نخستین رویداد مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهرایران با نام مهرنو با محوریت توسعه زیست بوم دیجیتالی و ترویج و گسترش فرهنگ قرض الحسنه برگزار شد.
به گزارش فراسو، نخستین رویداد مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهرایران با نام مهرنو امروز سه شنبه ۲۲ خرداد ماه در مرکز همایش های کتابخانه ملی با حضور مدیران بانک و فعالان اکوسیسم نوآوری و فناوری برگزار شد.
وی اظهار داشت: در بانک قرض الحسنه مهرایران اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم رقم خورد و مشتریان بانک از ۱۰ به ۱۸ میلیون ، سرمایه بانک از ۷۰ به ۲۹۰ همت و میزان تسهیلات پرداختی از ۶۰ به ۲۱۴ همت افزایش یافته است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران با اشاره به نگاه تحولی و توسعه ای بانک تاکید کرد: هدف و شعار ما ، ۵۰ میلیون ایرانی _ ۵۰ میلیون کارت بانکی است که قطعا با روش های سنتی امکانپذیر نیست .
شمسینژاد با اشاره با مرکزی نوآوری بانک مهرایران گفت: نیاز نقدینگی ، تنوع محصولات ، توسعه کسب و کار ، توسعه مشاغل خرد و مشارکت مردم از مهمترین هدف های مرکز نوآوری مهرنو است.
اعلام آمادگی برای همکاری با استارتاپها
او همچنین به وجود انبوه اطلاعات مشتریان سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: استارتاپها و فینتکها میتوانند از این دادهها استفاده کنند و خدمات اختصاصی برای دستگاههای مختلف، جامعه دانشگاهی و سایر گروهها طراحی کنند.
شمسینژاد با بیان اینکه این بانک از اکوسیستمسازی حمایت میکند و چند پایلوت را در این زمینه شروع کرده است، تاکید کرد که دادههای موجود در اختیار استارتاپهای متقاضی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران همچنین با اشاره به تعهد این بانک برای ارایه تسهیلات به یکهزار شرکت دانشبنیان، گفت: در دو سال گذشته به حدود ۷۰۰ شرکت دانشبنیان وام قرضالحسنه ۹۰۰ میلیون تومانی اعطا شده و امسال هم این رویکرد تداوم خواهد داشت.
وی افزود: سقف این وام ابتدا ۵۰۰ میلیون، سپس ۷۵۰ میلیون و حالا به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.
او با اعلام اینکه دو نئوبانک در کنار محصول موبایل بانک این موسسه مالی راهاندازی شده است، گفت: روی این بسترها، محصولات شرکتهای فینتک در قالب قراردادی با تضمین منافع دو جانبه عرضه خواهد شد.
حمایت از کسب و کارهای خرد مبتنی بر عقد قرض الحسنه
علی مجیدی مدیرعامل مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهرایران به عنوان سخنران دوم این رویداد با اشاره به نگاه نوآوری سازمانی گفت: برای تحقق اهداف بانک که حمایت از کسب و کارهای خرد مبتنی بر عقد قرض الحسنه است ابزارهای فناوری اطلاعات خوبی را به خدمت گرفته ایم.
مدیر مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهرایران به ۳ هدف اصلی این مجموعه اشاره کرد و گفت: معرفی این مرکز به اکوسیستم نوآوری کشور، محملی برای آشنایی و شبکه سازی و همچنین مطرح کردن چالش های بانکی با اکوسیستم نوآوری کشور است که بعد از ۳ ماه منتظره ارائه راهکارهای متناسب هستیم.
«فیجیتال» رویکرد توسعه بانک قرضالحسنه مهر ایران بر پایه نوآوری
«حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: نخستین بانک قرضالحسنه کشور با راهاندازی مرکز نوآوری به دنبال پیادهسازی یک رویکرد فیزیکی-دیجیتالی برای متقضیان خود است.
مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران در رویداد «مهر نو» که به منظور استفاده از راهکارهای نوین فعالان اکوسیستم نوآوری برای توسعه فضای دیجیتال و فینتکها برگزار شد، گفت: تغییراتی در حوزه دیجیتال اتفاق میافتد و لازم است به طور دائم محیط بیرونی را پایش کنیم و نسبت به آن واکنش نشان دهیم. در همین راستا، مرکز نوآوری در بانک قرضالحسنه مهر ایران برای توسعه فضای دیجیتال بانک تأسیس شد و مهمترین خروجی آن، کیوبانک است.
وی با اشاره به سخنان برخی اقتصاددانان و جامعهشناسان، به تعامل جدی اقتصاد و فرهنگ اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته، اندیشمندان به بررسی این رویکرد پرداخته و دریافتند که چگونه این دو بخش بر هم تأثیر میگذارند. فرهنگ میتواند بهصورت جدی اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین با تغییر در فرهنگ، استفاده عمومی از برخی مؤلفهها، اقتصاد را نیز تغییر خواهد داد.
