امروز سه شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول میزبان هیات اعزامی پژوهشکده بیمه

دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه صبح روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۳ با حضور در دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول[۱] (IZU)، با پروفسور دکتر ابراهیم گوران یوموساک [۲] مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی[۳] (IRCIEF)، و پروفسور دکتر یوسف دینچ [۴] عضو سابق هیئت نظارت بر بیمه ترکیه، دکتر عبدالرحمن میجداد [۵] مدیر گروه اقتصاد و مالی اسلامی، پروفسور دکتر ثروت بایندیر [۶] رئیس هیئت مدیره بیمه اسلامی ترکیه، پروفسور برهان اولویول [۷] معاون مدیر IRCIEF، دکتر زینب حفصه اورهان [۸] معاون IRCIF، دکتر انصاری یوجل [۹] معاون آموزشی IRCIF دیدار و در خصوص آغاز تعاملات مشترک در حوزه آموزش و پژوهش بیمه، تکافل و مالی اسلامی گفتگو کرد. پس از اتمام این نشست نیز رئیس پژوهشکده بیمه از امکانات علمی و آموزشی و کتابخانه دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول بازدید به عمل آورد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، دکتر عسگری در جمع اساتید، معاونین و مدیران ارشد دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول با اشاره به جلسه روز گذشته خود با رئیس موسسه بیمه ترکیه(TSEV) به معرفی ساختار، وظایف و فعالیت‌های پژوهشکده بیمه پرداخت و تصریح کرد؛ با پشتیبانی علمی و اجرایی پژوهشکده بیمه طی دو سال گذشته و با بومی سازی قانون تکافل مالزی و الگوبرداری از کشورهای پیشرو در حوزه تکافل، عرضه محصولات تکافل در صنعت بیمه ایران برای اولین بار آغاز شده است و اکنون ۱۱ شرکت بیمه موفق به دریافت مجوز ارائه پنجره تکافل شده‌اند. لذا اولین زمینه همکاری پژوهشکده بیمه و دانشگاه زعیم همکاری علمی و آموزشی در حوزه موضوعات مرتبط با تکافل و اعزام اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه و دانشجویان مقطع دکتری برای حضور در دوره فرصت مطالعاتی این دانشگاه می‌باشد.
رئیس پژوهشکده بیمه با تبیین جزئیاتی از برگزاری همایش سالانه بیمه و توسعه و حضور بیش از ۲۰ نفر از اندیشمندان حوزه بیمه  وتکافل دنیا در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۲، از اساتید دانشگاه زعیم برای عضویت در کمیته علمی همایش و مشارکت در این رویداد از طریق ارائه مقاله، برگزاری پنل علمی و حضور به عنوان سخنرانان کلیدی همایش دعوت به عمل آورد و خاطرنشان کرد، پژوهشکده بیمه در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور که تحت عنوان رویداد سالانه کیش اینوکس در جزیره کیش برگزار می‌گردد میزبان اساتید و اندیشمندان دانشگاه زعیم خواهد بود، در رویداد دو سال گذشته نیز اساتیدی از  دانشگاه مرمره و دانشگاه بین‌المللی ساکاریای ترکیه در این رویداد حضور یافتند و به ارائه مقالات علمی خود در زمینه بیمه رایج و تکافل پرداختند.
دکتر عسگری یکی دیگر از زمینه‌های مورد درخواست پژوهشکده بیمه برای همکاری با دانشگاه زعیم را  انجام پژوهش‌های مشترک در حوزه‌های تخصصی بیمه، تکافل، اقتصاد و مالی اسلامی عنوان کرد و افزود اداره کتابخانه، اسناد علمی و نشریات پژوهشکده بیمه نیز آمادگی دارد تا آثار علمی اساتید و دانشجویان این دانشگاه را در مجلات و نشریات تخصصی خود به چاپ برساند. اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه نیز با برخورداری از دانش تخصصی در زمینه‌های اقتصاد، آمار، ریاضی، بیمه و مالی اسلامی آماده همکاری با اساتید، اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه زعیم در راستای نگارش آثار علمی مشترک می‌باشند.
وی با تشریح تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه و برگزاری رویدادهای علمی، دوره‌های آموزشی و گارگاه‌های تخصصی متعدد به صورت حضوری و برخط با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان، آمادگی پژوهشکده بیمه را برای برگزاری رویدادهای مشابه با مشارکت دانشگاه زعیم در ایران و در ترکیه اعلام نمود.
