امروز چهارشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۳

تأمین ۱۷٫۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات از ابتدای سال تا ۹ تیرماه

از اول فروردین ماه تا ۹ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۷ میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛‌برای کالاهای اساسی ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار و برای خدمات ۳۵۰ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۳ میلیارد ۲۸۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

.
بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۲۱ میلیون دلار و در مجموع ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.
.
این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۶۶۱ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۱۱  میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۴۴۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۷۵۵، ۱۵۵، ۶۱۶، ۶۳۰ و ۲۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۹ تیرماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، ۵ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

.
در خاتمه این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱۱ تیر، ۳۹ هزار و ۴۳۱ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۲۱۴ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۷۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۴۲۵ تومان برای یوآن، ۴۵۹ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۹۵ تومان برای لیر محاسبه شده است.
.
گفتنی است، در روز ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۱۶۷ تومان، یورو با نرخ ۴۹ هزار و ۴۲۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۵۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۳ هزار و ۱۰۶ تومان، یورور با نرخ ۴۶ هزار و ۱۴۷ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۷۳۷ تومان بود.
.
لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/lQ1W0O