توسلی با بیان اینکه یکی از مؤلفههای اصلی، استفاده بیشتر از حوزه فناوری اطلاعات است، افزود: بنا بر پیشبینی یکی از نشریات بینالمللی، ۴ محور کلی در حوزه فناوری اطلاعات برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده که ۳۰ درصد سبک زندگی انسانها را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه قرضالحسنه به عنوان یک سبک زندگی تلقی میشود، گفت: بانکداری قرضالحسنه به جای رویکرد فرهنگی با نگرش سنتی، سبک زندگی آحاد جامعه را هدف قرار داده و بعد از پردازش آن، سرویس و خدمات مبتنی بر نیاز آنها را ارائه میکند.
عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران ادامه داد: در این بانک به دنبال کسب سود نیستیم و همه تسهیلات با حداقل کارمزد ارائه میشود. اگر قرار است کارمزد صفر، شمولیت مالی پیدا کند، نیازمند مشارکت اندیشمندان جوان با ارائه طرحهای نوین هستیم.
توسلی با اشاره به وجود ۵۰۵ شعبه فعال بانک قرضالحسنه مهر ایران بیان کرد: ۳۱۴ شعبه آن در شهرستانها متمرکز است و این بانک دارای ۱۷ میلیون مشتری است که از این تعداد ۹ میلیون نفر، مشتری آنلاین هستند. بانک ظرفیت این را دارد که در حوزه خدمترسانی دیجیتال، این میزان را به ۵۰ میلیون نفر نیز ارتقا دهد.
وی ادامه داد: همواره هدف ما این بوده تا با تعداد شعب محدود، در بستر فضای دیجیتال، به حداکثر جامعه خدمترسانی کنیم. این موضوع کمک میکند تا افراد بدون حضور در شعبه و مستقل از مختصات زمانی و مکانی، از خدمات نخستین بانک قرضالحسنه کشور بهرهمند شوند.
فیجیتال؛ نقشه راه بانک قرضالحسنه مهر ایران است
عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه نقشه راه فیجیتال (فیزیکی-دیجیتال) بانک تبیین شد، گفت: ما همواره به دنبال توسعه رویکرد دو سویه فیزیکی-دیجیتالی هستیم و به هیچ وجه قصد حذف کامل شعب را نداریم. درواقع، بزرگترین بانک قرضالحسنه کشور به دنبال تعامل افراد در فضای سنتی و مدرن است.
توسلی با بیان اینکه تعداد کاربران تلفن همراه در فضای دیجیتال ۱۲۶ میلیون نفر هستند، گفت: این تعداد نشان از توجه افراد به قابلیتهای خدمات آنلاین است. علاوه بر این، کاربران اینترنت ۶۹ میلیون نفر برآورد شدهاند.
عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران تصریح کرد: تلفیق دو تکنولوژی هوش مصنوعی و بلاکچین، موضوعی بود که در سال ۲۰۲۳ بسیار جدی شد. این بخشی از اتفاقاتی است که در سطح جهانی رخ میدهد و ما نیز نباید از آثار آنها غافل شویم.
وی با اشاره به فرآیند اکوسیستمسازی گفت: نگرش ما بر مبنای بانکداری و فرابانکداری است و به منظور گام برداشتن در این حوزه، ۳ محور اساسی یعنی ایجاد زیستبوم، بانکداری اجتماعی و ترویج و توسعه فرهنگ قرضالحسنه را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.
توسلی با اشاره به اینکه بانکداری سنتی و شعبهمحور قلب تعاملات هر بانک و بنگاه اقتصادی تلقی میشود، افزود: قصد ما بر این است تا در راستای توسعه دیجیتال حرکت کنیم. همچنین، تنوع بستهها و دیجیتالی شدن برای ما به عنوان یک اصل مهم تلقی میشود و در این بین، فینتکها و سیستم اعتبارسنجی آنلاین اهمیت بهسزایی دارد.
وی ادامه داد: حدود ۳ سال است که سیستم اعتبارسنجی به عنوان جایگزین وثیقه در ساحت عمومی مطرح میشود و اعتبارسنجی مبتنی بر سبک زندگی در دستور کار قرار دارد. نیازمند طرحها و ایدههای اندیشمندان هستیم تا بدین وسیله در جهت ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال گام برداریم.
عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران در پایان بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که به نیازهای نسل جدید پاسخ دهیم. برای توسعه این اکوسیستم، بستههای حمایتی را نیز در نظر خواهیم داشت.
