با وجود شرایط سخت حاکم بر سازمان، توسعه خدمات نیز قابل توجه بود که در این جهت حدود بیش از ۴۰ مرکز درمانی جدید به بهره‌برداری رسید. علاوه بر این بیش از ۲۰۰ پروژه عمرانی در  حوزه درمانی را با زحمت همکاران سامان در مسیر طراحی، تکمیل و توسعه داریم.

وی در ادامه با اشاره به تحول زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر میزان درصد پیشرفت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی به بیش از ۹۹ درصد رسیده و برای اولین بار در نظام بیمه‌ای کشور بحث لیست هوشمند بیمه‌ای از خردادماه در سراسر کشور اجرا شد.

موسوی با اشاره به تلاش سازمان برای توسعه خدمات در حوزه درمان گفت: برای جبران برخی از کاستی‌ها، توسعه بیمه تکمیلی به نحوی پیش رفت که سهم ریالی سازمان به ۵۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر این بی‌سابقه‌ترین تسویه بدهی به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز در تیرماه سال جاری به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان انجام شد که در نیمه دوم امسال وضعیت بهتر از این خواهد شد.

موسوی در پایان ضمن تقدیر از اعتماد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح برخی پیشنهادات اظهار داشت: باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی، به دلیل تنوع و تکثر خدمات، سازمانی بسیار پیچیده است، این امر مستلزم توجه ویژه در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. چراکه گستردگی و تکثر جامعه ذی‌نفعان این سازمان به نحوی است که تصمیمات آنی و شتاب‌زده می‌تواند؛ سازمان را در ماموریت‌های خود دچار چالش کند.لذا باید به الزامات مدیریتی، قانونی و شرایط مدیریت بهره ورانه و حرفه‌ای بیشتر توجه شده و تناسب میان مسئولیت و اختیارات مربوطه در نهاد رسمی سازمان به درستی دیده شود.

وی همچنین افزود: نخستین اقدامی که باید در سازمان مورد توجه قرار گیرد، التزام و عمل به قانون است. این سازمان دارای ارکان و اساسنامه و شرکای اجتماعی است که بدون توجه به آن حرکت رو به جلو ممکن نیست. باید از نا امید کردن مردم نسبت به صندوق تأمین اجتماعی و بحران‌سازی‌های افراطی جلوگیری شود. مطابق بررسی انجام شده، یکی از بهترین مسیرهای مدیریت پایداری منابع صندوق، تمرکز بر ظرفیت حوزه سرمایه‌گذاری سازمان است به نحوی که سهم این سرمایه‌گذاری‌ها مطابق تجارب موفق سایر کشورها، می‌تواند برابر با درصد قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، محمد اسدی رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در این نشست ضمن تقدیر از خدمات موسوی مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: اگرچه از رفتن آقای موسوی بسیار متاثر و ناراحتیم اما خوشحالیم که سکان هدایت سازمان تامین اجتماعی به آقای سالاری سپرده می‌شود که برای بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی یادآور روزهای خوشی است.

اسدی با اشاره به نقش سالاری در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بعد از ۱۴ سال وقفه، افزود: بسیاری از مدیران نتوانسته بودند این مسئله را حل کنند اما دکتر سالاری در دوره قبلی مدیرعاملی خود با قدرت این قضیه را جمع کرد و همین موضوع باعث خوشحالی قابل توجه بازنشستگان از شنیدن خبر انتصاب دوباره ایشان شده است.

وی در ادامه گفت: تامین اجتماعی نیاز به نگاه ویژه از سوی دولت و مجلس محترم دارد. در ماه گذشته این سازمان با وصول ۶۲ هزار میلیارد تومانی ۷۷ هزار میلیارد تومان ایفای تعهد انجام داد و اگر حمایت و همکاری دولت و مجلس نباشد این رویه به سرانجام نمی‌رسد. اگر دولت به تعهدات قانونی خود عمل نکند هر کسی بر مسند مدیریت این سازمان بنشیند موفق نخواهد شد.

اسدی با تاکید بر اینکه انتظار شرکای اجتماعی تحقق واقعی سه‌جانبه‌گرایی است، گفت: بزرگترین مطالبه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی رفع تبعیض است. ما انتظار داریم که اگر قانونی در حمایت از بازنشستگان تصویب می‌شود، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز مانند سایر صندوق‌ها از مزایای این قوانین بهره‌مند شوند.
بر اساس این گزارش، مهرداد لاهوتی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این نشست، با تقدیر از زحمات موسوی مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی از انتصاب سالاری به سرپرستی این سازمان ابراز خرسندی کرد و افزود: عملکرد آقای دکتر سالاری در دوره گذشته حضورشان مثبت و قابل توجه بود و باید انتصاب مجدد ایشان را به فال نیک گرفت.

وی افزود: صندوق تامین اجتماعی با دیگر صندوق‌های بیمه‌ای قابل مقایسه نیست و اگر ما در مجلس بار جدیدی بر این سازمان تحمیل نکنیم و مدیریت این سازمان در مسیر درستی قرار گیرد، قطعا به یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های کشور تبدیل می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تمجید از درایت میدری به عنوان وزیر کار، نسبت به موفقیت سازمان تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدواریم که با کمک مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی در این دوره اجرای کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام برساند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/TnO8xN