دکتر عسگری تاکید کرد؛ در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی از طریق دیپلماسی علمی، برگزاری نشست‌های کاری با دانشگاه‌ها و موسسات بین‌المللی فعال در زمینه بیمه، تکافل و مالی اسلامی در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است. لذا با توجه به ضرورت انتقال دانش بیمه به منظور بهسازی و توسعه کیفی منابع انسانی صنعت بیمه و اجرایی‌سازی برنامه‌های راهبردی و با هدف خنثی نمودن آثار تحریم‌ها از طریق ایجاد ارتباط علمی و حرفه‌ای با مؤسسات علمی و پژوهشی کشورهای مسلمان، برنامه‌های عملیاتی پژوهشکده بیمه حول محور برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، طراحی و تدوین و اقدامات راهبردی در جهت «تقویت و توسعه ابعاد علمی صنعت بیمه و گسترش روابط بین‌الملل» به مرحله اجرا درآمده است.
رئیس پژوهشکده بیمه در پایان با اشاره به فعالیت پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز پژوهشی و آموزشی بیمه و تکافل در ایران، تنها مرجع تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه و برگزاری آزمون‌های تخصصی بیمه، از برگزاری حدود ۱۰۰ وبینار تخصصیِ مرتبط با بیمه، تکافل، اقتصاد و مالی اسلامی با سهم ۳۰درصدیِ وبینارهای بین‌المللی در سال گذشته خبر داد و افزود، پژوهشکده بیمه با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌‌ها و توان علمی و فنی خود آماده همکاری متقابل با دانشگاه زعیم می‌باشد و امیدواریم که با توسعه همکاری‌های مشترک گامی موثر در ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دو مجموعه برداشته شود.
در ادامه این نشست پروفسور دکتر یوسف دینچ عضو سابق هیئت نظارت بر بیمه ترکیه با قدردانی و ابراز خرسندی از حضور رئیس پژوهشکده بیمه در این مرکز، به تشریح سابقه فعالیت خود در زمینه بیمه و تکافل پرداخت و تصریح کرد؛ هیئت نظارت بر بیمه ترکیه با کمیسیون بازار سرمایه تهران تعاملات مؤثری دارد و در گذشته نیز برخی از دانشجویان خود را جهت آموزش در این کمیسیون به تهران اعزام نموده است. تاکنون نیز در سه رویداد و همایش با کمیسیون بازار سرمایه تهران شرکت داشته است.
عضو سابق هیئت نظارت بر بیمه ترکیه افزود مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی، برنامه‌های متعدی در زمینه آموزش بیمه و تکافل دارد و در حوزه تکافل نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه مقالاتی را منتشر می‌نمایند. همچنین با همکاری اعضای هیئت علمی این مرکز، گزارش تخصصی در زمینه تکافل تهیه گردیده است که ۲۵ کشور، در حال اجرای پیشنهادات سیاستی آن هستند و این گزارش جهت بهره‌برداری پژوهشکده بیمه در اختیار این نهاد قرار داده خواهد شد.
پروفسور دکتر یوسف دینچ تاکید کرد؛ بهبود تکافل در کشورهای عضو سازمان توسعه اسلامی (OIC)، یکی از محورهای جلسه وزیران کشورهای عضو این سازمان بوده است و مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی نیز در این رویداد گزارش علمی تهیه و ارائه نموده است که حاوی نکات مهم و موثری برای آغاز عملیات تکافل است و محتوای این گزارش نیز برای پژوهشکده بیمه ارسال خواهد شد.
پس از آن پروفسور دکتر ابراهیم گوران یوموساک مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی با خوشامدگویی به هیات اعزامی پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ دانشگاه زعیم مهم‌ترین مرکز در حوزه اقتصاد و مالی اسلامی در ترکیه است که در سال ۱۹۱۶ با نام آکادمی اقتصاد و مالی اسلامی تاسیس گردید و در دوره سکولار، اقتصاد اسلامی، مالی اسلامی، بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی، بازار سرمایه اسلامی، هیئت شریعت، معاملات اسلامی، در آن تدریس می‌گردید.
وی با اشاره به عضویت خود در هیئت مدیره شرکت وقف کاتالیم و فعالیت در سِمت هیئت مدیره شرکت تکافل دولتی ترکیه تصریح کرد؛ در ترکیه و ایران ابزارهای مالی رایج و اسلامی مختلفی در حال بهره‌برداری می‌باشد و موضوعات مرتبط با مالی اسلامی، بانکداری اسلامی و بیمه اسلامی باید در ابتدای امر مورد توجه قرار گیرد.
