به گزارش فراسو به نقل از سایپانیوز، امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا در نشست تخصصی هوش مصنوعی در صنعت خودرو با مروری به برگزاری سمینارهای تخصصی خودروهای برقی توسط سایپا در یکسال اخیر، اظهارداشت: بر اساس راهبرد وزارت صمت، گروه سایپا به سمت فرهنگسازی در حوزه خودروهای برقی گام برداشت که حاصل آن برگزاری ۷ سمینار تخصصی با موضوعات گوناگون با حضور دانشگاهیان، صاحب نظران، کارشناسان و مدیران صنعت خودرو بود.
وی افزود: گروه خودروسازی پروژههای متعددی در حوزه خودروهای برقی در دست اقدام دارد تا همگام با صنعت خودرو جهانی حرکت کند و از طرفی هم در حوزه خودروهای وارداتی، سعی کرده تا خودروهای به روزی را به سبد محصولات خود اضافه کند.
طیبی با بیان اینکه در نظر گرفتن آپشنهای متعدد، باعث جذابیت خودروها شده است،تصریح کرد: در آیندهای نه چندان دور، صنعت خودرو به سمت استفاده از سیستم هوشمند کمک راننده و خودروهای خودران حرکت خواهد کرد. در سیستم های جدید این وظایف از راننده گرفته می شود و توسط سیستم هوشمند کمک راننده انجام می شود. سیستم هوشمند کمک راننده سطوح مختلفی دارد که شامل سطح صفر (راننده کنترلها را انجام میدهد)، سطح یک (پاها به هنگام رانندگی آزاد است)، سطح دو (علاوه بر پاها، دستها هم آزاد است)، سطح سه (دستها، پاها و چشمها آزاد است)، سطح چهار (همه اندام ها حتی ذهن هم آزاد است) و سطح ۵ (خودرو به صورت خودران و بدون حضور راننده هدایت میشود) است.
ساسان عظیمی، مدرس دانشگاه تهران نیز مفاهیم هوش مصنوعی و مبانی شبکههای عصبی را مورد بررسی قرار داد و با تبیین رویکردهای موجود در هوش مصنوعی به بررسی ابعاد گوناگون آن به صورت پایهای پرداخت.
در ادامه این نشست، علیرضا فرهادی، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، به فرصتها و کاربردهای هوشمندسازی صنعت خودرو اشاره کرد.
همچنین مهدی محمودصالحی، رئیس اداره مطالعات راهبردی فرآیند و تکنولوژیهای گروه سایپا به ظهور پارادیم جدید در فضای کسب و کار دیجیتال پرداخت و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو و محصول را تشریح کرد.
در پایان این نشست حمیدرضا رضایی، مدیر پروژه ADAS در مرکز تحقیقات سایپا، ضمن معرفی پروژهای گروه سایپا در زمینه سیستم کمک راننده هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی، مهمترین چالشهای پیش رو در خصوص هوشمندی سازی خودرو را بیان کرد.
گفتنی است، این نشست تخصصی به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا و با همکاری معاونت منابع انسانی گروه و پشتیبانی گروه سایپا و با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان گروه سایپا در شرکت سازه گستر برگزار شد.