امروز سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی: آموزش و پژوهش نیاز همیشگی و روز افزون همه جوامع است

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت:آموزش و پژوهش نیاز همیشگی و روز افزون همه جوامع بشری در همه دوره ها است.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی، «شهرام محمدی»  در یک نشست خبری گزارش عملکرد موسسه کار و تامین اجتماعی را در دولت سیزدهم تشریح کرد.
وی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی ایران از جمله شهدای خدمت اظهارکرد: مقوله آموزش و پژوهش در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موسسه کار و تامین اجتماعی به دلیل ارتباط با نیروی کار و بهره وری اهمیت مضاعف دارد چرا که بدون آموزش و پژوهش، بهره وری محقق نمی شود و از همین رو موسسه کار و تامین اجتماعی جایگاه خاصی در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد.

وی افزود: موسسه کار و تامین اجتماعی، موسسه دولتی غیر انتفاعی است که به صورت هیئت امنایی اداره می شود و  سه وزیر دولت شامل: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری و امور اقتصادی و دارایی عضو هیئت امنا عضو هستند.

محمدی افزود: تفاوتی که این موسسه با مؤسسات مشابه دارد این است که سه جانبه گرایی بر آن حاکم است، یعنی علاوه بر دولت، دو گروه تشکل‌های کارگری و تشکل‌های کارفرمایی نیز در آن هیئت امنا عضوند البته اکثریت هم با آنهاست نه دولت چرا که با حضور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه، دولت در مجموع ۵ عضو در هیئت امنا دارد در حالی که ۳ نفر از گروه های کارگری و سه نفر از گروه های کارفرمایی و در مجموع ۶ نفر از تشکل ها عضو هیئت امنا هستند.

رییس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی افزود: فعالیت‌های این موسسه عمدتا در حوزه آموزش و پژوهش جامعه کار و تولید است. البته مؤسسه دو رسالت دیگر هم دارد؛ یکی بازوی مشورتی وزارت کار است و دیگر اینکه طبق مفاد تصریح شده در قانون تأسیس این مؤسسه تعامل با سازمان های بین المللی را هم بر عهده دارد.

وی افزود: در دولت سیزدهم، فعالیت‌هایی در کنار اقدامات جاری اتفاق افتاده که عمدتا جدید و بر اساس نیازهای ذینفعان است.

به گفته محمدی ارتباط منظم و مستمر در این دولت با ذینفعان اجتماعی شکل گرفت. هیئت امنا جایگاه مهمی پیدا کرد و تصمیمات مهم توسط هیئت امنا اتخاذ می شود.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی با بیان اینکه ضعف عمده در فعالیت‌های موسسه، این بود که موسسه بر کارشناسان خبره درون خود متکی بود و هیچ ارتباطی با طیف وسیع با نخبگان و دانشگاهیان نداشت، گفت: در دولت سیزدهم گروه‌های علمی در این موسسه با حضور اساتید بنام کشور درمورد زمینه حقوق و روابط کار، روانشناسی کار، ایمنی و بهداشت کار، اقتصاد کار و آینده پژوهی شکل ایجاد شد.

وی توضیح داد: از مجموعه دانشگاهیان و نخبگان دعوت شد و از آنها برای همکاری پاره‌وقت در گروه‌های علمی فراخوان داده شد. در این راستا ۱۳۵ نفر اعلام آمادگی کردند که این افراد از اساتید بنام کشور هستند و در نهایت از میان آنها ۳۵ نفر انتخاب شدند.

محمدی با اشاره به اینکه در گذشته‌های دور موسسه دارای این گروه‌های علمی بود اما برای مدت طولانی این گروه‌ها از بین رفته بودند و در دولت سیزدهم مجددا ایجاد شدند، تصریح کرد: به صورت ماهانه با آنها جلسه داریم و از آنها در خصوص مشکلات و موانع نظرخواهی می‌کنیم و در تصمیم‌گیری به ما کمک می‌کنند. یعنی علاوه بر کارشناسان موسسه، موسسه دارای بدنه قوی کشوری است.

وی کار مهم دیگر را احصای نیازهای مهم پژوهشی و آموزشی وزارت کار اعلام و خاطرنشان کرد: در این رابطه به دستگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه اعلام کردیم که در صورت نیاز پژوهشی و آموزشی آن را به موسسه اعلام کنند که با استقبال خوبی مواجه شد و تا امروز ۱۸۵ نوع نیاز آموزشی و ۱۰۵ نوع نیاز پژوهشی عنوان شد. در این راستا موسسه با کمک گروه‌های علمی به این نیازها پاسخ می‌دهد.

