امروز یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳

فسخ بیمه بدنه چگونه است؟ شرایط ابطال و فسخ بیمه نامه شخص ثالث و بدنه

فسخ بیمه بدنه و شخص ثالث تحت هر شرایطی امکان‌پذیر نیست. در واقع بیمه‌گر یا بیمه‌گزار فقط با ارائه مدارک معتبر تعیین‌شده در قانون، می‌توانند اقدام به درخواست کتبی لغو قرارداد بیمه کنند. شرایطی مانند درج اطلاعات نادرست در قرارداد توسط بیمه‌گزار یا عمل نکردن شرکت بیمه‌گر به تعهدات خود، از جمله دلایل خاص تعیین‌شده برای فسخ بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه هستند.

به گزارش فراسو، در این گزارش شرایط ابطال و فسخ بیمه نامه شخص ثالث و بدنه به شکل کامل بررسی شده است. علاقه مندان اگر به دنبال یافتن راهی قانونی برای فسخ قرارداد بیمه بدنه ماشین خود هستند، پیشنهاد می شود این گزارش را به طور کامل مطالعه کنند.

شرایط فسخ بیمه بدنه ماشین چیست؟

فسخ قرارداد بیمه بدنه از سوی شرکت بیمه‌گر و شخص بیمه‌گزار (خریدار بیمه) فقط در شرایط خاصی مانند عمل نکردن شرکت بیمه به تعهدات خود، اتمام همیشگی فعالیت شرکت بیمه‌گر یا پرداخت نکردن اقساط بیمه توسط بیمه‌گزار امکان‌پذیر است. در ادامه به بررسی شرایط لغو قرارداد بیمه بدنه ماشین از سمت بیمه‌گر و بیمه‌گزار می‌پردازیم.

فسخ بیمه‌نامه بدنه خودرو از سمت بیمه‌گر

بیمه‌گر باید برای فسخ بیمه‌نامه بدنه ماشین، این موضوع را توسط نامه کتبی به بیمه‌گزار اعلام کند. شرکت بیمه‌کننده فقط در صورت بروز شرایط خاص زیر می‌تواند نسبت به فسخ بیمه‌نامه با بیمه‌گزار اقدام کند:

  • پرداخت نکردن حق بیمه توسط بیمه‌گزار در بازه‌های زمانی تعیین شده (اقساط بیمه)
  • اگر خریدار بیمه هنگام ارائه مدارک لازم برای بیمه ماشین، اطلاعات اشتباه را در بیمه نامه درج کرده باشد.
  • اگر خطرهای پیش‌بینی‌شده برای خودرو افزایش پیدا کند؛ اما شخص بیمه‌گزار از پرداخت حق بیمه بیشتر امتناع ورزد.

اگر ماشین به‌دلیل رخ دادن حادثه‌ای به جزو موارد تعیین شده در بیمه‌نامه از بین برود، قرارداد بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر خودبه‌خود و بدون دخالت طرفین فسخ خواهد شد.

لغو قرارداد بیمه بدنه اتومبیل از سمت بیمه‌گزار

برای فسخ قرارداد بیمه از سمت بیمه‌گزار، شخص باید با ارائه نامه کتبی درخواست خود را اعلام کند. تا ۱۰ روز پس از اعلام رسمی فسخ بیمه‌نامه، اعتبار آن ادامه خواهد داشت. از روز یازدهم به بعد قرارداد فسخ خواهد شد. شرایط خاصی که بیمه‌گزار می‌تواند درخواست فسخ قرارداد بیمه نامه را ارائه دهد به شرح زیر است:

  • عمل نکردن شرکت بیمه‌گر به تعهدات خود
  • اتمام فعالیت شرکت بیمه‌گر
  • فعالیت مالک خودرو متوقف شده باشد
  • اگر خطرهای پیش‌بینی شده برای خودرو کاهش پیدا کند؛ اما شرکت بیمه‌گر حق‌بیمه دریافتی را کاهش ندهد.

یکی از موارد عمل نکردن شرکت بیمه‌گر به تعهدات، درخواست مبلغی علاوه‌بر فرانشیز بیمه از بیمه‌گزار است. فرانشیز بیمه بدنه مبلغی از خسارت وارد شده بر ماشین است که بیمه‌گر آن را پرداخت نمی‌کند. در نتیجه بیمه‌گزار موظف به پرداخت این مبلغ خواهد بود. برای یافتن اطلاعات بیشتر راجع به فرانشیز بیمه بدنه می‌توانید مقاله «فرانشیز بیمه چیست» را مطالعه کنید.

