امروز یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳

شرکت‌های پتروشیمی سبلان و دنا ادغام شدند

دو پتروشیمی سبلان و دنا در راستای چابک سازی، جلوگیری از زیان چند هزار میلیارد تومانی و همچنین تسریع در روند اجرایی پروژه دنا طبق برنامه و با آرامش بعد از انجام مقدمات و آگهی رسمی ادغام شدند.

به گزارش فراسو به‌نقل از روابط عمومی و ارتباطات هلدینگ پتروفرهنگ، آئین تقدیر از هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی دنا با حضور دکتر جواد زارع‌پور مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ، مهندس علی یاری مدیرعامل شرکت انرژی سپهر، معاونین و مدیران هلدینگ پتروفرهنگ برگزار شد

ادغام پتروشیمی دنا و سبلان؛ راهبردی و پیش برنده

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ در این آئین با تقدیر از حمایت‌ و پشتیبانی مدیرعامل و هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، مدیرعامل گروه مالی سپهر و دیگران مدیران و متولیان امر گفت: ادغام شرکت پتروشیمی دنا در شرکت پتروشیمی سبلان از مجموعه‌های تابعه هلدینگ پتروفرهنگ با تعامل و همراهی سهامداران صورت پذیرفت.

دکتر جواد زارع‌پور این مهم را یک تصمیم و اقدام شجاعانه، راهبردی و اثرگذار در سازماندهی پورتفو و نظام شرکتی هلدینگ پتروفرهنگ دانست و افزود: در راستای افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و صیانت از حقوق صاحبان سهام و منافع به ویژه فرهنگیان این اقدام اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت امر این اقدام با هدف اصلاح ساختار مالی شرکت پتروشیمی سبلان، جلوگیری از بروز زیان چند هزار میلیارد تومانی، فراهم شدن امکان تامین مالی و تسریع بخشی در روند ساخت پروژه متانول دنا انجام شد.

دکتر زارع پور ادامه داد: هم‌افزایی ناشی از این ادغام قبل و پس از بهره‌برداری از پروژه دنا به بهبود اهرم‌های مالی، توان نقدینگی و ویژگی‌های فنی منجر خواهد شد و به جهت ایجاد مزیت مقیاس، شرکت سبلان را در زمره یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و بازیگران متانول کشور قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: این اقدام در کنار سیاست‌های تکمیل زنجیره ارزش و اخذ مجوزهای پایین دستی در شرکت پتروشیمی شیمیایی لاوان و شرکت پتروشیمی آریا و هم‌چنین اقدامات انجام شده در جهت ارتقاء بهره‌وری عملکرد و رشد تولید در این هلدینگ و برنامه‌ریزی برای اتمام هر چه سریع‌تر پروژه سیراف، از جمله مهمترین اقداماتی است که به منظور توسعه و بهبود پورتفو و البته افزایش و پایداری درآمدهای هلدینگ پتروفرهنگ و حداکثرسازی سود انجام شده است.

مدیرعامل شرکت انرژی سپهر نیز در این جلسه با اشاره به گام بلند برداشته شده پس از ادغام گفت: مشکل تامین مالی پروژه دنا که در سال های گذشته با چالش های متعددی روبرو شده و عملا یکی از ریسک های بزرگ سازمانی را ایجاد نموده بود،با این ادغام کارشناسی و درعین حال دوراندیشانه مرتفع خواهد شد.

مهندس علی یاری اظهار داشت: با این ادغام، پس از تکمیل فاز ۲ (دنا) شرکت سبلان به یک پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن محصول متانول گرید AA تبدیل خواهد شد و یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده این محصول در جهان خواهد بود.

وی افزود: مدیریت بهینه هزینه ها، افزایش راندمان کاری و همچنین انتقال دانش، انرژی سپهر و سهامدارانش را بر آن داشت تا با این ادغام، یک گام بلند در راستای چابک سازی سازمانی بردارند و در عین حال فرصت های تامین مالی جدید را پیش روی هلدینگ قرار دهند.

یاری تصریح کرد: یکی از اهداف متعالی هلدینگ پتروفرهنگ و شرکت انرژی سپهر در یکسال اخیر حمایت از تولید کنندگان ایرانی بوده و در این راستا به عنوان نخستین هلدینگ در سفارش گذرای کاتالیست سنتز سبلان و همچنین راکتورهای فوق سنگین دنا شناخته می شود از این رو پتروشیمی سبلان پس از این ادغام، به تجلی اراده ملی در صنعت پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/BBKQLO