امروز دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

مرتضوی: دولت تمام توان خود را برای بهبود حال کارگر به کار گرفته اس

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تمام تمرکز دولت سیزدهم متمرکز بر مهار تورم، توسعه کارگاه‌ها، ایمنی کار و بهبود حال کارگر است.

به گزارش فراسو به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سید صولت مرتضوی» در هشتمین همایش ملی کار که با همت موسسه کار و تامین اجتماعی در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت «آیت‌الله سید ابراهیم رییسی»، همراهان ایشان و تقدیر از حضور مردم در آیین عزاداری و تشییع ایشان و همراهان شهیدشان گفت: این حضور باعث انسجام ملی و بالا رفتن تراز بین‌المللی کشور شد.
وی افزود: بیش از ۷۵ هیات دیپلماتیک برای ادای احترام به پیکر مطهر شهدای خدمت وارد کشور شدند که در تاریخ ایران بی نظیر است.
وی با اشاره به این که ده‌ها کشور پیام تسلیت صادر کردند و بسیاری از کشورها عزای عمومی اعلام یا پرچم کشورشان را نیمه افراشته کردند، خاطرنشان کرد: به برکت شهادت شهدای خدمت جبهه مقاومت از عراق و لبنان تا سوریه و یمن و سایر کشورها، منسجم و امیدوار در مراسم تشییع شرکت کردند.
مرتضوی با اشاره به سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در ارتباط با شهادت رئیس‌جمهور تاکید کرد: فرمان ایشان مبنی بر استمرار خدمت رسانی دولت با قوت تداوم دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که آیت الله رئیسی تمام زوایای پیدا و پنهان کشور را می‌دانست و به نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها اشراف داشت، خاطرنشان کرد: ایشان توانمندی‌ها و قدرت جمهوری اسلامی ایران و نیازهای آن را می‌شناخت.
مرتضوی افزود:  از حیث شناخت بر جهان، روانشناسی سیاسی آیت‌الله رئیسی منحصر به فرد بود. وی با دشمنان جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی آنچنان مقتدرانه رفتار کرد تا به اذعان خودشان تمام گزینه‌ها از زیر و روی میز کنار رفت و تنها گزینه، مذاکره شرافتمندانه بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست‌ خارجی اخم و لبخند را تبدیل به سیاست خارجی عزت،‌ حکمت و مصلحت کرد. عضویت ایران در شانگهای، عضویت در بریکس، ارتباط گسترده با کشورهای همسایه، شکستن ابهت استکبار جهانی و به خاک مذلت کشاندن رژیم صهیونیستی از جمله موفقیت‌های حوزه دیپلماسی رئیس جمهور شهید بود.
مرتضوی تاکید کرد:  آیت الله رییسی صندوق خالی را تحویل گرفت. در زمان ایشان گزینه نظامی دشمن از روی میز کنار رفت و به گزینه اقتصادی تاکید کرد و تمام تلاشش این بود با ایجاد نوسان در بازار ارز، تلاطم شدید ارزی در کشور به وجود بیاورد.
وی ادامه داد:  هدف گذاری دشمنان روی قیمت‌های بسیار بالاتر بود اما این دولت تلاش کرد و تلاش می‌کند تعادل در اقتصاد را به وجود بیاورد.
وی تصریح کرد: در حوزه‌‌های دیگر مانند فرهنگ، جامعه و نگاه به محرومین تلاش بسیار کرد و نشان سید محرومین گرفت و در ماموریتی دشوار برای اقتصاد و دیپلماسی خارجی در یکی از نقاط محروم کشور مظلومانه به شهادت رسید. ابعاد حضور مردم در مراسم تشییع ایشان برای ایران اسلامی آرامبخش، امنیت آور و دشمن شکن بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: به عنوان عضوی از دولت به ملت شریف ایران و همه دلسوزان به نظام جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را می‌دهم که گرچه محبوب قلب‌ها را از دست دادیم اما با راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و هدایت منزل به منزل ایشان، خللی در امور اجرایی کشور رخ نخواهد داد. همکاران من با خدا عهد بستند که توان خود را برای کار چند برابر کنند.
مرتضوی خاطرنشان کرد: این همایش بیانگر مشارکت در سرنوشت است و به منزله تلاش برای ایفای تعهدات جامعه ایران اسلامی در اجرای شعار سال مقام معظم رهبری است. قطعا بن‌مایه جهش تولید و مشارکت برعهده جامعه کارگری و کارفرمایی است.
وی گفت: خوشبختانه  در وزارت تعاون با تلاشی که در معاونت توسعه کارآفرینی و  اشتغال انجام شده کانون‌ کارآفرینان رسمی راه‌اندازی شد.
وی تاکید کرد: کارگران ایرانی ، کار را تکلیف می‌دانند و جهش را در تولید را نیز جزو تکالیف خود می‌دا