انجام ندادن تعهدات توسط شرکت بیمه؛ یکی از شرایط فسخ قرارداد بیمه بدنه

فروش خودرو؛ یکی از دلایل خاص برای فسخ بیمه‌نامه بدنه توسط بیمه‌گزار

هنگامی که خریدار بیمه بدنه، خودرو خود را می‌فروشد امکان فسخ قرارداد بیمه‌نامه برای او فراهم می‌شود. در این صورت بیمه‌گر موظف است که باقی‌مانده حق بیمه مالک قبلی خودرو را به او پرداخت کند. اگر بیمه‌گزار بعد از فروش خودرو اقدام به فسخ قرارداد نکند، انتقال بیمه بدنه به مالک جدید امکان‌پذیر خواهد شد. مالک جدید خودرو برای ادامه پیدا کردن پوشش‌دهی بیمه بدنه ماشین، باید به کلیه تعهدات مندرج در بیمه‌نامه عمل کند.

انتقال بیمه بدنه به مالک جدید هنگام فروش ماشین

موارد مهم قابل‌درج در متن درخواست فسخ بیمه نامه بدنه

برای اینکه نامه درخواست فسخ از طرف بیمه‌گر تایید شود، درج نام کامل بیمه‌گزار، شماره بیمه‌نامه و شماره شبا به نام بیمه‌گزار در نامه الزامی است. همچنین شخص خریدار باید آخر نامه را امضا کند تا درخواست فسخ از سمت بیمه‌گر اعتبار کافی را داشته باشد.

جدول فسخ بیمه بدنه؛ مدارک و شرایط لازم به تفکیک شرکت

هر شرکت بیمه‌گر برای قبول لغو قرارداد بیمه بدنه از سمت بیمه‌گزار علاوه‌بر ارائه نامه درخواست کتبی، شرایط خاص مربوط به خود را نیز دارد. در ادامه شرایط و مدارک لازم برای فسخ بیمه‌نامه بدنه را به تفکیک هر شرکت بیمه آورده‌ایم:

شرکت بیمهفسخ / انتقالشرایطمدارک مورد نیاز
بیمه بدنه آسیافسخ کوتاه‌مدتارائه درخواست کتبیشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه کوثرفسخارائه درخواست کتبی همراه با علت فسختصویر بیمه‌نامه، شماره شبا بیمه‌گزار
انتقالکوثر امکان انتقال بیمه بدنه را ندارد
بیمه بدنه دانافسخارائه درخواست کتبیشماره شبا چاپی بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه معلمفسخارائه درخواست کتبیشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه ایرانفسخاصل بیمه، ارائه درخواست کتبیشماره شبا چاپی بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیاصل بیمه، برگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه کارآفرینفسخارائه درخواست کتبیشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه پارسیانفسخارائه درخواست کتبی با امضا و اثر انگشتشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه سامانفسخارائه درخواست کتبی با اثر انگشتشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه رازیفسخارائه درخواست کتبیشماره شبا چاپی بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو
بیمه بدنه پاسارگادفسخارائه درخواست کتبی همراه با علت فسخشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیمدارک قبلی و جدید
بیمه بدنه البرزفسخارائه درخواست کتبیشماره شبا بیمه‌گزار
انتقالبازدید وضعیت فنی خودرو، ارائه درخواست کتبیبرگ سبز جدید خودرو

باتوجه‌به جدول بالا، برای بیمه کردن ماشین به نام مالک جدید، ارائه برگ سبز، به عنوان سند مالکیت قطعی ماشین در کلیه شرکت‌های بیمه الزامی است.

نحوه برگشت حق بیمه پس از فسخ

پس از ثبت فسخ قرارداد طی مراحل فسخ، بیمه‌گر باید مابقی حق بیمه تا پایان موعد قرارداد را به‌صورت روزشمار محاسبه و پرداخت کند. اگر فردی قصد استفاده از یک وسیله نقلیه در مدت محدودی را داشته باشد، امکان دریافت پوشش بیمه بدنه و شخص ثالث کوتاه‌مدت مانند بیمه یک‌ماهه، برای او وجود دارد. البته نرخ حق بیمه بدنه و شخص ثالث کوتاه‌مدت حدود ۵ تا ۶ درصد بیشتر از نوع یک‌ساله آن‌ها است. ازاین‌رو قیمت بیمه یک ماهه ماشین بیشتر از قیمت بیمه سالانه خواهد شد؛ بنابراین پیش از خرید هر نوع بیمه بدنه یا شخص ثالث با کارشناسان بیمه مشورت کنید.

شرایط ابطال و فسخ بیمه نامه شخص ثالث

تهیه بیمه شخص ثالث از روز اول خرید ماشین، اجباری است. اگر خودرویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، به‌صورت روزانه جریمه خواهد شد. دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث، جلوگیری از زیان‌های جبران‌ناپذیر برای راننده مقصر بوده است. حتی در قانون جدید تصادف بدون گواهینامه، بیمه شخص ثالث خسارت خودرو را پرداخت خواهد کرد.

