امروز چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳

در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب؛ بارگذاری کاتالیست ایرانی پالادیوم در پتروشیمی شهید تندگویان انجام شد

پتروشیمی شهید تندگویان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و پیاده‌سازی سیاست‌های کلان مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، برای نخستین‌بار با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش طراحی و ساخت کاتالیست پیچیده پالادیوم دست‌یافت.

به گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی شهید تندگویان، رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با اعلام این خبر اظهار داشت: این کاتالیست که انحصار آن در جهان پتروشیمی در اختیار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از جمله BASF آلمان، chimet ایتالیا و Nechimcat ژاپن و… است در جریان تعمیرات اساسی فاز اول پتروشیمی شهید تندگویان یا موفقیت بارگذاری شد.

امین ملک‌زاده تصریح کرد: ایران در حالی به دانش فنی و تکنولوژی پیچیده این کاتالیست استراتژیک دست‌یافته که با ایرانی سازی آن در کنار افزایش پایداری تولید در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب زمینه کاهش هزینه و قیمت تمام شده تولید محصولات هم فراهم شده است.

به گفته وی، با قیمت‌های فعلی، با ایرانی سازی این کاتالیست پیچیده سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب پتروشیمی شهید تندگویان و سهام‌داران این زنجیره پلی‌اتیلن‌ترفتالات ایران خواهد کرد ضمن آنکه با این ایرانی سازی آن سالانه از خروج ۷ تا ۸ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان خاطرنشان کرد: کاتالیست پالادیوم در حالی با قبول ریسک بالای مدیریتی پتروشیمی شهید تندگویان و به همت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بومی‌سازی شده که شرکت‌های خارجی با فشار دولت‌های غربی به دنبال تحریم فروش آن به ایران به امید تعطیلی و توقف تولید این پتروشیمی و ایجاد بحران و اختلال در بازار پت بطری و نساجی کشور بودند که حالا به همت دانشمندان ایرانی این رؤیای سیاه‌رنگ باخته است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/dsRA8a