امروز چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳

مدیرعامل منطقه آزاد کیش: کیش در واردات خودرو خط شکنی کرد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با واردات خودرو به این منطقه تجاری، گفت: کیش توانست شاخ واردات خودرو به مناطق آزاد را بشکند و در همین راستا منتظر اعلام سهمیه ارزی برای ترخیص قطعی خودروها هستیم.

به گزارش فراسو، «رحیم سرهنگی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اولین خودروی وارداتی کشور در منطقه آزاد کیش پلاک ملی گرفته است، اظهار داشت: شرایط پیچیده‌ای برای واردات خودرو پیش بینی شده است که تایید سازمان استاندارد و محیط زیست فقط بخشی از آن است؛ ما توانستیم اولین خودروی وارداتی به کشور را با اخذ مجوزهای لازم پلاک ملی کنیم که همین امر یک الگو برای سایر مناطق در کشور شد؛ به عبارتی دیگر کیش توانست در رابطه با واردات خودرو خط شکنی کند.

وی ادامه داد: منتظر اعلام سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی برای ترخیص قطعی خودروها هستیم؛ البته مذاکرات خوبی در این راستا انجام شده که امیدواریم با توجه به شرایط ویژه جزیره کیش، یک سهمیه مناسبی به منطقه اختصاص یابد؛ خبرهای خوبی داریم که پس از قطعی شدن، از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این جزیره را ضروری دانست و افزود: واردات مینی‌بوس به دلیل نوع سوخت و حساسیت‌های موجود، کمی پیچیده تر از خودروهای شخصی است؛ باید اذعان کنیم که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در منطقه یک مطالبه عمومی است و ما تمامی تلاش خود را برای تحقق آن به کار خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: پس از ترخیص قطعی خودروهای وارداتی، برخی طرح‌های حمایتی برای نوسازی خودروهای جزیره در دستور کار خواهد بود که واردات خودرو به ازای خروج خودروی پلاک منطقه آزاد از جزیره یکی از آنها است.

پروژه «سایه سار» تورم در حوزه مسکن جزیره را نشانه می‌رود

سرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه « قیمت بالای مسکن در کیش شرایط سختی برای ساکنین رقم زده است، آیا برنامه‌ای برای کنترل این حوزه دارید؟» گفت: اول باید این را بپذیریم که تورم در حوزه مسکن یک موضوع ملی است و نمی‌شود یک نسخه کلی در جزیره برای آن پیچید؛ اما سازمان منطقه آزاد کیش برای کنترل قیمت مسکن و کاهش فشار از دوش مردم وارد عمل شده که پروژه «سایه سار» یکی از آنها است.

وی ادامه داد: احداث و واگذاری مسکن در منطقه‌ای همچون کیش شرایطی خاصی دارد که احتمال وقوع رانت در آن بسیار زیاد است و ما مطمئن نیستیم که به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید یا نه؛ در همین راستا با بررسی شرایط مشابه موجود در بسیاری از مناطق، تصمیم بر آن شد تا با لحاظ شرایط موجود، طرح مسکن اجاره‌ای در کیش اجرا شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه طرح مسکن اجاره‌ای نقش بسزایی در کنترل قیمت‌های این بخش خواهد داشت، بیان کرد: این پروژه ۲ هزار واحدی تعریف بودجه شده و در آستانه آغاز است؛ ما در نظر داریم تا پروژه «سایه سار» را به صورت فاز بندی شده پیش ببریم.

ایرلاین‌های فعال در لوسیزن کیش مورد حمایت قرار می‌گیرند

در این نشست خبری، سوالات مختلفی از سوی خبرنگاران در رابطه با کاهش پروازها به جزیره کیش در فصل تابستان و مشکلاتی که رقم می‌زند، مطرح شد که «سرهنگی» در پاسخ به آنان گفت: شرایط جزیره کیش منحصر به فرد است و نباید یک نسخه کلی همچون سایر مناطق به آن پیچید؛ باید این را پذیرفت که شرایط جغرافیایی و مسیر دسترسی به سرزمین اصلی در کیش سبب شده تا حمل و نقل هوایی برای این منطقه یک موضوع حیاتی شود؛ البته با توجه به شرایط موجود ما مخالف واگذاری «کیش ایر» به بخش خصوصی هستیم.

