امروز پنج شنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۳

عرضه بیمه میراث فرهنگی و آثار هنری

وزارت فرهنگ و نهاد ناظر بیمه عربستان، محصول «بیمه فرهنگی» را راه‌اندازی کردند که به صاحبان آثار هنری و دارایی‌های فرهنگی در این کشور کمک می‌کند تا اموال و مصنوعات خود را بیمه و محافظت کنند.

به گزارش فراسو، وزارت فرهنگ و نهاد ناظر بیمه عربستان، محصول «بیمه فرهنگی»[۱] را راه‌اندازی کردند که به صاحبان آثار هنری و دارایی‌های فرهنگی در این کشور کمک می‌کند تا اموال و مصنوعات خود را بیمه و محافظت کنند. همچنین، این دو سازمان، ملزومات لازم برای نگهداری از این دارایی‌ها را نیز در دسترس آنان قرار می‌دهد. این محصول بیمه، در صورت بروز حادثه‌ای که منجر به از بین رفتن یا آسیب به میراث و آثار فرهنگی ‌شود، متناسب با میزان خسارت و ارزش منصفانه دارایی، پوشش مالی ارائه می‌دهد.

بیمه فرهنگی به دو محصول اصلی تقسیم می‌شود: اولی برای بناهای میراث فرهنگی است که با عناوین آثار باستانی، میراث فرهنگی یا تاریخی طبقه‌بندی شده‌اند و پوشش بیمه‌ای متناسب با ملاحظات ویژه این بناها از نظر ارزیابی، مرمت و دامنه ریسک‌ها ارائه می دهد.

محصول دوم، آثار هنری را که نمایانگر انواع دارایی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است از جمله آثار هنری، نمایشگاه‌ها، عتیقه‌جات، مجموعه‌های ارزشمند و غیره است، پوشش می‌دهد. این پوشش بیمه‌ای متناسب با ارزش بالای این دارایی‌ها و با الزامات نگهداری آنها، مانند ذخیره‌سازی، نمایش و حمل و نقل طراحی شده است.

بیمه فرهنگی، یکی از نتایج طرحی تلفیقی است که شامل بررسی ریسک‌های مربوط به میراث فرهنگی و دارایی‌های تاریخی است که وزارت فرهنگ عربستان با مشارکت نهاد ناظر بیمه این کشور، روی آن کار کرده است. این امر با هدف پایش و ارزیابی ریسک‌های مربوط به دارایی‌های میراث فرهنگی مختلف، توسعه سازوکارها و ابزارهای مناسب برای مدیریت این ریسک‌ها و توسعه محصولات بیمه‌ای، صورت پذیرفته است تا علاوه بر حمایت فرهنگی، به فراهم آوردن محیطی مناسب برای حفاظت و شکوفایی فعالیت‌های فرهنگی کمک شود و با ارائه راهکارهای بیمه‌ای مناسب، از این نوع فعالیت‌ها، در سطح محلی و بین‌المللی حمایت گردد.

بیمه فرهنگی، بخشی از تلاش‌های وزارت فرهنگ عربستان برای حمایت از دارایی‌های فرهنگی در تمامی اشکال آن است، زیرا از طریق بیمه بناهای تاریخی، بیمه آثار هنری، بیمه خسارت شخص ثالث و بیمه وقفه در کسب و کار[۲]، از فعالیت‌های فرهنگی و حفاظت در برابر خسارت دارایی‌های باارزش، حمایت می‌نماید. این امر، ثبات مالی برای اقتصاد فرهنگی[۳] در پی دارد، آن را از پیامدهای مالی زیان‌ها، محافظت می‌کند و به نیازهای نمایشگاه‌ها، به ویژه نمایشگاه‌هایی که نیازمند بیمه دارایی‌هایِ دارای وام هستند، پاسخ می‌دهد. همچنین، از پایبندی به بهترین رویه‌ها و شیوه‌ها و ایجاد فضایی امن، برای سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی، اطمینان حاصل می‌نماید.

همچنین، بیمه فرهنگی در راستای تلاش‌های نهاد ناظر بیمه در توسعه محصولات بیمه‌ای، همگام با آخرین پیشرفت‌ها و ارائه ابزارهای حمایتی سازگار با رشد اقتصادی در عربستان تحت چتر چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی عربستان[۴]، عرضه شده است.

[۱] Cultural Insurance

[۲] Business interruption

[۳] Cultural economy

[۴] Kingdom’s Vision 2030

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/XhmhgC