امروز سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

عرضه محصولات تکافل در ایران (بخش دوم: شرکت سهامی بیمه ایران)

شرکت بیمه ایران با صدور نخستین قرارداد تکافل خانواده و حوادث تکمیلی کارکنان دولت برای ۳۳۲۶ نفر از شاغلین این شرکت در اسفندماه ۱۴۰۲ به جمع شرکت‌های بیمه عرضه کننده محصولات تکافل در کشور پیوست.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در بیست‌و‌سومین و بیست‌و‌چهارمین جلسه کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه الگوی اجرایی تکافل شرکت بیمه ایران با حضور رئیس پژوهشکده بیمه، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد دو مجموعه در روزهای ۸ و ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ برگزار گردید. در این جلسات ابعاد فقهی، حقوقی و فنی الگوی پیشنهادی این شرکت بررسی و پس از انجام اصلاحات مد نظر کارگروه تکافل، از سوی پژوهشکده تایید شد.
شرکت بیمه ایران در تاریخ ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۲ موفق به اخذ مجوز از اداره کل برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی ج. ایران مورخ با تاکید بر تاییدیه پژوهشکده بیمه و رعایت الزامات ابلاغی عرضه طرح تکافل خانواده و عمومی هیات عامل بیمه مرکزی ج.ا.ایران شد و پس از آن اقدام به طراحی و تدوین محصول تکافل تکمیلی عمر و حوادث کارکنان دولت در مرحله نخست در زیر مجموعه تکافل خانواده نمود. در این راستا ضمن انجام محاسبات فنی و تدوین شرایط اختصاصی و عمومی تکافل تامه و ارائه آن با رعایت مفاد آیین نامه شماره ۹۴ الزامات ابلاغی عرضه تکافل خانواده، مصوبه هیات مدیره شرکت بیمه ایران وفق آیین نامه شماره ۹۴ مصوب شورای عالی بیمه را در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ اخذ کرد.
پس از بررسی مستندات این شرکت از سوی اداره کل برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی ج. ایران به منظور بررسی انطباق آن با چارچوبهای ابلاغی و صدور مجوز طرح تکافلی مذکور در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۲ و مصوبه هیات مدیره شرکت بیمه ایران نیز به منظور اعطای مجوز برای تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری مستقل تکافلی از طریق یکی از شرکت‌های معتبر سبدگردان با هدف سرمایه گذاری شفاف و قابل رصد حق تکافل های دریافتی در صندوق‌های تکافل ایران و انعقاد قرارداد با سبدگردان از سوی حوزه مدیریت سرمایه گذاری صادر شد.
بر پایه این گزارش، شرکت بیمه ایران با برگزاری جلسات آموزشی متعدد برای مدیران میانی و ارشد و معرفی کامل قراردادهای تکافل با استفاده از ظرفیت اساتید پژوهشکده بیمه و شرکت در دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط این مجموعه، اولین نشریه تخصصی درون سازمانی با عنوان قراردادهای تکافل را چاپ و منتشر نموده است.
شرکت بیمه ایران علاوه بر طراحی نظام های نرم افزاری تعیین شرایط دقیق تکافل اتکایی اجباری و اختیاری طرح و تدوین نظام‌نامه مالی و سرمایه گذاری تکافل ایران از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این شرکت، آزمون اولیه نرم افزار را با هدف آماده سازی اجرای عملیات صدور طرح تکافل مذکور از ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ در کشور با حضور تمامی مدیریتهای ذیربط در تاریخ ۹ آبان به انجام رساند.
برنامه‌ریزی منسجم به منظور اطلاع رسانی گسترده و افزایش فرهنگ تکافل در جامعه از دیگر فعالیت‌های شرکت بیمه ایران در راستای عرضه محصولات تکافلی است و در گام نخست ضمن مکاتبه با ۲۳ دستگاه دولتی برای معرفی طرح تکافلی فوق و برگزاری نشست‌های کارشناسی با مدیریت های منابع انسانی و سایر مدیریتهای ذیربط در دستگاه‌های اجرایی دولت از طریق مدیریت بازاریابی این شرکت، آمادگی حدود ۲۰ دستگاه دولتی برای انعقاد قرارداد تکافل عمر و حوادث تکمیلی کارکنان دولت، در ادامه فرایند عضوگیری به تفکیک تعهدات هر طرح تکمیلی تا زمانی که تعداد متقاضیان هر طرح به حداقل تعداد تعیین شده برای طرح برسد پیش بینی گردید که با مهیا شدن شرایط قانونی و مالی، قرارداد تکافل با آنان منعقد خواهد شد. شرکت بیمه ایران همچنین چندین جلسه کارشناسی برای تعیین مراحل مختلف عملیات مالی و سرمایه گذاری طرحهای تکافل در این شرکت را برگزار نموده است.
به این ترتیب نخستین قرارداد تکافل خانواده و حوادث تکمیلی کارکنان دولت برای شاغلین شرکت سهامی بیمه ایران برای ۳۳۲۶ نفر تکافل شونده در سامانه نرم افزاری این شرکت با هدف شناسایی نقاط ضعف احتمالی عملیاتی از لحاظ ترم افزاری مالی سرمایه گذاری در اسفندماه ۱۴۰۲ با تاریخ شروع ۱۴۰۳/۱/۱ صادرشد
شرکت بیمه اتکایی ایران معین نیز از شرکت‌های وابسته به بیمه ایران به موازات بیمه ایران نسبت به ایجاد شرایط قبولی اتکایی تکافل اقدامات مؤثری انجام داده است پس از تصویب و تکمیل آئین نامه های شورای عالی بیمه مرتبط با تکافل و گسترش محصولات تکافلی، انجام عملیات تکافل اتکایی از طریق شرکت بیمه اتکایی ایران معین آغاز خواهد شد.
شایان ذکر است، پژوهشکده بیمه در کنار ایفای نقش متعارف خود به عنوان نهاد تحقیق و توسعه صنعت بیمه، در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم و پشتیبانی علمی- اجرایی از راه اندازی تکافل در کشور، اقدامات علمی را در دو بخش کلیِ «اقدامات کاربردی» و «اقدامات توسعه‌ای» برنامه‌ریزی و اجرا نموده است. در بخش اقدامات کاربردی، پژوهشکده بیمه با تشکیل کارگروه تکافل متشکل از اساتید دانشگاه و مدیران صنعت، و برگزاری منظم  ۲۶ جلسه از تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، چارچوب عملیاتی تکافل را تدوین و پیشنهادات شرکت‌های بیمه را در قالب آن دریافت و بررسی نموده است. از مهمترین نتایج ملموس کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، موافقت با کلیات اجرایی سازی تکافل در شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، دانا، سرمد، اتکایی ایران معین ،  اتکایی امین، البرز، سرمد، کوثر، ما، دی و معلم بوده که با هماهنگی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی مجوز ارائه محصولات تکافل، برای این شرکت‌ها صادر گردیده است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/NlcvW7