ازاین‌رو فسخ یا ابطال بیمه‌نامه شخص ثالث تقریبا غیرممکن است. با این حال ممکن است در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه به برخی دلایل مانند فرسودگی خودرو یا سرقت ماشین قصد ابطال یا فسخ بیمه را داشته باشید. در این صورت باید از شرایط فسخ بیمه شخص ثالث اطلاع داشته باشید که در ادامه به آنٰ‌ها پرداخته‌ایم.

شرایط ابطال بیمه‌نامه شخص ثالث

اگر بیمه‌گزار هنگام درج مشخصات خود و ماشین در بیمه‌نامه، به عمد اطلاعات نادرست وارد کند، شرکت بیمه در صورت مطلع شدن از این موضوع امکان ابطال قرارداد بیمه شخص ثالث را دارد.

نقص در اطلاعات بیمه‌گزار؛ قانون ابطال بیمه شخص ثالث

شرایط فسخ بیمه شخص ثالث

فسخ بیمه نامه ثالث فقط با ارائه مدارک معتبر و درخواست کتبی، در شرایط خاص قابل‌انجام است. همچنین در صورت تخلف بیمه‌گزار یا بیمه‌گر امکان فسخ قرارداد بیمه‌ وجود خواهد داشت. شرایط فسخ بیمه ثالث به شرح زیر است:

  • فرسودگی و از رده خارج شدن ماشین (ارائه گواهی اسقاط خودرو یا ابطال پلاک اتومبیل توسط راهنمایی‌ورانندگی)
  • ارائه گواهی معتبر نیروی انتظامی مبنی بر سرقت خودرو
  • اگر شرکت بیمه‌گر امکان ادامه دادن به ارائه خدمات به بیمه‌گزار را نداشته باشد (درخواست فسخ از سوی بیمه‌گزار)
  • عمل نکردن شرکت بیمه به تعهدات خود (درخواست فسخ از سوی بیمه‌گزار)
  • پرداخت نکردن اقساط بیمه توسط بیمه‌گزار (درخواست فسخ از سوی بیمه‌گر)
  • ارائه اطلاعات نادرست و غیرواقعی توسط بیمه‌گزار در بیمه‌نامه به صورت سهوی (درخواست فسخ از سوی بیمه‌گر)

همچنین لازم به ذکر است که بیمه شخص ثالث با انتقال خودرو به مالک جدید، فسخ نخواهد شد. در واقع بعد از فروش ماشین، باید الحاقیه انتقال مالکیت خودرو تهیه و به شرکت بیمه اعلام شود.

فرسودگی و اسقاط خودرو؛ یکی از شرایط اصلی فسخ بیمه شخص ثالث

تفاوت ابطال و فسخ بیمه شخص ثالث

در فسخ بیمه شخص ثالث، هر یک از طرفین قرارداد (بیمه‌گر یا بیمه‌گزار) با ارائه درخواست کتبی اقدام به لغو قرارداد بیمه‌نامه می‌کنند؛ اما ابطال بیمه‌نامه به‌معنای از بین رفتن اعتبار قرارداد به دلیل ارائه مدارک و اطلاعات نادرست است. همچنین پرداخت کردن باقی‌مانده حق بیمه به بیمه‌گزار جزو شرایط فسخ بیمه نامه ثالث است؛ اما در هنگام ابطال بیمه‌نامه، بیمه‌گر هیچ مسئولیتی برای پرداخت حق بیمه نخواهد داشت.

خرید بیمه بدنه از آسماری؛ اطمینان از عمل به تعهدات توسط بیمه‌گر

فسخ و ابطال قرارداد بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو فقط با برقراری شرایطی مانند عمل نکردن شرکت بیمه به تعهدات خود، پرداخت نکردن اقساط بیمه توسط بیمه‌گزار، فرسودگی و اسقاط ماشین و ارائه اطلاعات نادرست در بیمه‌نامه توسط بیمه‌گزار، امکان‌پذیر است. هنگام فروش خودرو نیز، مالک قبلی می‌تواند بیمه‌بدنه را فسخ کند یا به مالک جدید انتقال دهد.

همچنین اعلام فسخ قرارداد بیمه بدنه فقط با ارائه درخواست کتبی طرفین قابل‌انجام است. اگر قصد اطمینان از دریافت پوشش کامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را دارید، با شرکت‌های بیمه معتبر و باسابقه قرارداد ببندید. ازاین‌رو خدمات بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو آسماری با مزایای ویژه یک پوشش بیمه‌ای کامل محسوب می‌شود که خیال شما را از بابت هزینه‌های مالی مرتبط با حوادث رانندگی در مناطق آزاد کشور راحت می‌کند.

منبع: بیمه آسماری

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/3oChX1