امروز سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۳

توجه بیمه سلامت به کاهش مشکلات سالمندی و ابتلا افراد به آلزایمر از سنین پایین

 مدیر کل بیمه سلامت استان کرمان گفت: بیمه سلامت به کاهش مشکلات سالمندی و ابتلا افراد به آلزایمر از سنین پایین توجه ویژه ای دارد.

به گزارش فراسو، محمد جعفری در گفت و گویی با تاکید بر توجه به بحث پیشگیری و مشارکت مردم دراین خصوص گفت: یکی از موضوعات مهم در بحث سالمندی و پیشگیری از آن ابتلا به بیماری آلزایمر است، بدون شک برای پیشگیری از این بیماری باید از سن ۴۰ سالگی برخی اقدامات را انجام داد.

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمان، با اشاره به اینکه بیشترین شتاب سالمندی در ایران و کره افزود: یکی از موضوعات و چالش های حوزه سالمندی آلزایمر است، لذا بحث پیشگیری از این بیماری اهمیت بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه ۶ مساله درخصوص پیشگیری از آلزایمر بسیار مهم است تصریح کرد: نکته مهم دراین باره توجه به پیشگیری نخستین و دوران کودکی است، تعذیه مادر باردار، پرهیز از استعمال مواد دخانی، استفاده از سبزیجات و عدم استفاده از مواد غذایی آماده و دارای چربی بالا به عبارتی غذاهای غربی، مواد قندی و دارای نشانسته بالا، همچنین محبت کافی به کودکان، سطح سواد مادر، کاهش سزارین، ارتباط مناسب و گرم میان مادر و کودک در پیشگیری از آلزایمر در سنین بالا بسیار مهم است.

جعفری تاکید کرد: عوامل محیطی بسیاری نیز در ابتلا به آلزایمر نقش دارند که می توان به سموم دفع آفات در میوه ها، سبزیجات و آلودگی های محیط زیستی اشاره کرد. همچنین استرس های مزمن، تنهایی، افسردگی و تضعیف سیستم ایمنی نیز در ابتلا به آلزایمر تاثیرگذار است که باید برای جلوگیری از آن از سنین پایین اقدامات لازم را انجام داد. ضمن اینکه توجه به ورزش روزانه حتی یک پیاده روی تند به میزان نیم ساعت و ۵ روز در هفته نقش مهمی در کاهش ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری ها دارد.

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمان، با اشاره به تقویت ورزش های مغزی ادامه داد: ذخیره شناختی مغز باید تقویت شود. تغذیه سالم و مصرف کم گوشت قرمز، کربوهیدرات و همچنین توجه به خواب منظم در ذخیره شناختی مغز و جلوگیری از آلزایمر مهم است.

از سوی دیگر توجه به معنویات، شنیدن موسیقی های آرامش بخش، افزایش ارتباطات خانوادگی و دوستانه نیز در رهایی ذهن از استرس ها و کاهش آلزایمر موثراست.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/undf18