امروز جمعه، ۸ تیر ۱۴۰۳

داشبورد واگذاری اتکایی تجارت‌نو ، ابزاری دقیق برای مدیریت ریسک در حوزه اتکایی

نازنین جدیدی، مدیر بیمه‌های اتکایی بیمه تجارت‌نو، نقش و اهمیت تحلیل داده‌ و استفاده از ابزارهای فناورمحور در مدیریت ریسک بیمه‌های اتکایی را با توجه به فضای صنعت بیمه کشور بسیار پررنگ می‌بیند.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی بیمه تجارت‌نو؛ نازنین جدیدی در مورد زیرساخت صنعت بیمه کشور در به کارگیری از این ابزارها می‌گوید: با عنایت به وضعیت موجود سیستم‌‌ها و برنامه‌های اتکایی حاضر در بازار و با توجه به حجم فعالیت‌های مرتبط با صدور صورتحساب‌های متعاقب فرآیندهای واگذاری اتکایی، همواره نیاز به وجود سیستم‌های محاسباتی و تجمیع گزارش‌ها و داشبوردهای اتکایی محسوس بوده است.

به گفته مدیر بیمه‌های اتکایی تجارت‌نو ، سال‌هاست به دلیل شرایط و مفاد پیچیده قراردادهای اتکایی، سیستمی شدن محاسبات مربوط به واگذاری‌های اتکایی قراردادی به طور کارآمد اجرا نشده است و فرآیندهای اتکایی تعریف‌شده در سیستم‌ها غالبا محدود به عملیات اتکایی واگذاری اختیاری است که در این میان داشبورد واگذاری اتکایی بیمه تجارت‎‌‌نو در صدد رفع چنین محدودیت‌هایی است.

او در رابطه با مزیت رقابتی این محصول و هدف از اجرای آن را تسهیل امور واگذاری ریسک‌ها، چابک‌سازی فرایندهای اتکایی، سیستمی شدن صدور صورتحساب های قراردادهای اتکایی،‌ ایجاد انبار داده از اطلاعات واگذاری ریسک‌ها، ایجاد گزارشات تجمیعی واگذاری‌های اتکایی، امکان ایجاد بسترهای سیستمی در فرایند حسابداری ریسک‌های صادره در شرکت، استخراج صورت‌های سود و زیان شعب و اعلان ریسک‌های صادره مازاد ظرفیت قراردادهای اتکایی و … عنوان می‌کند.

جدیدی اعلام می‌دارد، به دلیل این که اخذ انواع پوشش‌های اتکایی در بسترهای مختلف صورت می‌گیرند و بخشی از محاسبات به شکل دستی انجام می‌شود، ما اغلب برای نیل به یک گزارش تجمیعی که یک ریسک چقدر پوشش اتکایی دارد، دچار مشکل می‌شدیم و همه این‌ها را به ناچار به صورت دستی محاسبه و در نهایت تجمیع می‌کردیم.

وی افزود این کار که با همکاری معاونت برنامه ریزی و توسعه و فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌نو برای اولین بار در حوزه بیمه انجام شده امکانی است که همه محاسباتی را که تا کنون به صورت دستی انجام می‌شد، به شکل سیستماتیک انجام شود.

جدیدی از منظر حسابداری ریسک می‌گوید: نیاز به وجود سیستم جامعی که حسابداری هر ریسک صادره را به صورت مجزا بررسی کند، بسیار محسوس است چراکه بررسی جریان‌های مالی واقع‌شده بر روی یک بیمه‌نامه از مرحله صدور تا مرحله اخذ پوشش اتکایی و یا خسارات احتمالی، در تسهیل فرایند مدیریت ریسک و بهینه‌سازی پورتفو موثر خواهد بود.

او می‌گوید که این بررسی‌ها معمولاً در شرکت‌های بیمه به صورت مجزا صورت می پذیرد؛ به این معنی که سامانه‌های صدور از سامانه‌های اتکایی مجزا هستند و لینکی بین این بخش‌ها در شرکت‌های بیمه وجود ندارد.

وی در این باره ادامه می‌دهد: درواقع سیستمی برای در نظر گرفتن فرآیند صدور بر مبنای هر ریسک تاکنون در دسترس نبوده؛ بنابراین، داشبورد واگذاری اتکایی می‌توانند کمک کنند تا لینک بین سامانه‌های صدور و اتکایی برقرار شود و یک ریسک به صورت کامل بررسی و سود و زیان آن محاسبه شود.

به گفته مدیر بیمه‌های اتکایی تجارت‌نو در حال حاضر محاسبه رشته‌هایی که قرارداد اتکایی دارند مانند رشته‌های باربری و کشتی در این داشبورد انجام شده است و گزارش تجمیعی هم در دسترس است:‌ برنامه‌ای که امسال در دستور کار ما قرار دارد، اضافه شدن رشته‌های دیگری است که به طور خاص برای آن‌ها قرارداد اتکایی اخذ نمی‌شود اما در بحث اجباری واگذاری برای آن‌ها انجام می‌شود تا بتوانیم در نیل به اهداف مدیریت ریسک از آن بهره ببریم؛ در حال حاضر آن‌چه ما در حوزه اتکایی به آن نیاز داریم، ‌پیاده‌سازی شده و در مرحله اجرا است.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/93tFVj