­مدیرعامل شرکت ملی پست، زیرساخت‌های کنونی پست را پاسخگوی این حجم از مرسولات ندانست و گفت: «در این شرایط راهی جز هوشمند سازی و توسعه زیرساخت‌های پستی و ارائه مجوز برای به کارگیری نیروی انسانی نداریم.»

به گزارش فراسو؛ محمود لیایی در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بازدید‌های سرزده‌ای که از آغاز انتصاب تان در پست از نواحی و مراکز پستی داشته اید، چه مشکل و گلایه‌ای از سوی مردم مشهود‌تر بوده است، افزود: «از ۳۰۰ واحد پستی در طی ۲ سال بازدید کردم و به نوعی دو بار کل کشور را کامل بازدید داشتم و مهم‌ترین نکته در این بازدید‌ها این است که زیرساخت‌های کنونی ما جوابگوی درخواست‌های مردم کشورمان نیست. طی ده سال گذشته، رویکرد مردم از پاکت‌نامه به سمت بسته‌ها و امانات پستی رفته است و متناسب با این نتوانسته‌ایم خودمان را به روز و زیرساخت‌هایمان را تقویت کنیم.»

زیرساخت‌های پست متناسب با افزایش مرسولات پستی رشد نکرده است

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: «قبلاً نامه رسان ما یک کیف روی دوش می‌انداخت و ۱۰۰ پاکت نامه را توزیع می‌کرد، در صورتی که الان همان نامه رسان با همان موتور باید ۱۰۰ بسته را روی موتور بگذارد یا با خودش حمل کند.»

لیایی گفت: «در این شرایط، دفاتر پستی ما همان دفاتر گذشته است که قبلاً پاکت نامه می‌گرفت و حالا باید بسته و کارتون تحویل بگیرد آن هم در حجم خیلی زیاد.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «مراکز تجزیه مبادلات ما نیز برای این که از پس این کارتون‌ها و بسته‌ها برآید، باید دچار تغییرات ماهوی و اساسی شود تا متناسب با دانش روز دنیا بتوانیم این تجزیه مبادلات را داشته باشیم. وی درباره ناوگان سنگین پست هم گفت: «قبلا کامیون‌های رهسپاری ما ۱۰ هزار نامه را حمل می‌کرد و الان همین کامیون‌ها حداکثر می‌تواند ۳ هزار بسته حمل کند و تعدادش همان تعداد قبل است.»

لیایی گفت: در بحث تعداد نیروی انسانی هم متاسفانه روز به روز کم می‌شود، چون هم اجازه جذب نیروی انسانی جدید را نداریم و هم تعداد مرسولات ما از لحاظ تعداد، وزن، ابعاد و نیروی انسانی افزایش پیدا می‌کند و قبلاً ۲۵۰ میلیون مرسوله در سال که عمدتاً هم پاکت بود توزیع می‌شد، اما پاکت‌ها تبدیل به بسته شده و حجم، وزن و تعداد آن هم زیاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: «ما بخشی از خلا‌ها را با هوشمندسازی و تحولات دیجیتال پر می‌کنیم، اما همه اینها با این موضوع قابل جبران نیست و باید به سمت نوسازی ناوگان و تجهیز زیرساخت‌ها اعم از زیرساخت‌های ساختمانی و تجهیزاتی حرکت کنیم.»

وی گفت: «ما قبلاً تجهیزات دستی داشتیم که باید با رشد فناوری آن را هوشمند کنیم و بارکد خوان‌ها، نوار نقاله‌ها و لیفتراک‌ها و همه تجهیزاتی که قابل به روز شدن و نوشدن است باید توسعه پیدا کنند تا شاهد افزایش سرعت ارسال مرسولات باشیم.»

۸۰ درصد قبول مرسولات پستی از طریق شرکت‌های خصوصی است

لیایی درباره همکاری شرکت‌های خصوصی با پست افزود: «۸۰ درصد فرایند قبول مرسولات پستی را شرکت‌های خصوصی که عمدتاً دفاتر پیشخوان دولت هستند انجام می‌دهند و در نهایت ۲۰ درصد مرسولات را خودمان دریافت می‌کنیم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر عملکرد پست در این بحث نظارت دارد.»