امروز جمعه، ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ارتقاء همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان های مرزی ایران و ترکیه

 استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توافق های صورت گرفته در هفتمین همایش استانداران استان های مرزی ایران و ترکیه گفت: توافق‌نامه‌ای در ۲۵ بند و سه سرفصل اقتصادی، علمی و ترانزیتی به امضا رسید و با انجام تعهدات درج شده در این توافق، همکاری های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ارتقا می یابد.

به گزارش فراسو، محمدصادق معتمدیان روز جمعه در اختتامیه هفتمین نشست همکاری‌های مشترک آذربایجان‌غربی و استان‌های هم‌مرز ترکیه اظهار کرد: در این همایش توافق‌هایی در حوزه‌های اقتصاد و تجارت، حمل‌ونقل و ترانزیت، علمی، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استانداران شرقی جمهوری ترکیه تدوین شد که در این قالب به دنبال تقویت همکاری‌های ۲ کشور، به‌ویژه در استان‌های مرزی و رفع موانع موجود در این حوزه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اهمیت این توافق ها افزود: با اجرایی شدن مصوبات در حوزه اقتصاد، فرهنگی، گردشگری و امنیتی امیدواریم شاهد توسعه ترانزیت، گردشگری و افزایش روابط همه‌جانبه با کشور همسایه، برادر و دوست ترکیه باشیم.

همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان های مرزی ایران و ترکیه ارتقا می یابد

وی ادامه داد: این اقدامات می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه و تسهیل روابط تجاری و گردشگری کمک شایانی کند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه پس از ششمین نشست شاهد اقدامات خوبی بودیم که دستاوردهای آن تخصصی بود، اضافه کرد: مقوله امنیت به عنوان یکی از ارکان اصلی این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

معتمدیان تاکید کرد: اولویت هر ۲ کشور ایجاد امنیت پایدار در مرزهای مشترک است. چراکه در صورت نبود آن، امکان هیچ گونه فعالیتی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: این توافقات بخشی از تلاش‌های ایران و ترکیه برای تقویت همکاری‌های استراتژیک و حفظ امنیت و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است.

وی افزود: همکاری‌های بیشتر در زمینه مقابله با تروریسم و ایجاد زیرساخت‌های امنیتی مستحکم‌تر، می‌تواند راهگشای تحکیم روابط ۲جانبه و تأمین منافع مشترک ۲ کشور باشد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مبارزه با قاچاق گفت: پدیده شوم قاچاق از اولویت‌های دیگری است که با توجه به نشست‌های تخصصی شاهد مقابله با قاچاق سلاح، تردد غیر مجاز و انواع کالا هستیم و مقرر شد در نشست‌های بعدی نیز توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد.

استانداران استان‌ آذربایحان‌غربی از ایران و والی حکاری، وان، ایغدیر و آغری ترکیه همراه با بازرگانان اقتصادی ۲ طرف در این نشست حضور دارند./ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Y75GXj