امروز سه شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

امضای توافقنامه با ۶ بانک برای تأسیس شرکت سامانه توثیق الکترونیک

وزیر اقتصاد تاکید کرد: با ایجاد سامانه وثائق، اعتماد و اطمینان در فضای اقتصادی کشور ایجاد و همه حواشی تعاملات و مراودات اقتصادی کاهش یافته و این مساله سبب تسریع در روند پیشرفت اقتصادی می شود؛ پیش از این کشور فاقد نهادهایی بود که توان ایجاد این اعتماد را به صورت غیرحضوری و یکپارچه و سیستمی داشته باشند.

به گزارش فراسو به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه امضای توافقنامه تاسیس شرکت سامانه توثیق الکترونیک بین وزارت اقتصاد و ۶ بانک ملی، سپه، تجارت،صادرات، ملت و پارسیان در خصوص این سامانه گفت: در یکی از مهمترین فصول قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها که در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد، ابزارهای تامین مالی ناظر به مساله توثیق، یعنی وثیقه پذیری و وثیقه سپاری و ایجاد یک سامانه در مدت زمان حداکثر ۶ ماه به عنوان یک حکم قانونی در راستای ساماندهی نظام توثیق در کشور در نظر گرفته شد تا این مساله سبب کاهش بسیاری از مشکلات فضای اقتصادی کشور شود.

وی در ادامه بیان کرد: فلسفه سامانه وثایق این بود که با توجه به گسترش بسیار زیاد بازارهای مالی و  تنوع بازیگران اقتصادی ما نیازمند نهادهایی هستیم که بتواند سبب کاهش نااطمینانی و هزینه های مبادله در اقتصاد شوند، یعنی وسیله ای که برای ایجاد اطمینان بین همه بازیگران اقتصادی باشد.

وزیر اقتصاد همچنین متذکر شد: با ایجاد اعتماد و اطمینان، همه حواشی تعاملات و مراودات اقتصادی کاهش یافته و این مساله سبب تسریع در روند پیشرفت اقتصادی می شود؛ پیش از این کشور فاقد نهادهایی بود که توان ایجاد این اعتماد را به صورت غیرحضوری و یکپارچه و سیستمی داشته باشند.

خاندوزی در ادامه بیان کرد: یک یا دو سال پیش، سامانه وثایق که تحت عنوان سامانه ستاره با هدف ایجاد اطمینان در فضای اقتصادی کشور کار خود را آغاز کرد اما با ابلاغ قانون تامین مالی تولید، رسما به وزارت اقتصاد ایجاد سامانه و هم شرکتی که توان تحقق یک توثیق الکترونیکی را در همه اضلاع داشته باشد به عنوان یک تکلیف ابلاغ شد و امروز این مهم با امضای این توافقنامه در زمانی بسیار کمتر از  زمان تعیین شده در قانون یعنی در طول سه ماه رونمایی شد.

وی افزود: امروز این سامانه با حضور نمایندگان شش بانک رونمایی شده و تفاهمنامه اجرایی شدن این سامانه و شرکتی که توان تحقق توثیق الکترونیکی را داشته باشد با سهم بری هر بانک آغاز که در آن مردم به عنوان خدمت گیرندگان و فعالان اقتصادی به عنوان بهره برداران اصلی این شرکت و سامانه توثیق می توانند در همه موارد از دریافت تسهیلات خرد تا استفاده از وثایق در حوزه قضایی استفاده کنند.

خاندوزی در پایان ابراز امیدواری کرد که چشم انداز و افق آینده این سامانه حضور میلیونی مردمی باشد که از خدمات آن استفاده  و هر سال دامنه گسترش وثائق افزایش یابد تا میزان جعل، کلاهبرداری و نکول نیز کاهش و بار قوه قضاییه نیز در این زمینه کاهش یابد.

همه مراحل دریافت تسهیلات برخط می شود

در ابتدای این جلسه، محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در خصوص سامانه وثائق و و توافقنامه بین وزارت اقتصاد و شش بانک گفت: بعد از چند ماه بررسی و جلسات مختلف به نظر می رسد، ابعاد قانونی برای پیاده سازی طرح وجود دارد. سامانه ستاره شرکتی است که مجری طرح سامانه جامع وثایق و تکلیف وزارت اقتصاد است که با همکاری شش بانکی که در این جلسه حضور دارند تاسیس می شود. البته به صورت آزمایشی روی سهام عدالت در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با همکاری ۶ بانک و شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت موفقیت آمیز انجام شد.

