امروز یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳

دبیر انجمن زغالسنگ کشور: معادن زغالسنگ کشور مغفول مانده است

دبیر انجمن زغالسنگ کشور گفت که در چند سال گذشته با وجود مکاتبات برای واردات تجهیزات ایمنی و مکانیزاسیون معادن، همچنان معادن کشور مغفول مانده است و شاهد حوادث ناگوار هستیم.

به گزارش فراسو، «سعید صمدی»در گفت‌وگویی ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه معدن طبس اظهار داشت: این معدن، یکی از بزرگترین معادن بخش خصوصی است که یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و سالیانه ۴۰۰ هزار تن زغال سنگ از آن استخراج می شود.

وی افزود: این معدن یکی از معادن نمونه کشور بود که در ۲۰ سال اخیر اخطاریه ایمنی نداشت و به صورت منظم بازرسی های مربوطه در آن انجام می شد، اما به خاطر نشست گاز شاهد وقوع چنین حادثه ای بودیم. در حالی که انتظار نداشتیم چنین حادثه تلخ و دردناکی در این معدن رخ بدهد.

دبیر انجمن زغالسنگ کشور با بیان اینکه تعدادی از کارگران قدیمی سهامدار این معدن هستند، گفت: به‌دلیل ایجاد گاز حاصل از زغال سنگ و فشار بالای آن، شاهد حادثه ناگوار در این معدن بودیم که به یک‌باره گاز آزاد شد و غلظت گاز بالا رفت.

وی ادامه‌داد: نشست گاز در کارگاهی که در آن ۲ نفر کارگر حضور داشتند اتفاق افتاد، اما نشست گاز و انفجار به قدری شدید بوده که سایر کارگاه ها که در فاصله ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر قرار داشته را تحت تاثیر قرار داده است.

صمدی تاکید کرد: به نظر می رسد که نشت گاز زغال سنگ علت این حادثه بوده، اما سایر ابعاد این حادثه در حال بررسی است.

معادن زغالسنگ کشور مغفول مانده است/ ایمن‌سازی معادن فقط با ۳۰ میلیون دلار

معادن زغال در چند سال اخیر مغفول مانده است

وی با اشاره به اینکه معادن زغال در چند سال اخیر مغفول مانده است، گفت: در این چند سال تمرکز بر تامین زغالسنگ از طریق واردات بوده است، با اینکه واردات سه برابر قیمت داخلی هزینه در بر دارد.

دبیر انجمن زغالسنگ کشور افزود: قیمت زغال‌سنگ داخلی سه برابر کمتر از قیمت خارجی است که با این قیمت ها معادن نمی توانند اقدام به مکانیزاسیون و نوسازی کنند.

وی تاکید کرد: اختلاف قیمت زغال‌سنگ داخلی و خارجی ناشی از کیفیت نیست، بلکه فقط ۳۰ درصد به خاطر کیفیت است. بر اساس آخرین آمارها ۸۰۰ میلیون دلار زغال در سال ۱۴۰۱ وارد شده است که اگر ۸۰ میلیون دلار به بخش معادن اختصاص پیدا می کرد امروز شاهد چنین حوادثی نبودیم، ضمن اینکه برای تجهیز ایمنی معادن ۳۰ میلیون دلار نیاز داریم.

معادن باید به سمت مکانیزاسیون حرکت کنند

صمدی با بیان اینکه معادن باید به سمت مکانیزاسیون حرکت کنند، گفت: با افزایش سطح فناوری در معادن شاهد کاهش نیروی کار در این بخش و افزایش تولید خواهیم بود، ضمن اینکه ارز کمتری از کشور به خاطر واردات زغالسنگ خارج می شود.

وی عنوان کرد: زغال‌سنگ کشور ما قابلیت رقابت در عرصه بین المللی را دارد، باید به بخش معدن توجه ویژه ای شود تا با سرمایه‌گذاری مشکلات این بخش حل شود.

دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور با اشاره به اینکه اکنون ۲۰ هزار نفر در معادن کار می کنند، گفت: حدود ۱۲۰ معدن در کشور فعال است که ۱۰ معدن بزرگ داریم، ضمن اینکه ۶۵ درصد تولید زغال سنگ کشور در معدن طبس است.

وی خاطرنشان‌کرد: ما نگران وضعیت سایر معادن و معدنکاران هستیم، معادن زغال‌سنگ کشور نیازمند رسیدگی و اختصاص تسهیلات است تا ضمن جلوگیری از خروج ارز بتوانیم ایمنی معادن را حفظ کنیم و شاهد چنین حوادث دردناکی نباشیم.

معادن زغالسنگ کشور مغفول مانده است/ ایمن‌سازی معادن فقط با ۳۰ میلیون دلار

بنابر این گزارش، حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

اکنون ۴۰ نفر در قالب تیم‌های تخصصی در معدن طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند که تاکنون در این حادثه ۳۴ نفر جان باختند و به ۱۷ مصدوم هم با تلاش تیم‌های تخصصی امدادی نجات یافتند و احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

همچنین امروز رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از پیگیری ویژه رئیس جمهور برای حادثه انفجار در معدن “معدنجوی طبس” خبر داد.

وزرای صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور پزشکیان برای پیگیری موضوع به طبس اعزام شدند و در محل حضور دارند.

وزیر کشور درپی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ «معدنجو» طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادر کرد./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/1vUCSs