در دنیای پرشتاب امروز، کسبوکارهای آیتی محور و نوآور به عنوان موتور محرک رشد و تحول اقتصادی، نقشی اساسی ایفا میکنند. بدون تردید موفقیت هر کسبوکار علاوه بر عوامل داخلی نظیر مدل کسبوکار، تیم، سرمایه اولیه و … به عوامل متعدد خارجی نیز وابسته است. دسترسی به زیرساختها حمل و نقل و پستی از مهمترین این عوامل است که در میزان موفقیت و شکست و رشد یک کسبوکار نقش آفرین است. معاون توسعه کسب وکار باکسیت اپراتور پست خصوصی، معتقد است رشد و موفقیت یک کسبوکار ارتباط تنگاتنگی با دسترسی به سرویسهای متنوع زیرساختی دارد.
به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی باکسیت، «فاطمه کاظمی» در گفتگو با شبکه خبری فناوری نوین گفت: «ما در باکسیت به دنبال ارائه خدمات پستی متنوع به کسبوکارها در جهت سادهتر و بهینهترکردن فرآیندها هستیم تا بتوانند به طور موثرتری به مشتریان خود خدمات ارائه دهند و در نهایت به موفقیت بیشتری دست یابند.»
وی به تشریح رویکرد باکسیت پرداخت و گفت: «پاندمی کرونا نه تنها کشور بلکه کل جهان را با چالش های بی سابقه ای روبرو کرد و بسیاری از جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد. محدودیت های سفر، قرنطینه ها و ترس از ابتلا به بیماری، بسیاری از افراد را مجبور به ماندن در خانه و اتکا به خرید آنلاین برای رفع نیازهای خود کرد. در این شرایط، پست و تجارت الکترونیک به عنوان ناجی ظهور کردند و نقشی حیاتی در حفظ سلامت مردم و تداوم فعالیت های اقتصادی ایفا نمودند. این اتفاق منجر به تغییر رفتار مصرفکننده در استفاده از خدمات آنلاین از یک طرف و درک اهمیت تاثیر خدمات پستی در رشد و توسعه کسبوکارها شد. هر دوی این عوامل در کنار هم باعث ضرورت توجه به ارائه خدمات هوشمند و بهینه پستی شد..»
راه اندازی سامانه یکپارچه مبادلات پستی
معاون توسعه کسب و کار باکسیت با اشاره به کافی نبودن کمیت و کیفیت خدمات به نسبت تقاضای بازار در این دوره گفت: «راه حل باکسیت به عنوان شرکتی دانش بنیان با در نظر گرفتن تمام این موارد و علم به اینکه صنعت حمل ونقل و لجستیک کشور جای بهبود بسیار دارد و لزوم گذر از پست سنتی به مدرن، «راه اندازی سامانه یکپارچه مبادلات پستی» است.»
کاظمی اذعان داشت: «راه اندازی این سامانه هوشمند و یکپارچه، گامی بزرگ در جهت مدرنسازی صنعت پست در کشور است که به کسبوکارها و مشتریان کمک میکند تا از مزایای تجارت الکترونیک به طور کامل بهرهمند شوند و از حاشیههای نالازم فروش محصول تا تجربه تحویل دست مشتری دور بمانند.»
تحول در ارائه خدمات پستی دانش بنیان با استانداردی متفاوت
وی با بیان اینکه امروزه از سویی استانداردهای خدمات پستی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ابزارهای هوش مصنوعی و زیرساخت های به روز و مجهز به دانش روز در دنیا متحول شده و از سویی ذائقه مشتریان به نسبت رشد تکنولوژی نیز تغییر کرده است ادامه داد: «مدیران اپراتور پست خصوصی دانش بنیان باکسیت با علم به این مهم، بهره گیری از تجربه ها و دانش پیشین خود در حوزه لجستیک وحمل ونقل و مطالعه بر روی تجربه های پست های موفق دنیا، سعی در بنیان نهادن خدمات پستی با استاندارد متفاوت داشته اند تا بتوانند خدماتی با کیفیت را به مشتریان خود که کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی هستند ارائه دهند.»
