امروز دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳

سرزعیم، اقتصاددان:‌ دولت تشخیص درستی درباره شرایط اقتصادی دار

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه اعلام ۸ دستور کار دولت برای بهبود شرایط اقتصادی نشان از تشخیص درست مشکلات دارد گفت:‌ اصلاح مواردی همچون کاهش شکاف ارز باید به سرعت انجام شود، چرا که نباید معطل بمانیم تا شرایط وخیم‌تری به کشور تحمیل شود.

به گزارش فراسو به نقل از شادا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای اخیر طی یادداشتی ۸ دستور کار دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی را تشریح کرده است؛ کاهش کسری بودجه، تامین مالی صحیح کسری بودجه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد تا حد توان دولت، رفع تنگناهای مالی بنگاه‌ها، کاهش نرخ سود موثر، کاهش قیمت‌گذاری‌های دستوری، شکاف نرخ ارز نیما و بازار براى حذف رانت و کاهش سوء تخصیص منابع مواردی است که دولت در دستور کار قرار داده است.

علی سرزعیم اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با شادا درباره این ۸ دستور کار دولت برای غلبه بر مشکلات اقتصادی تصریح کرد: این دستور کارها موارد درست و فوری است که برای اقتصاد ایران اولویت دارد و به عنوان موارد عاجل باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اقتصاد ایران مانند بیماری است که هم سرطان دارد و هم خونریزی و خونریزی مهم‌تر است و این دستور کارها نشان می‌دهد دولت تشخیص درستی درباره مشکلات دارد و باید برای آنها راه حل‌های درست عرضه شود.

سرزعیم گفت: البته سختی کار این است که دولت چطور نقشه راهی تعریف کند تا با اقداماتی هم افزا به سمت بهبود شرایط حرکت کند.

این اقتصاددان ادامه داد: البته بهبود شرایط در کدام کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد اما می‌توان گام‌های اصلاحی را برداشت و به سمت بهبود شرایط حرکت کرد.

وی همچنین درباره اولویت بندی اجرای این موارد نیز گفت: قطعا دولت باید برای دستور کارهایی که جهت بهبود شرایط تعریف کرده، اولویت بندی‌هایی هم داشته باشد برای نمونه کسری بودجه به راحتی قابل کنترل نیست اما قیمت گذاری دستوری را دولت بسیار می‌تواند راحت ‌تر به انجام برساند و یا اصلاحات بانکی دشوار اما موضوع ارز راحت‌تر است.

این اقتصاددان درباره اینکه گفته می‌شود در شرایط جنگ و تحریم کاهش شکاف نرخ ارز آزاد و نیمایی درست نیست اظهار کرد:  این تحلیل درستی نیست؛ چرا که در زمانی که در تنگنا هستیم این شکاف باید زودتر اصلاح شود چرا که این شکاف موجب بروز فساد و هدر رفت منابع ارزی می‌شود آن هم در شرایطی که در تنگنای منابع ارزی هستیم.

وی گفت: برعکس آنچه القا می‌شود باید کاهش شکاف ارز به سرعت انجام شود، چرا که نباید معطل بمانیم تا شرایط وخیم‌تری به کشور تحمیل شود و سپس در شرایط اضطرار و ناچار به اصلاح نرخ ارز تن دهیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ww4aW5