وی در ادامه توضیح داد: این سامانه در بالادست خود به کلیه نهادها و مجموعه هایی که دارایی های مردم نزد آنهاست از سهام تا کسر از حقوق و به طور کلی تمام بخش های امین دارایی های مردم، به این سامانه متصل شده و  در پایین دست شرکت های خدمات توثیق که چند بانک هم در این خصوص پیشرو و  ظرفیت هایی را در این زمینه ایجاد کرده اند، به صورت برخط تقاضا را از متقاضی دریافت واز سوی دیگر فروشندگان و بانک هایی که به این شرکت ها متصل هستند، این درخواست را دریافت و به صورت برخط به شرکت های توثیق اعلام و بعد از استعلام، فرمان الکترونیکی توثیق برای فرد ایجاد و بدهکار شدن فرد نزد سامانه وثائق شکل گرفته و تراکنش نهایی می شود و فرد بدون پرداخت وجه خرید کرده و یا تسهیلات دریافت می کند و اقساط خود را نیز به صورت برخط پرداخت می کند.

بانک ها پیشرو در سامانه وثایق

محمد نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی در خصوص این سامانه به شادا گفت: بانک ملی ایران نخستین بانکی بود که در خصوص سامانه وثائق با وزارت اقتصاد توافق نامه منعقد و و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد تا در صورت تایید شورای عالی تأمین مالی یا بانک مرکزی حاضر به تهیه و تأمین سهام کل این شرکت باشد .

وی در ادامه بیان کرد: راه اندازی  شرکت و سامانه وثائق توسط بانک ها باعث می شود تا مردم کشور به مرور زمان بتوانند با وثایق موجود خود که قابل ارزش گذاری است برای تامین تسهیلات خرد و کوتاه مدت استفاده کنند.

فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک ملت نیز در ادامه به شادا گفت: امضای تفاهم نامه بانک های سهامدار جهت تاسیس نهادی که بتواند توثیق را به درستی و خوبی انجام دهند، کار قابل توجهی بود. از مزیت های این سامانه این است همه مراحل خرید و وثیقه گذاری به صورت برخط انجام و هزینه ها برای طرفین اقتصادی کاهش می یابد.

محسن سیفی کفشگری مدیرعامل بانک صادرات نیز در گفت و گو با شادا در خصوص سامانه وثائق اظهار کرد: بانک صادرات با ۱۵ درصد سهام در این شرکت نسبت خدمات توثیق الکترونیک اقدام می کند. تفاهم نامه شرکت امضا شده و به محض تاسیس قابل استفاده است.

وی گفت: این سامانه در بانک صادرات تقریبا آماده است و امیدواریم با تکیه بر این سامانه بتوانیم در خصوص تسهیلات خرد بیشتر در خدمت مردم باشیم .

همچنین، جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان نیز در گفت و گو با شادا در خصوص  اهمیت ایجاد سامانه وثائق نیز بیان کرد: بانک پارسیان در این سامانه ۱۵ درصد سهم دارد و از دو سال پیش با همکاری وزارت اقتصاد نگارش این سامانه را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: این سامانه ۴ نقش اصلی دارد، اول وثیقه گذاری و تجمیع وثایق خرد را برای فعالین بخش خرد اقتصاد فراهم می کند،نکته دوم تجمیع وثایق خرد از بخش های مختلف و تمرکز آن در یک سامانه، محور سوم پیشگیری از جعل و کلاهبرداری در وثیقه گذاری ها و در آخر نیز که برای مردم بسیار مهم است، کاهش ریسک های اعتباری و آسان سازی وثیقه گذاری و هزینه های خرید است.

مرتضی ترک تبریزی، رئیس هیئت مدیره بانک تجارت هم در ادامه به شادا گفت: در این شرکت امکاناتی به مرور راه اندازی می شود که در امر تسهیلات دهی به مردم کمک می کند  که کمک می کند.

وی همچنین افزود: یکی از مسائل مهم مربوط به  حوزه تسهیلات بحث وثایق است که با وجود سامانه برخط ستاره این امکان برای مردم فراهم می شود تا بتوانند از طریق این سامانه در هرجایی از دارایی های خود به عنوان وثیقه استفاده کرده و این زمان دریافت تسهیلات ار کاهش می دهد.

گفتنی است، در پایان مراسم توافقنامه تأسیس شرکت توثیق الکتزونیک بین وزارت اقتصاد و ۶ بانک ملی، سپه، تجارت،صادرات، ملت و پارسیان امضا شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/QKWWhp