امروز جمعه، ۸ تیر ۱۴۰۳

حاجی بابایی: بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مصوب مجلس همراهی ندارند

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه بانک‌ها همراهی لازم در ارائه تسهیلاتی که مجلس مصوب کرده، با مردم را ندارند، گفت: مردم و تولید کنندگان ناراضی‌اند و افرادی که قرار بود تسهیلات برای ایجاد اشتغال خرد در اختیار آنان قرار گیرد، با مشکل جدی روبرو هستند.

به گزارش فراسو، حمیدرضا حاجی‌بابایی، در نشست علنی امروز (شنبه، ۲ تیرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از گزارش خوب وزیر اقتصاد و امور دارایی، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲، ۳۱ همت برای تولید در نظر گرفته شد که با احکامی که در بودجه ۱۴۰۲ آمده، جمعاً به ۷۷ همت می‌رسد؛ اما از این عدد ۳۱ همت بیشتر عملیاتی نشده است؛ از طرفی از این مقدار تنها هزار و ۳۷۴ همت نقدی و بقیه اوراق قرضه بوده است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این ۱۰۰ همت هم تکلیف بانک‌ها بوده که متاسفانه به آن شکلی که مجلس می‌خواست، عملیاتی نشده؛ در نتیجه بانک‌ها انباشت این مبالغ را دارند و نظارتی بر کار آن‌ها انجام نشده است؛ به‌ویژه در مورد این ۳۱ همت در سال ۱۴۰۲ که قرار بود به صورت تلفیقی به بانک‌ها بتواند تا ۳ برابر افزایش پیدا کند، اما بانک‌ها همراهی لازم و کافی در این رابطه نداشتند.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از ۳۱ همتی که در سال ۱۴۰۲ برای تولید در نظر گرفته شد، در اختیار استان‌ها قرار داده شده، اضافه کرد: گزارش هیئت امنای استان‌ها حاکی از این است که صرفاً ۲۰ درصد از سهم مرتبط با استان‌ها عملیاتی شده و نظارتی در این رابطه نبوده است؛ بنابراین درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که نظارتی انجام گیرد تا این کار عملیاتی شود.

وی در ادامه با اشاره به بودجه تولید در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳ هم ۳۱ همت اعتبار برای تولید قرار دادیم که ۷۰ درصد آن معادل حدود ۲۲ همت در اختیار استان‌ها است؛ اما ویژگی بودجه امسال این است که باید این کار ماهانه انجام بپذیرد و یک دوازدهم پرداخت شود و ۱۰۰ تخصیص یافته تلقی شود. البته از آنجا که لایحه بودجه ۳۱ اردیبهشت ماه ابلاغ شد؛ در اینکه تاکنون این کار عملیاتی نشده به دولت حق می‌دهیم، اما توقع و تقاضای ما این است که در تیرماه، هم سهم خرداد و هم سهم تیرماه بر اساس یک دوازدهم در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

نایب‌رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بانک‌ها همراهی لازم در این مورد و تسهیلاتی که مجلس مصوب کرده با مردم ندارند، تصریح کرد: مردم و تولید کنندگان ناراضی‌اند و افرادی که قرار بود تسهیلات برای ایجاد اشتغال خرد در اختیار آنان قرار گیرد، با مشکل جدی روبرو هستند.

حاجی‌بابایی همچنین با اشاره به تذکر یکی از اقتصاددانان درباره ارز ترجیحی، گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای برخی اقلام اجرایی نشده است. قرار بر این بود که مکملی مانند کمک از طریق کالابرگ و… باشد تا به مردم فشار وارد نشود، اما خیلی خوب انجام نشده یا انجام شده اما آثار بیرونی آن گرانی‌های عجیب و غریبی در برخی اقلام مانند شکر حبوبات و این قبیل اقلام است که لازم است توضیح داده شود.

حاجی‌بابایی در پایان با اشاره به تلاش دولت سیزدهم در حوزه تولید، از دولت و وزارت اقتصاد و دارایی برای عملکرد آن‌ها در این حوزه تقدیر و تشکر کرد./ خانه ملت

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/SjW1oR