دبیر همایش ملی کار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی همایش ملی کار در موسسه بیان کرد: این رویداد ملی کار قبل از کنفرانس بین‌المللی کار در همه کشورها برگزار و تصمیمات این همایش‌ها به سازمان بین‌المللی کار ارسال می‌شود. این همایش در روندی سه‌جانبه در کارگروه‌های متفاوت، موضوعات مربوط به حوزه کار را احصا می‌کند و صدور بیانیه این همایش نیز در جنبه عمومی به عنوان دستورالعمل حوزه کار در کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، هشتمین همایش که خرداد ماه برگزار شد دارای ۲۵ مصوبه بود که این مصوبات همه زمینه‌های کار را شامل می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهارکرد: ما با معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال وزارتخانه همکاری داریم و اطلاعات خوبی در خصوص بازار کار به دست آورده‌ایم. مباحثی مانند نوع بیکاری، میزان بیکاری و غیره در دسترس هست و به صورت بروز و آنلاین می توانیم شرایط بازار کار را در کشور رصد کنیم. یک سامانه هم در این خصوص طراحی و رونمایی کرده‌ایم.

وی درباره ارتباط با سازمان بین‌المللی کار  توضیح داد: برقراری این ارتباطات علمی بر عهده موسسه کار و تامین اجتماعی است. این ارتباط به صورت فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی است نه تصمیم گیری و فلسفه تاسیس این مجموعه بر همین است که در حوزه های علمی فعالیت کند.

محمدی در ادامه با اشاره به دستمزد کارگران بیان کرد: زیست شرافتمندانه در جمهوری اسلامی ایران باید برای کارگر ایجاد شود. این نوع زیست فقط مالی نیست، ارج نهادن و عزت گذاری بر کارگر هم مهم هست. در خصوص دستمزد کارگران باید عدالت اجتماعی در کنار زیست شرافتمندانه برای کارگر فراهم شود.

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی درباره همکاری با وزارت آموزش و پرورش و وزرات علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما محدودیتی برای همکاری نداریم و باید تعامل بیشتری داشته باشیم. در خصوص باشگاه کارآفرینان نوجوان با وزارت آموزش و پرورش همکاری می کنیم، انتقال فرهنگ کار به متن جامعه و نظام‌ آموزشی، تشریح اهمیت کار از سنین نوجوانی، ترویج فرهنگ کار در این محدوده سنی، تربیت نیروی کار فنی پیش از ورود افراد به دانشگاه و ایجاد آمادگی نوجوانان برای ورود به بازار کار از مزایای فعالیت باشگاه کارآفرینان نوجوان است.

محمدی تصریح کرد: گسترش مدرک‌گرایی تئوریک از جمله مشکلات حوزه کار محسوب می‌شود. آموزش‌های دانشگاهی متناسب با فرهنگ کارآفرینی نیست و ما می توانیم جهت رفع این معضل با وزارت علوم همکاری کنیم.

باشگاه کارآفرینان نوجوان تشکیل شد

«رضا شریعت» معاون آموزشی موسسه کار و تأمین اجتماعی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مشاوره شغلی و آموزشی به اندازه کفایت در آموزش و پرورش دیده نمی‌شود و به این واسطه با امضای تفاهم‌نامه‌ای باشگاه کارآفرینان نوجوان جهت توسعه مهارت های نرم بین نوجوانان عملیاتی شد. در این رابطه تولید موضوعات آموزشی بروز، توسعه نرم‌افزار این باشگاه و اقدامات مرتبط دیگر در این حوزه پیگیری شد.

وی افزود: همچنین فعال کردن باشگاه مدرسین در حوزه های تخصصی از جمله روابط کار در دستور کار قرار گرفت و آزمون صلاحیت سنجی علمی، مصاحبه تخصصی و برگزاری دوره های بازآموزی برای پذیرفته شدگان انجام شد.

شریعت اضافه کرد: سالانه تعداد زیادی از کارگران به دلیل حوادث کار آسیب دیده یا فوت می‌کنند و به این واسطه پیشگیری بهترین ابزار است. در این رابطه آموزش‌های ویژه در قالب قرارگاه ایمنی برای افراد شاغل در کارگاه های زیر ۱۰ نفر کارگر درنظر گرفته شده است.

از ظرفیت های علمی بومی و منطقه ای در فعالیت های موسسه استفاده کردیم

«محمدرضا کارگر» معاون پژوهش موسسه کار و تأمین اجتماعی نیز در ادامه بیان کرد: تقویت و راه‌اندازی مجدد کمیته‌های آموزش و پژوهش در سطح استان‌ها به لحاظ ساختار چابک و نبود بدنه اجرایی در استان ها در این دوره انجام شد و این ظرفیت بومی و منطقه‌ای را در کنار ظرفیت‌های ملی به‌کار گرفتیم.

وی ادامه داد: بخش عمده فعالیت‌های حوزه پژوهش این موسسه بر برنامه راهبردی موسسه کار و تأمین اجتماعی مبتنی است.

کارگر افزود: در حوزه انتشارات نیز با راه‌اندازی فروشگاه مجازی، دسترسی مخاطبان را به مطالب آموزشی و پژوهشی فراهم کردیم.

معاون پژوهش موسسه کار و تأمین اجتماعی ادامه داد: احیای مجله کار و جامعه نیز در دوره فعالیت دولت سیزدهم صورت گرفت که انتشار آن نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/oAaiLQ