امروز سه شنبه، ۳ مهر ۱۴۰۳

ضرورت تبدیل استان مرکزی به محل حضور گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ما بایستی با نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری، استان مرکزی را از محل عبور به محل حضور گردشگران تبدیل کنیم.

به گزارش فراسو، محمود مرادی نراقی، دوم مهر ماه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: زیرساخت‌های گردشگری استان مرکزی زیاد و از بسیاری استان‌های دیگر بهتر است. باید نقاط قوت و برجستگی‌های تاریخی استان را تبلیغ کنیم.

وی افزود: اگر گردشگر به استان مرکزی نیاید سرمایه گذاری‌های گردشگری کم و با شکست مواجه می‌شود و در نتیجه به آثار تاریخی بی‌توجهی می‌شود.

مرادی با بیان اینکه امسال حدود ۵ میلیون نفر از بناهای گردشگری کشور بازدید داشته‌اند گفت: این آمار قبل از کرونا حدود ۹ میلیون نفر بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در یک جنگ نابرابر و ناعادلانه‌ قرار دارد و رسانه‌های صهیونیستی ما را در تصور مردم جهان به یکی از ناامن ترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌اند.

مرادی با اشاره به عدم توجه به ظرفیت گردشگری در استان و کشور تصریح کرد: ما به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم ولی جزو رده‌های برتر از لحاظ تعداد گردشگر قرار نداریم.

مرادی با بیان اینکه به طور معمول حدود ۳۰ درصد ظرفیت هتل‌های استان مرکزی پر است گفت: ما بایستی درآمد کشور را از راه‌های غیر نفتی تامین کنیم که گردشگری یکی از این راه‌هاست.

وی با بیان اینکه ما جزو بی‌نظیرترین کشورهای جهان به لحاظ تمدنی هستیم گفت: متاسفانه سرمایه گذاری درستی در حوزه گردشگری نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم ظرفیت‌ها را به خوبی معرفی کنیم یا حتی در مواردی بد هم تعریف کرده‌ایم.

مرادی اضافه کرد: بودجه کل وزارت میراث فرهنگی در سال جاری نزدیک به ۷ همت است که تقریبا چیزی معادل بودجه شهرداری اراک است. سرانه‌ای که برای حفاظت از هر اثر تاریخی در کشور گذاشته شده نیز نزدیک به ۱۳ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است.

وی در رابطه با آمار گردشگران استان مرکزی اظهار کرد: از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی بازدید کردند.

وی با اشاره به وجود ۶۸ اثر ناملموس و ۲۵ اثر طبیعی در استان مرکزی اظهار کرد: دو هزار بنای تاریخی در استان مرکزی وجود دارد که ۹۱۴ اثر از این تعداد، ثبت ملی شده است. از این تعداد ۳۵۰ اثر به صورت بنا و مابقی به صورت محوطه تاریخی، تپه و سنگ نگاره هستند.

مرادی با بیان اینکه تمام آثار تاریخی نیاز به مرمت دارند گفت: مرمت بازار سرپوشیده اراک به مدت پنج سال، سالیانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که امسال تنها ۱۰ میلیارد تومان به این بازار اختصاص داده شده است. متاسفانه خود کسبه بازار اراک توجهی به مرمت آن نمی‌کنند.

وی با اشاره به آغاز هفته گردشگری از پنجم مهرماه افزود: در این هفته از سفال‌های سلطان آباد در موزه چهار فصل رونمایی می‌شود. سفال‌های سلطان آباد یکی از مرغوب ترین سفال‌های ایران هستند و ارزش بالایی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: افتتاح مراکز مرتبط با گردشگری مثل مجتمع گردشگری سرو، مزرعه گردشگری انجدان و مجتمع بومگردی در روستاهای ابراهیم آباد، انجدان، وفس و مجدآباد فراهان از دیگر برنامه‌هاست.

مرادی اضافه کرد: بازدید نیم بها از موزه‌های استان و غار نخجیر دلیجان، تجلیل از فعالان گردشگری و نشست هم اندیشی در دانشگاه پیام نور از جمله برنامه‌هاست.

وی با اشاره به وجود یکی از بزرگترین پروژه‌های گردشگری ایران در شهرستان زرندیه استان مرکزی گفت: مجتمع گردشگری ایرانیان به مساحت ۱۴۰۰ هکتار و با حجم سرمایه گذاری ۷۰ همت، توسط بخش خصوصی در حال ساخت است که به صورت فاز به فاز به بهره‌برداری می‌رسد و تاکنون چندین فاز آن افتتاح شده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/riPiZr