کاظمی با تشبیه بازار پست به اقیانوسی پهناور، اظهار داشت: «اپراتورهای پست خصوصی و سایر فعالان این حوزه با ارائه خدمات پستی باکیفیت، میتوانند زمینهساز رونق کسبوکارها، تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال درکشور باشند و با ایجاد تحول در ارائه خدمات درست و امن دغدغههای مربوط به کیفیت خدمات پستی را از بین ببرند.»
ارتقای کیفیت خدمات پستی برای کسب و کارهای اینترنتی
معاون توسعه کسب و کار باکسیت در ادامه به تشریح خدمات اپراتور پست خصوصی باکسیت پرداخت و گفت: «به جز خدمات پایه و حداقلی پست شامل رساندن بسته از مبدا به مقصد و بسته بندی صحیح و اصولی و کمک به مشتریان در این خصوص ضمن در نظر گرفتن مولفه های دقت، سرعت و امنیت، باکسیت اقداماتی را برای بهتر شدن خدمات و افزایش کیفیت ایجاد کرده است که از جمله این خدمات می توان به خدمت پرداخت در محل و جمع آوری بسته ها ا زمبدا اشاره کرد.»
کاظمی در خصوص خدمت پرداخت در محل گفت :« با توجه به اینکه یکی از دغدغههای مشتری در خریدآنلاین، این است که بعد از دریافت سفارش، هزینه سفارش خود را پرداخت کنند از طرف دیگر دغدغه فروشنده نیز این است که جهت مدیریت نقدینگی، در زودترین زمان ممکن بعد از ارسال سفارش، وجه کالا را دریافت کند، باکسیت با ارائه سرویس «پرداخت در محل» به گیرنده و «تسویه در لحظه» با فرستنده در کنار کسب وکارها است تا علاوه بر ایجاد رضایت مشتری و توسعه کسبوکار خود با مدیریت نقدینگی بهتر؛ دغدغه تسویه حساب با اپراتور پستی را نداشته باشند.»
وی در ادامه با اشاره به سایر روشهای پرداخت در باکسیت شامل پیش کرایه و پس کرایه گفت:«اگر چه سایر اپراتورهای پستی نیز این خدمات را ارائه میدهند اما تمایز باکسیت، سرعت تراکنش هایی است که بین باکسیت و فرستنده اتفاق میافتد.»
کاظمی سهولت دسترسی به خدمات پستی را از دیگر دغدغه های مشتریان برشمرد و گفت: «باکسیت به این منظور خدمت جمعآوری درب منزل را ارائه کرده است که مشتری بعد از ثبت سفارش هماهنگ میکند تا باکسمن ها (پستچیهای باکسیتی) بستههای کسب و کارها را از محلی که موردنظرشان است دریافت کنند.»
معاون توسعه کسب وکار باکسیت افزود: «همچنین مشتریان می توانند از طریق نمایندگی ها و یا دفاتر باکسیت بستههای خود را تحویل دهند.»
جایگاه هوش مصنوعی در صنعت پست
فاطمه کاظمی در خصوص جایگاه هوش مصنوعی در صنعت پست گفت: «صنعت پست نیز مثل خیلی از صنایع دیگر با ورود هوش مصنوعی در آستانه تحولی شگرف است.»
وی در خصوص استفاده باکسیت ازاین فناوری ها در خدمات خود افزود: «در حوزه بهره گیری از سورتینگ هوشمند بسته های پستی ، مدیریت باکس من ها و ناوگان حمل و نقل وهمچنین رصد بسته های پستی، از دانش روز دنیا و این فناوری ها بهره گیری شده است و در حال حاضربرنامه ریزی بهتر و دقیق تر برای بهره گیری بیشتر از فناوری در ارائه خدمات لجستیکی و حمل ونقل نیز با همکاری تیمی برجسته از محققان ایرانی در دست بررسی است.»
معاون توسعه کسب وکار شرکت دانش بنیان باکسیت در پایان گفت: «ما در باکسیت به دنبال یاری رساندن به کسبوکارها در جهت ساده تر کردن و بهینه سازی فرآیندهای پستی شان هستیم تا با حذف دغدغههای حاشیهای و نالازم بتوانند متمرکزتر و موثرتر به مشتریان خود خدمترسانی کنند و در نهایت به موفقیت بیشتری دست یابند.»