امروز یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳

اقتصاد ایران، برای کنترل تورم به اصلاحات ساختاری نیاز دارد

محمدتقی صالح ابوالقاسمی مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی گفت: اقتصاد ایران به اصلاحات ساختاری نیاز دارد تا بتواند از رشد تورم بالای ۴۰ درصد جلوگیری کرده و با مهار تورم، رشد اقتصادی را بهبود بخشد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت تجارت گستران خوارزمی، محمدتقی صالح ابوالقاسمی با اشاره به تاثیر تورم در کاهش ارزش پول داخلی بیان داشت: تورم بالا به معنای کاهش قدرت خرید پول داخلی در مقابل ارز سایر کشورها است. کاهش ارزش پول کشور، هزینه واردات کالاها را بالا برده و منجر به تشدید تورم می‏شود.

وی افزود: تورم، انگیزه مردم از پس‏انداز را به سمت مصرف متمایل می‏کند، زیرا وقتی قیمت‏ها دائما افزایش می‏یابد مردم ترجیح می‏دهند پیش از آن‏که کالاها گران‏تر شود اقدام به خرید آنها کنند. رشد مصرف گرایی و کاهش میزان پس انداز، منجر به کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی می گردد.

مدیرعامل شرکت تجارت گستران خوارزمی تورم بالا باعث ایجاد عدم اطمینان افراد و کسب‌وکارها برای سرمایه گذاری در بخش های مولد می شود و سیاست گذاران با جلوگیری از تورم می‌توانند پیش‌بینی‌پذیری و ثبات اقتصادی را ارتقا دهند.

محمدتقی صالح ابوالقاسمی با تاکید به نقش تورم در بروز مشکلات اقتصادی اظهارداشت: تورم می‏تواند علت بروز بیکاری، حجم صادرات پایین، کاهش قدرت خرید، انحراف رفتار سرمایه‏گذاری، کاهش ارزش پول کشور و کاهش فعالیت‏های کسب‌وکار باشد و از جمله مشکلاتی است که در برنامه ریزی آینده اقتصاد کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تداوم مسیر اصلاحات اقتصادی برای مهار تورم و بهبود رشد اقتصادی، شفاف‌سازی سیاست ارزی و مردمی‌سازی اقتصاد با توجه به بخش خصوصی باید از اولویت های برنامه اقتصادی دولت باشد تا از این طریق بتواند به بهبود معیشت مردم و رشد عدالت اجتماعی کمک کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/OSMGyK