امروز جمعه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تولید جهانی، نقش بسزایی در توسعه محیط رقابتی دارد

محمدتقی صالح ابوالقاسمی مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی گفت: جهانی شدن تولید، نقش بسزایی در توسعه محیط رقابتی ایفا می کند و صادرات یکی از عواملی است که ثروت کشورها را به شکل قابل توجه و چشمگیری افزایش می دهد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت تجارت گستران خوارزمی، محمدتقی صالح ابوالقاسمی با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت بیان داشت: اگر کشور تصمیماتی مبنی بر افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی داشته باشد، توانایی راه اندازی بازارهای داخلی قدرتمند، کارا و مولد را خواهد داشت تا برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی مناسب تحرک لازم را ایجاد کند.

وی افزود: نرخ رشد اقتصادی موجب ایجاد و افزایش فرصت های شغلی جدید خواهد شد و همچنین افزایش رفاه اقتصادی، تقسیم کار بین المللی و تخصیص بهینه منابع در سطح جهانی را رقم خواهد زد.

مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی درباره فضای غیر رقابتی صنایع تولیدی اظهارداشت: شکل گیری فضای غیر رقابتی در اقتصاد کشور به دلیل مداخله ناکارآمد دولت، سهمیه بندی ها و بسته بودن اقتصاد است. این راهبردها سبب شده تا کیفیت کالاهای تولیدی کاهش پیدا کرده و خلاقیت، نوآوری و توسعه دانش فنی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: وجود نقص در بازار عوامل تولید و همچنین عدم محاسبه صحیح هزینه فرصت واقعی منابع در راهبرد جایگزینی واردات و صادرات، هزینه های جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد تحمیل می کند.

صالح ابوالقاسمی تصریح کرد: در این راستا نیاز است تا کشور برای تامین کالاهایی که در تولید آن مزیت ندارد و یا هزینه تولید آن به مراتب بالاتر از خرید آن از کشورهای دیگر است، از سیاست های وارداتی استفاده کند.

وی خاطرنشان ساخت: در این صورت می تواند تمامی توان خود را برای تولید کالاهای دارای مزیت رقابتی متمرکز نماید و با صادرات آنها، علاوه بر درآمدزایی، ارز مورد نیاز واردات را نیز تامین کند.

مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی اضافه کرد: آثار اشتغال زایی حاصل از صادرات و واردات در بخش های مختلف اقتصادی نشان می دهد که در بسیاری از کشورها، به کارگیری صحیح سیاست های تجارت خارجی در ایجاد فرصتهای شغلی نقش مهمی ایفا می کند.

محمدتقی صالح ابوالقاسمی ضمن اشاره به اینکه در برخی کشورها، صادرات اشتغال زایی کمتری نسبت به واردات دارد، گفت: در واقع، ترکیب عوامل تولید در صادرات و واردات به شرایط اقتصادی حاکم، درجه توسعه یافتگی صادرات بخشهای اقتصادی و به موثر بودن سیاست های دولت در تعیین قیمت نسبی عوامل تولید بستگی دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/aYaxpB