وی همچنین با اعلام اینکه شرکت‌های هواپیمایی فعال در لو سیزن جزیره کیش مورد حمایت سازمان منطقه آزاد قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: خدمات فرودگاهی رایگان برای شرکت‌های فعال در این حوزه پیش بینی شده است که برای ایرلاین‌ها بسیار جذاب خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه ممنوع کردن پروازهای چارتری بیشتری آسیب را به کیش وارد کرد، افزود: افزایش پروازها به جزیره کیش ضروری است اما باید پذیرفت که شرط رونق گردشگری فقط افزایش پروازها نیست و باید تمامی جوامع و فعالان حوزه گردشگری و خدماتی جزیره برای رونق صنعت گردشگری همدلی و انسجام لازم را داشته باشند.

نقش کلیدی شهید «مالک رحمتی» در حل مشکل شرکت آب و برق کیش

وی همچنین در پاسخ به سوالاتی در رابطه با شرکت آب و برق کیش، بیان کرد: واگذاری شرکت آب و برق کیش به بخش خصوصی از همان اول اشتباه بود که ما در تلاش برای حل آن هستیم؛ شهید «مالک رحمتی» وقتی مسوولیت سازمان خصوصی سازی را بر عهده داشت، کمک شایانی به بازگشت شرکت آب و برق کیش به حاکمیت کرد که مردم جزیره همواره از تلاش‌های ایشان خاطرات خوبی خواهند داشت؛ با مصوبه سازمان خصوصی سازی در دوره شهید «رحمتی»، مجوز لازم برای سازمان منطقه آزاد کیش جهت مالکیت شرکت آب و برق این جزیره صادر شد و عملا با این مصوبه شرکت آب و برق کیش در گروه شرکت‌های حاکمیتی قرار می‌گیرد و باید در اختیار سازمان منطقه آزاد باشد.

«سرهنگی» بر ضرورت توسعه شرکت آب و برق کیش تاکید کرد و این وعده را داد که با انتقال آن به سازمان منطقه آزاد کیش، اقدامات توسعه‌ این شرکت سریعا آغاز خواهد شد تا مشکلات تامین انرژی در جزیره ریشه کن شود.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه در این راستا آغاز شده و منتظر تصمیم هیات وزیران هستیم؛ البته خود بخش خصوصی نیز تمایل به واگذاری آن دارد و در حال قیمت گذاری است.

نوسازی اسکله تفریحی کیش بالاخره آغاز می‌شود؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست از آماده برگزاری مزایده برای طرح بهسازی و توسعه اسکله معروف تفریحی در کیش خبر داد و گفت: اقدامات اولیه آغاز شده است و خبرهای خوبی در این راستا خواهید شنید که از ورود به جزئیات آن فعلا خودداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه جدید اسکله تفریحی کیش یک طرح سودآور خواهد بود، افزود: نه تنها نوسازی لازم در قالب این طرح انجام می‌شود بلکه جذابیت‌های خاص گردشگری نیز در این اسکله چوبی ایجاد می‌شود.

کشتی یونانی با داستانش جانی دوباره می‌گیرد

سرهنگی با اشاره به وضعیت کشتی یونانی در این جزیره، احیای آن را ناممکن دانست و بیان کرد: غفلت در گذشته شرایطی رقم زده که احیای این کشتی دیگر ممکن نیست، اما ما با داستان واقعی آن، ظرفیت گردشگری این کشتی را احیا می‌کنیم.

وی اضافه کرد: طرح‌های ترکیبی متنوعی در کنار این اثر گردشگری اجرا خواهیم کرد و داستان آن به یک جاذبه گردشگری خاصی تبدیل خواهد شد.

پروژه «کیش مال» پیچیدگی خاصی دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به پروژه راکد «کیش مال»، آن را یک پروژه پیچیده و دارای مشکلات حقوقی متعدد عنوان کرد و افزود: این پروژه سال‌ها راکد مانده و حل برخی از مشکلات آن در شرایط فعلی بسیار سخت است.

وی گفت: این پروژه در یکی از بهترین مناطق جزیره کیش واقع شده که سرمایه گذاری خوبی نیز در آن صورت گرفته است؛ قرارداد این پروژه تمدیدی و پایدار است و ما در تلاش برای حل مشکلات آن هستیم.

سرهنگی افزود سازمان منطقه آزاد کیش تمامی تلاش خود را برای حمایت از سرمایه گذاران در توسعه منطقه به کار خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/RDiK51