امروز یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳

قانون بیمه آتش سوزی آپارتمان / بیمه آتش سوزی ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر؟!

طبق آمار مرکز آتش نشانی ایران سالیانه ۱۷۰ هزار مورد حادثه آتش سوزی در کشور اتفاق می‌افتد؛ ۵۰ درصد از این حوادث مربوط به بخش مسکونی است. این آمار نشان می‌دهد که ساختمان‌ها و منازل کشور همواره در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. ازاین‌رو بیمه آتش سوزی آپارتمان‌ها و منازل در جبران خسارت‌های وارد شده به آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش فراسو، طبق «ماده ۱۴ الحاقی قانون تملک آپارتمان‌ها»، مدیر ساختمان مکلف است کل بنا را به‌عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی، بیمه کند.

بر پایه این گزارش، با توجه به اینکه در این مقاله  قانون مورد اشاره به طور کامل بررسی شده است، پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه آتش سوزی منزل این مقاله مطالعه شود.

قانون بیمه آتش سوزی آپارتمان؛ بیمه آتش سوزی اجباری است یا اختیاری؟

طبق «ماده ۱۴ الحاقی قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال ۱۳۷۶» و «ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال ۱۳۴۷» مدیران آپارتمان مکلف هستند تا برای کل بنا به‌عنوان یک واحد، بیمه آتش سوزی ساختمان تهیه کنند. همچنین باید سهم حق بیمه هر یک از مالکان ساختمان به تناسب سطح زیربنای اختصاصی آن‌ها، توسط مدیر آپارتمان تعیین و از مالک ساختمان اخذ شود؛ در نهایت مدیر ساختمان باید این مقادیر را به‌عنوان هزینه بیمه آتش‌سوزی به بیمه‌گر پرداخت کند. توجه داشته باشید که طبق «ماده ۱۴ الحاقی قانون تملک آپارتمان‌ها»، اگر مدیر ساختمان از بیمه کردن آپارتمان در برابر آتش‌سوزی خودداری کند، در صورت بروز آتش‌سوزی، او مسئول جبران خسارات وارد شده بر مجتمع خواهد بود.

جزئیات بیمه آتش سوزی ساختمان طبق قانون تملک آپارتمانهاسهم حق بیمه مالکان ساختمان در بیمه آتش‌سوزی چگونه تعیین می‌شود؟

هر یک از مالکان ساختمان، طبق «ماده ۱۴ الحاقی قانون تملک آپارتمان‌ها» باید متناسب با زیربنای اختصاصی خود و طبق «ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها» متناسب با سهم خود از قسمت‌های مشترک مجتمع، حق بیمه آتش سوزی ساختمان را بپردازند. براساس «ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها» قسمت‌های مشترک در ساختمان عبارت‌اند از:

  • زمین زیربنا
  • تاسیسات قسمت‌های مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رختشوی‌خانه، تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه ‌های فاضلاب، لوله‌‌ها از قبیل (لوله‌‌های فاضلاب، آب، برق، تلفن، حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، گاز، نفت، هواکش‌ها، لوله‌‌های بخاری) و گذرگاه‌های زباله و محل جمع آوری آن
  • اسکلت ساختمان
  • درها و پنجره‌‌ها، راهروها، پله ‌ها و پاگردها که خارج از قسمت‌های اختصاصی قرار گرفته‌اند.
  • تاسیسات مربوط به راه‌پله از قبیل وسایل تامین‌کننده روشنائی، شیرهای آتش‌نشانی، محل اختتام پله و ورود به بام و پله‌‌های ایمنی
  • بام و کلیه تاسیساتی که برای استفاده عموم شرکا و یا حفظ بنا در آن احداث شده است.
  • نمای خارجی ساختمان
  • محوطه، باغ‌ها و پارک‌های ساختمان

براساس «ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها»، این قسمت‌های مشترک از ساختمان، اراضی و متعلقات آن‌ها، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده کلیه شرکای ساختمان است؛ از این‌رو نمی‌توان برای آن‌ها حق انحصاری قائل شد.

جزئیات بیمه آتش سوزی ساختمان طبق قانون تملک آپارتمانهابیمه آتش سوزی ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر؟

مالک هنگام بیمه کردن ساختمان می‌تواند ارزش لوازم و اثاثیه منزل را به‌طورکامل در نظر نگیرد. ازاین‌رو فقط کافی است قیمت بازسازی هر متر مربع از ساختمان را هنگام بیمه کردن وارد کند. در نتیجه فقط هزینه خسارت به ساختمان و تاسیسات متعلق به آن توسط شرکت بیمه پوشش داده می‌شود. از طرفی این امکان برای مستاجر فراهم شده است تا طبق ارزش اثاثیه منزل، به خرید و تهیه بیمه آتش‌سوزی بپردازد.

