امروز دوشنبه، ۵ آذر ۱۴۰۳

ضرورت اجتناب ناپذیر تطبیق صنعت پست با الزامات جدید

صنعت پست، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین صنایع جهان در طول سال‌های اخیر تحولات شگرفی را تجربه کرده و با چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی روبرو شده است.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی باکسیت، حسین غضنفری از فعالان حوزه پست و لجستیک، معتقد است این صنعت اگرچه در ایران با چالش‌های جدی روبرو است، اما با توجه به فرصت‌های موجود چشم انداز روشنی دارد و می‌تواند به رشد و توسعه خود ادامه دهد.

لجستیک مفهومی گسترده تر از صنعت پست

این مقام ارشد در اپراتور پست خصوصی باکسیت برای درک بهتر تفاوت صنعت پست و لجستیک تعریف اتحادیه جهانی پست (UPU) از این صنعت را یادآور می شود.

وی می‌گوید: در تعریف اتحادیه جهانی پست، صنعت پست مجموعه‌ای از خدمات و فعالیت‌هایی است که به جمع‌آوری، پردازش، حمل و نقل و توزیع نامه‌ها، کارت پستال‌ها، بسته‌های کوچک و سایر اقلام قابل پست کمک می‌کند در مقابل، لجستیک به عنوان مدیریت جریان کالا از نقطه تولید تا نقطه مصرف تعریف می‌شود.

غضنفری لجستیک را مفهومی گسترده‌تر می داند که صنعت پست بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. فرایندی که شامل فعالیت‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و هماهنگی است و هدف آن اطمینان از رسیدن کالا به مقصد، به موقع و با کمترین هزینه است.

عضو هیأت مدیره اپراتور پست خصوصی باکسیت می گوید: با توجه به رشد تجارت الکترونیک در دنیا و نیاز فزاینده مشتریان صنایع مختلف و مصرف کنندگان به سفارشی سازی، بارهای بزرگ لجستیکی در حال خردشدن به بسته های کوچک پستی هستند که این نشان از رشد صنعت پست در دنیا دارد.

رد پای فناوری اطلاعات در صنعت پست و لجستیک 

یکی از عوامل تحول صنعت پست نفوذ روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات است؛ غضنفری معتقد است فناوری‌های نوین نه تنها کارایی و سرعت خدمات پستی را بهبود بخشیده اند، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای این صنعت ایجاد کرده‌اند.

ردیابی مرسولات با استفاده از سیستم‌های ردیابی آنلاین، خودکارسازی فرآیندها، توسعه تجارت الکترونیک و افزایش حجم مرسولات پستی، پرداخت آنلاین و سیستم‌های مدیریت انبار از جمله مواردی بود که غضنفری آنها را ردپای فناوری در این صنعت می نامد.

چالشهای صنعت پست در ایران 

به گفته وی، چندگانگی نهادهای تنظیم گر به عنوان یکی از مهمترین این چالشها است چراکه یک اپراتور پستی در فعالیت خود همزمان حداقل با سه نهاد تنظیم‌گر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان راهداری و همچنین شهرداری‌ها مواجه است که در برخی موارد قوانینی متضاد یا تعرفه هایی مضاعف برای فعالیت به اپراتور تحمیل می کنند.

کمبود نیروی کار متخصص از دیگر چالشهایی است که غضنفری به عنوان یکی از موانع اصلی رشد این صنعت به آن اشاره می کند .

این فعال صنعت پست ولجستیک، بر این باور است که با توجه به نوپا بودن صنعت اپراتورهای پستی در کشور، نیروی کار متخصص در این حوزه و همچنین حوزه فناوری‌های نوین بسیار محدود است و برای رفع این مشکل، سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی و ایجاد مراکز تخصصی تربیت نیروی کار متخصص ضروری است.

عضو هیأت مدیره اپراتور پست خصوصی باکسیت، هزینه‌های بالای تأمین زیرساخت از جمله الزام به داشتن فضای فیزیکی و همچنین تامین ناوگان را ازدیگر چالش‌های اصلی صنعت پست برمی شمارد که هزینه‌های بسیار سنگینی را بر دست اندرکاران این صنعت تحمیل می‌کند.

بازار رقابتی صنعت پست و افزایش سهم

غضنفری با تاکید بر رشد اقتصاد دیجیتال می گوید این امر به معنای افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین، جهانی شدن تجارت و نیاز به خدمات لجستیکی بین المللی است بنابراین همکاری با صنایع دیگر  شامل صنعت فناوری و خرده فروشی برای ارائه خدمات لجستیک یکپارچه و ارتقای رضایت مشتریان و توسعه بازار امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

وی معتقد است شرکت‌های پستی با سرمایه‌گذاری در فناوری، بهبود فرآیندهای کاری و ارائه خدمات نوآورانه، می‌توانند در این بازار رقابتی موفق باشند و سهم خود را افزایش دهند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/AuAUIt