کاهش ۶۰ درصدی سرمایهگذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۲
در بخش پایانی رویداد نیز پنلی با حضور«محمدحسین سجادی نیری»، مدیرعامل «تکنوتجارت» و رییس هیئت مدیره «انجمن سرمایهگذاری خطرپذیر»، «مصطفی عبدلی»، رئیس اداره کل سازمان و برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران، «مهدی سادات حیاتشاهی»، مدیرعامل «صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق» و «علی عمیدی»، مدیرعامل «کارنکراد» برگزار شد.
سجادی نیری در این پنل گفت: در کل دنیا با پدیده افت سرمایهگذاری VCها بعد از کرونا مواجه بودهایم و میزان سرمایهگذاری در برخی از اکوسیستمها تا ۶۰ درصد افت کرده است.
او با بیان اینکه در ایران نیز از سال ۱۴۰۱ این روند آشکار شده است، افزود: چالشهای اقتصادی پس از کرونا و افزایش حجم شکستها، رویکرد شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر را با چالش جدی مواجه کرد و موجب کاهش شدید سرمایهگذاری روی استارتاپها در مرحله بذری و مراحل اولیه شده است.
سجادی نیری گفت: بر اساس آمار، حجم تعهد سرمایهگذاری در سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۷ همت بوده و پیشبینی میشود در سال ۱۴۰۲ با حدود ۶۰ درصد افت مواجه شده باشد.
او اما تاکید کرد که با توجه به پیشبینی اعتبار مالیاتی در قالب قانون جهش دانشبنیان و شکلگیری ۹ شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) این افت در سال جاری جبران شود.
به گفته نیری، ۱۹ موافقت اصولی اولیه برای تشکیل شرکتهای CVC ارائه شده و شرکتهایی که در این حوزه تاسیس شوند، با نظارت شورای دانشبنیان معاونت علمی، بخشی از مالیات خود را در استارتاپها سرمایهگذاری خواهند کرد.
رشد چشمگیر میزان تامین مالی جمعی
علی عمیدی، مدیرعامل کارن کراد نیز در این نشست اعلام کرد که بر اساس آمار فرابورس، میزان تامین مالی جمعی از ۶۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۴۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.
به گفته او، پیشبینیها حاکی است که امسال حجم تامین مالی جمعی به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
عبدلی نیز گفت که بانک قرضالحسنه مهر ایران با یکی از اپراتورهای تلفن همراه وارد مذاکره شده و ارزشگذاری سیمکارت و توثیق آن را برای دریافت وام در دستور کار دارد.
مرکز نوآوری بانک قرض الحسنه مهرایران
مرکز نوآورى بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف ورود به اکوسیستم نوآورى و ترویج فرهنگ نوآورى و پژوهـــش در بدنه بانک و ایجاد بسترى براى شبکه سازى و شکل گیرى ارتبــاط میان فعالان اکوسیســتم نوآورى و فنــاورى، نــوآورى اجتماعى، اســتارتاﭖها، سرمایه گذاران و مشـاوران فعالیت خود را آغاز کرده است.
این مرکز با در اختیار داشــتن زیرســـختها، منابع، تجربه در حوزه بانکدارى قرض الحسنه و شـبکه ارتباطى گســترده با اکوسیســتم نوآورى و مالى کشــور و همچنین با حمایت همه جانبه بانک قرض الحسنه مهر ایران، به دنبال بهره منـدى از ظرفیت شــرکتها و مجموعه هاى فعال در حوزه فینتک، نوآورى اجتماعـى و… در راســتاى توسعه و بهبود محصــولات و خدمــات نوآورانــه بانکى به وسیله فناوری های نوین است.
از مهمترین اهداف این مرکز میتوان به ایجاد تنوع در ابزار و محصـولات و خدمات مبتنى بر قرض الحسنه، شبکه سـازى باهـدف خلـق ارزش براى مشترى و بانک، انجام مطالعات و پژوهش هاى کاربردى در راستاى ماموریت مرکز اشاره کرد.
همچنین حوزه های فعالیت این مرکز، فناورى هاى بانکی (BankTech)، فناورى هاى پرداختى (Tech Pay) ، فناورى هاى قرض و وlم (LendTech)، فناورى هاى بیمه (lnsureTech) زنجیره بلوکی (BlockChain) ، هوش مصنوعى، فناورى هاى مربوط به داده و کارافرینى و بانکدارى اجتماعى است.
خدمات قابل ارائه این مرکز نیز، آموزش های تخصصى و منتورینگ، دسترسى به APlهاى بانکی، ایجاد ارتباطات، توسعه شبکه ارزش مشتریان، حمایت از تحقیقات و رساله های دکترى مرتبط، امکان مشارکت و جذب حمایت از بانک و فضاى کاراشتراکى واختصاصى است.