مستاجر هنگام بیمه کردن اثاثیه خود باید ارزش آن را به شرکت بیمه موردنظر اعلام کند و همچنین باید حداقل قیمت را برای بازسازی هر متر مربع از ملک مسکونی اجاره شده در نظر بگیرد. ازاین‌رو مستاجر می‌تواند اثاث و موجودی خود و هزینه بازسازی ملک اجاره‌ای (در صورت بروز حادثه) را تحت پوشش شرکت بیمه در آورده است. البته مستاجر باید استیجاری بودن ملک را هنگام خرید بیمه آتش سوزی ساختمان به بیمه اعلام کند.

پرداخت خسارت بیمه آتش سوزی با مالک است یا مستاجر؟

اگر ملک صاحب‌خانه آتش بگیرد و به ساختمان و دیگران خسارت وارد شود، شرکت بیمه مسئول پرداخت جبران خسارت خواهد بود. البته اگر آتش سوزی به‌علت غفلت یا اشتباه مستاجر اتفاق افتاده باشد، مالک می‌تواند از طریق مراجع قضایی از مستاجر خود شکایت و تقاضای دریافت خسارت کند.

اگر مستاجر در اتفاق افتادن آتش سوزی مقصر نباشد، شرکت بیمه آتش سوزی مستاجر، خسارت‌های وارد شده را جبران خواهد کرد. بهتر است مالک و مستاجر در خرید بیمه آتش سوزی با یکدیگر توافق کنند، زیرا در صورت بروز اتفاق، به اموال هر دو آسیب خواهد رسید.

خسارت‌های تحت پوشش بیمه آتش سوزی ساختمان

در بیمه آتش سوزی ساختمان، تاسیسات و اثاثیه منزل، مشاعات و مشترکات تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. همچون قوانین مربوط به سایر بیمه‌نامه‌ها مانند بیمه مسئولیت مدیر ساختمان، خسارات تحت پوشش بیمه آتش سوزی منزل نیز به دو دسته پوشش‌های پایه و پوشش‌های تبعی (اضافه) تقسیم می‌شود. آتش سوزی، صاعقه و انفجار اصلی‌ترین پوشش‌های بیمه آتش سوزی منازل هستند.

علاوه‌بر پوشش‌های اصلی، مواردی دیگری مانند زلزله، سیل، ترکیدگی لوله آب و فاضلاب، ضایعات ناشی از برف و باران، برخورد جسم خارجی و سرقت وجود دارد که می‌توان در صورت توافق و پرداخت حق بیمه بیشتر آن‌ها را به بیمه‌نامه آتش سوزی خانه اضافه کرد.

جبران خسارت‌های مالی وارد شده به بنای آپارتمان با بیمه آتش سوزی ساختمانخسارات غیرقابل‌پوشش در بیمه آتش سوزی منازل

علاوه‌بر خسارات جانی، خطرات دیگری که مربوط به اموال خاص مانند طلا، آثار هنری و اوراق بهادار می‌شود نیز در تعهدات بیمه آتش سوزی قرار نخواهد گرفت. خسارات جانی مهمترین مواردی هستند که تحت پوشش بیمه آتش سوزی ساختمان‌ها قرار ندارند. ازاین‌رو برای جبران خسارات جانی مانند جراحات، نقص عضو و حتی فوت باید از بیمه حوادث انفرادی استفاده کنید. اگر به‌دنبال اطلاعات بیشتر راجع‌به بیمه حوادث و موارد تحت پوشش آن هستید، مقاله «بیمه حوادث انفرادی چیست» را مطالعه کنید. در این مطلب به شکل کامل راجع‌به بیمه حوادث توضیح داده شده است.

بررسی پوشش‌های بیمه آتش سوزی ساختمانخرید بیمه آتش سوزی ساختمان ضامن حوادث غیرمنتظره برای خانه

آتش سوزی سالانه هزاران میلیارد خسارت مادی و مالی برای مالکان و مستاجران خانه‌ها به‌همراه دارد. ازاین‌رو خرید بیمه آتش سوزی اقدامی هوشمندانه برای محافظت از اموال منقول و غیرمنقول خواهد بود. شما با پرداخت حق بیمه مقرون‌به‌صرفه، هزینه‌های سنگین مالی پس از آتش سوزی منزل را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهید. مالکان و مستاجران برای تقسیم پرداخت حق بیمه می‌توانند هر کدام جداگانه ملک و اثاثیه منزل را بیمه کنند. ازاین‌رو دغدغه پرداخت هزینه بالا برای افراد برطرف خواهد شد.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامعی راجع‌به قانون بیمه آتش سوزی آپارتمان ارائه دهیم. اگر سوالی درباره این نوع بیمه ساختمانی دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت تمایل برای مطلع شدن از قوانین مربوط‌ به بیمه‌های مرتبط با ساختمان‌ها می‌توانید از مقاله‌های مفید سایت مانند «آیا بیمه آسانسور اجباری است» یا سایر مقاله‌های موجود در بخش بلاگ بیمه آسماری استفاده کنید.

منبع: بیمه آسماری

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/bXQjUe