امروز جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳

توجه ویژه رییس جمهور شهید به بیمه سلامت

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور شهید در دوران فعالیت خود نگاه و توجه ویژه‌ای به نظام سلامت و بیمه سلامت داشتند و در این دوران اقدامات مهمی با حمایت آن شهید بزرگوار در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت ایران به مرحله اجرایی رسید.

به گزارش فراسو به نقل از سازمان بیمه سلامت ایران، ثمره اقدامات و حمایت‌های رییس جمهور شهید در حوزه سلامت منجر به افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت در کشور شد و از طرفی برخی طرح‌ها و برنامه‌های بر زمین مانده در دولت‌های گذشته در حوزه سلامت نیز در دولت سیزدهم به مرحله اجرایی رسید.

وقتی کرونا مهار شد
ابتدای دوره فعالیت شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی در قامت ریاست جمهوری که هم زمان با شیوع ویروس کرونا بود، یکی از نیازهای اساسی جامعه در زمینه سلامت، تامین واکسن کرونا، داروهای مورد نیاز و مدیریت بحران بود. اقداماتی که در آن زمان به مدیریتی جهادی نیاز داشت تا وضعیت سلامت مردم کشورمان و مقابله با ویروس کرونا به نتیجه مطلوب برسد.
مدیریت بحران کرونا، تامین و واردات و تزریق واکسن کرونا در همان ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم اتفاق افتاد و توجه جامعه به نگاه ویژه ریاست جمهوری به حوزه سلامت معطوف شد.
حمایت از بیماران با ابزار بیمه سلامت
بیمه‌های پایه درمانی یکی از حلقه‌های زنجیره خدمات سلامت هستند. اهمیت بیمه سلامت در دوره ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رییسی در جنبه‌های مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفت و با حمایت دولت، طرح‌هایی جدید برای حمایت از بیماران، روی ریل خدمت به پیش رفتند.
پوشش بیمه‌ای افرادی که هیچ پوشش بیمه درمانی نبودند، شناسایی این افراد و گسترده شدن چتر بیمه سلامت یکی از اقدامات مهم در این زمینه بود. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان بیمه سلامت مکلف شد که افراد فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه قرار بدهد. در این زمینه علاوه بر فراخوان‌ها، سازمان بیمه سلامت خود به دنبال افراد فاقد پوشش بیمه‌ای رفت و تعداد بیمه شدگانی که بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند به ۳۳ میلیون نفر رسید.
نکته قابل تامل این بود که ابتدا تا سه دهک اول درآمدی از پرداخت حق بیمه معاف شدند و در ادامه دولت سیزدهم، دهک‌های چهارم و پنجم نیز بدون پرداخت حق بیمه توانستند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. بر این اساس تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تعداد افرادی که در پنج دهک اول درآمدی بوده و بیمه سلامت رایگان داشتند به ۱۲.۵ میلیون نفر رسید.
علاوه بر این، دهک‌های ششم تا نهم نیز با تخفیف‌هایی در حق بیمه می‌توانند از خدمات بیمه سلامت به عنوان بیمه پایه درمانی بهره‌مند شوند. بر این اساس، دهک ششم به میزان ۸۰ درصد، دهک هفتم به میزان ۷۰ درصد، دهک هشتم به میزان ۶۰ درصد و دهک نهم به میزان ۵۰ درصد از تخفیف حق بیمه برخوردار شدند.
استقرار کشوری طرح نسخه الکترونیک
طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک که از سال ۱۳۹۷ به صورت پایلوت توسط سازمان بیمه سلامت در استان کرمان آغاز شده بود، تا دی ماه ۱۴۰۰ روند پر فراز و نشیبی را طی کرد تا بالاخره با حمایت رییس جمهور شهید به صورت سراسری در کل کشور اجرا شد.
در حالی‌که نسخه الکترونیک در طول بیش از سه سال به تکامل رسیده و مراحل آزمایشی و پایلوت را طی کرده بود، همچنان برخی ارکان اجرای طرح، همکاری لازم را برای اجرای سراسری انجام نمی‌دادند و این در حالی بود که اهمیت نسخه الکترونیک در مدیریت منابع سلامت بر همگان اثبات شده بود.
حتی در اسفند ماه ۱۳۹۷، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، بیمه‌های درمانی را ملزم به صدور دفترچه‌های الکترونیک کرده بودند، اما اجرای سراسری این طرح تا دی ماه ۱۴۰۰ بر زمین مانده بود.
طرح نسخه الکترونیک در اواخر آذر ماه ۱۴۰۰ با دستور مستقیم رییس جمهور شهید به صورت سراسری در کشور اجرا شد و هیچ تعویقی برای آن مورد پذیرش قرار نگرفت و بدین ترتیب یکی از مهمترین طرح‌های الکترونیک در نظام سلامت به مرحله اجرای کشوری رسید.
حمایت بیمه سلامت از درمان ناباروری
تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت و حمایت‌های سازمان بیمه سلامت برای افزایش پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری نیز در دوران ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی اتفاق افتاد. این در حالی بود که پیش از اجرای قانون جوانی جمعیت، پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری و حمایت از مادران باردار بسیار ناچیز بود.
بر این اساس و با حمایت دولت سیزدهم، در حال حاضر خدمات درمان ناباروری در بخش دولتی و خصوصی، پوشش ۹۰ درصدی بیمه‌ای دارد و همچنین مادران باردار و کودکان آنها تا ۵ سالگی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
از زمان اجرای این طرح تاکنون، بیش از ۹۶ هزار زوج نابارور در سامانه‌های سازمان بیمه سلامت نشان دار شده‌اند و بیمه سلامت با حمایت دولت سیزدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی به عنوان تامین کننده منابع مالی نقش موثری در درمان ناباروری در کشور داشته است.
از طرفی تعداد مراکز درمان ناباروری که با بیمه سلامت قرارداد منعقد کردند نیز افزایش پیدا کرد و به ۱۴۴ مرکز درمان ناباروری رسید. همچنین ۳ هزار و ۷۹۹ ماما نیز در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت با بیمه سلامت قرار داد همکاری دارند.
تشکیل صندوق بیماران خاص، صعب العلاج و نادر
اقدام درخشان دیگری که در دوران ریاست جمهوری آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور شهید صورت گرفت، تشکیل صندوق بیماران خاص، صعب العلاج و نادر در سازمان بیمه سلامت ایران بود. این اتفاق در حالی رخ داد که تا قبل از تشکیل این صندوق، سهم بیمه پایه در خدمات تخصصی محدود به ۵ بیماری هموفیلی، تالاسمی، ام اس، نارسایی مزمن کلیه، پیوند کلیه و خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی به بیماران مبتلا به سرطان می‌شد.
حمایت از بیماران خاص، صعب العلاج و نادر به مرور و از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ به ۱۰۷ گروه بیماری رسید. حتی مواردی مانند بسته خدمتی دندان پزشکی برای ۱۰ بیماری خاص و صعب العلاج، پرداخت هزینه‌های خدمات بستری پیوند و کاشت حلزون و برخی داروهای جدید و نو ترکیب نیز تحت پوشش این صندوق قرار گرفت.
رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال
اقدام مهم دیگری که در ماه‌های اخیر در دولت سیزدهم صورت گرفت، رایگان شدن خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی است. اقدامی که برای آن، بودجه ۲.۵ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد.
دولت سیزدهم مصوبه ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال را در اواسط اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ کرد. حرکتی مهم که می‌تواند سلامت کودکان را تامین کند تا جامعه‌ای سالم‌تر در سال‌های آتی داشته باشیم.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Jrw1aF