 

مرتضوی خاطرنشان کرد: اصطلاح سه جانبه‌گرایی باید هم‌افزا و به دور از هرگونه تک‌روی باشد. خروجی این تعامل یعنی زیست شرافتمندانه، عزتمندانه و خروجی تعاملات ما باید عدالت‌محور باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارکرد:  عدالت اجتماعی دال مرکزی سه‌جانبه گرایی و مشارکت‌پذیری است. هرگونه تصمیمی که خلاف زیست شرافتمندانه و عدالت اجتماعی باشد به موضوع سه‌جانبه‌گرایی لطمه وارد می‌کند.

مرتضوی افزود: عدالت اجتماعی هدف نهایی تمام تشکل‌های کارگران،‌ کارفرمایان آن‌ها و خادمان‌شان در دولت است. باید به ارتقا دستمزد،‌ حفظ حرمت کارگر فکر کنیم.

وی تاکید کرد: کارگر نور چشم است. باید به سلامت، ایمنی کار و افزایش بهره‌وری کارگر بیندیشیم.

مرتضوی افزود: امسال مقام معظم رهبری در هفته کارگر  به ۲ موضوع مهم اشاره کردند؛نخست فرمودند اگر  حال کارگر خوب باشد حال جامعه ایرانی خوب می‌شود. بستر باید برای ارتقا کارِ،‌ آرامش،‌ امنیت شغلی کارگر فراهم شود.

وی افزود: راه این کار توسعه کارگاه، جلوگیری از تعطیلی کارگاه است. اگر به میزان کافی فرصت شغلی در کشور داشته باشیم و قدری توازن را در عرضه و تقاضا برهم بزنید باید ناز کارگر را خرید و امنیت شغلی او تضمین شود.

وی گفت: تقریبا ۴ کمیسیون ایمنی و بهداشت کار، حقوق کار، آینده کار و گفت و گوی اجتماعی و مشارکت مردم تشکیل شده است که هر کدام یک أساس است و باید به این مباحث بپردازیم.

وی افزود: درباره عنوان سه جانبه گرایی باید بگویم که در میان کارگر، کارفرما و دولت، ما یکجانب نیستیم.

وی تاکید مرد: طبق قانون  وزیر کار رئیس شورای عالی کار است و هم به عنوان نماینده دولت حضور دارد که شاید این موضوع یکجانبه به نظر بیاید اما وزیر کار نخ تسبیح است تا نظرات را به یکدیگر وصل کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: من وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستم و به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنم.

 

هشتمین همایش ملی کار با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون روابط کار وزیر تعاون، نماینده دولت و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی با هدف طرح مسائل، گفت و گو و تشریک مساعی میان نمایندگان دولت و گروه‌های کارگری و کارفرمایی به منظور یافتن راه حل صحیح و مورد توافق در زمینه های مربوط به حوزه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی درسطح ملی آغاز به‌کار کرد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/zq0Mep