پروفسور دکتر ابراهیم گوران یوموساک با اشاره به حضور خود در شهر‌های تهران، قم، اصفهان و ری و آشنایی نزدیک با ساختار نظام بانکی ایران، جزئیاتی را در خصوص قوانین و الگوهای مورد استفاده در اجرای تکافل مطرح نمود و افزود؛ از منظر مکتب فکری، نظریه‌های شیعه نزدیکی بسیاری با نظریه‌های حنفی دارد و امید است که در آینده نزدیک قانون تکافل در ایران تصویب گردد همانگونه که در ترکیه نیز تصویب و اجرایی شد. وی اساسی‌ترین چالش در مالزی، ترکیه و دیگر کشورها را شکاف بین نظریه و عمل برشمرد و تاکید کرد در گام اول لازم است که این شکاف‌ها رفع گردد.
مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی اظهار داشت؛ برای برگزاری دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی پژوهشکده بیمه در دانشگاه زعیم، هماهنگی‌های لازم با ریاست دانشگاه صورت خواهد گرفت و در صورت تایید حوزه ریاست، تمامی تلاش‌های لازم در جهت اجرایی شدن این مهم انجام خواهد شد.
دکتر عبدالرحمن میجداد مدیر گروه اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه نیز با خوشامدگویی به رئیس پژوهشکده بیمه به معرفی سابقه فعالیت خود در‌ زمینه تدریس و پژوهش اقتصاد خرد و کلان در مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه زعیم پرداخت و آمادگی کامل خود را برای همکاری با پژوهشکده بیمه اعلام کرد.
پس از آن پروفسور دکتر ثروت بایندیر رئیس هیئت مدیره بیمه اسلامی ترکیه با اعلام آمادگی برای انجام برنامه تبادل دانشجو با پژوهشکده بیمه به تبیین تجربیات مشابه با کشورهای مالزی و اردن پرداخت و تصریح کرد؛ در این مرکز دانشجویانی از کشور‌های ایران، مالزی و اندونزی در مقاطع مختلف تحصیلات پذیرفته‌ شده‌اند و فعالیت‌های علمی مختلفی نیز در زمینه مالی اسلامی انجام گردیده است.
دکتر ثروت بایندیر ارتباط با ایران را برای این مجموعه مطلوب خواند و اعلام کرد آموزش تکافل در این مرکز در قالب طرح‌های ابتکاری در حال ارائه است و آمادگی لازم برای ارائه این طرح برای صنعت بیمه ایران نیز وجود دارد.
رئیس هیئت مدیره بیمه اسلامی ترکیه با بیان سابقه ۱۸ ساله فعالیت خود در حوزه تدریس بیمه تصریح کرد؛ بیمه اسلامی ترکیه می‌تواند همکاری‌های ارزشمندی با دانشگاه زعیم و پژوهشکده بیمه داشته باشد و آمادگی لازم برای برگزاری برنامه‌های علمی و وبینارها و دوره‌های آموزشی به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی وجود دارد.
در بخش پایانی این دیدار دکتر زینب حفصه اورهان معاون مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی خاطرنشان کرد، در رابطه با همکاری مشترک و انجام طرح‌های پژوهشی، اساتید و پژوهشگران دو مجموعه می‌توانند همکاری‌های موثری با یکدیگر داشته باشند. همچنین در همایش بیمه و توسعه ۱۴۰۳ نیز مشارکت کنندگانی از سوی دانشگاه زعیم حضور خواهد یافت.
دکتر زینب حفصه اورهان تاکید کرد در رابطه با فرصت مطالعاتی، عموماً پژوهشگرانی که علاقمند به حضور در دانشگاه زعیم هستند، همچنین دانشجویان دکتری که قصد دارند رساله خود را به اتمام برسانند، برای یک ماه طی تابستان در پردیس دانشگاه حضور می‌یابند و شرایط برگزاری این برنامه در اسنادی که از پیش تهه شده است به طور کامل تشریح گردیده است که این اسناد در اختیار پژوهشکده بیمه نیز قرار داده خواهد شد و علاوه بر دانشجویان دکتری برای دانشجویان پسادکتری نیز قابل استفاده می‌باشد.
معاون مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و مالی اسلامی با تشریح جزئیات پذیرش دانشجویان خارجی در این مرکز تصریح کرد؛ تبادل دانشجو برای مدت یک ترم تحصیلی یا بیشتر با اعطای مدرک رسمی، نیاز به موافقت مراجع رسمی دارد چراکه این نوع تبادل، نیازمند تایید دانشگاه و مراجع رسمی است و آمادگی لازم برای تسهیل این فرایند نیز وجود دارد.

[۱] Istanbul Sabahattin Zaim University

[۲] İbrahim Guran Yumusak

[۳] International Research Center for Islamic Economics and Finance (IRCIEF)

[۴] Yusuf Dinç

[۵] Abdurrahman Mijdad

[۶] Servet Bayındır

[۷] Burhan Uluyol

[۸] Z. Hafsa Orhan

[۹] Ensari Yuce

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/HalAqx