امروز یکشنبه، ۱ مهر ۱۴۰۳

تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی در چیست؟

آیا تاکنون در هنگام نیاز به خدمات پزشکی، از این‌که کدام بیمه پوشش بیشتری دارد، سردرگم شده‌اید؟ آیا از تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی اطلاع دارید؟ فرق بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی موضوعی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. اطلاع از تفاوت بیمه تکمیلی با تامین اجتماعی، در حین نیاز به خدمات پزشکی، تاثیر چشم‌گیری در میزان هزینه‌های شما خواهد داشت.

به گزارش فراسو، در این مقاله، به‌ طور کامل تفاوت بین بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی  توضیح داده شده است و با مطالعه آن یقیناً اطلاعات جامعی در این زمینه به‌دست خواهید آورد.

بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی؛ بیمه‌های درمانی برای افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه

بیمه تکمیلی برای تکمیل سطح پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی به وجود آمده است. اما با این حال، این دو بیمه تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت‌های اصلی در نوع خدماتی است که هر یک پوشش می‌دهند.

بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی، با استفاده از دفترچه می‌توانند از خدمات درمانی پایه، استفاده کنند. بیمه تامین اجتماعی، سقف پرداخت ندارد و موظف است طبق تعرفه دولت، هزینه هر بار مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی را پرداخت کند. همچنین شما با مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و برای مراکز درمانی غیر طرف قرارداد نیز، با دردست داشتن کلیه مدارک پزشکی و فاکتورهای مهر شده، باید برای دریافت هزینه، به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه کنید.

خدمات تامین اجتماعی؛ خدماتی حمایتی برای همه اقشار جامعه

بیمه دانشجویی، زنان خانه‌دار، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه خرید جهیزیه، کمک هزینه بارداری، بیمه بیکاری، پرداخت مستمری به بازنشستگان و پرداخت مستمری به ازکارافتادگان برای کسانی که به یکی از مریضی‌های لیست بیماریهای از کار افتادگی تامین اجتماعی دچار شده‌اند، از جمله خدمات تامین اجتماعی، برای عموم مردم است.

بیمه تامین اجتماعی؛ بیمه اجباری در ایران

پوشش بیمه‌ای؛ مهم‌ترین تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی پوشش‌های یکسان و استانداردی را برای همه بیمه‌شدگان فراهم می‌کند. این بیمه به‌عنوان یک بیمه پایه، خدمات درمانی و پزشکی اساسی و بیمه بازنشستگی را پوشش می‌دهد، اما ممکن است کل هزینه‌های درمانی را به‌طور کامل تأمین نکند.

در مقابل، بیمه تکمیلی پوشش‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهد که بر اساس نیازهای شخصی هر فرد تنظیم می‌شوند. در قردادهای بیمه تکمیلی، برخی پوشش‌های اصلی وجود دارد که همه افراد با تهیه بیمه تکمیلی از آن برخوردار خواهند بود. بخشی از پوشش‌ها نیز به‌صورت اضافه در نظر گرفته شده که افراد با انتخاب و پرداخت هزینه بیشتر، می‌توانند از آن استفاده کنند. حتی برخی از انواع بیمه تکمیلی شامل پوشش‌های گسترده‌تر برای بیماری‌های خاص، خدمات پزشکی خارج از کشور و پوشش‌های مکمل برای بستری‌های طولانی مدت می‌شود.

پوشش بیمه‌ای؛ مهم‌ترین تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی در نوع قرارداد باهم تفاوت دارند

بیمه تامین اجتماعی به دو صورت انفرادی و گروهی است که معمولاً به صورت گروهی و از طریق کارفرمایان ارائه می‌شود. همه کارکنان مشمول قانون کار، به‌طورخودکار تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و حق بیمه توسط کارفرما و کارکنان به صورت مشترک پرداخت می‌شود و بیمه انفرادی که افراد برای خودشان، حق بیمه پرداخت می‌کنند.

بیمه تکمیلی نیز به دو صورت فردی و گروهی ارائه می‌شود و افراد می‌توانند بسته به نیازهای خود، طرح‌های مختلفی را انتخاب کنند. این انعطاف‌پذیری در انتخاب طرح‌ها، از مزایای اصلی بیمه تکمیلی است. همچنین، این بیمه هزینه‌های درمانی بالاتری مانند هزینه تعویض مفصل زانو با بیمه تکمیلی را نیز پوشش می‌دهد.

دوره انتظار؛ برتری بیمه تامین اجتماعی در مقابل بیمه تکمیلی

در بیمه تامین اجتماعی، خدمات به محض شروع اشتغال و پرداخت حق بیمه، ارائه می‌شوند و هیچ دوره انتظاری وجود ندارد. این بیمه به منظور حمایت فوری از کارکنان در برابر حوادث و بیماری‌ها طراحی شده است. اما در بیمه تکمیلی، برای برخی خدمات خاص ممکن است دوره انتظار وجود داشته باشد.

این دوره انتظار،  شامل بیماری‌های مزمن و زایمان می‌شود و به عنوان مثال، شما برای پرداخت هزینه عمل اسلیو معده با بیمه تکمیلی، نیاز به طی شدن یک دوره انتظار مشخص نخواهید داشت.

بیمه تکمیلی اختیاری و بیمه تامین اجتماعی اجباری است

بیمه تامین اجتماعی یک بیمه اجباری است که کل کارکنان باید تحت پوشش آن قرار بگیرند. این بیمه با هدف تامین امنیت اجتماعی و اقتصادی افراد، ارائه می‌شود و پرداخت نکردن حق بیمه، مشکلات قانونی برای فرد یا کارفرما وی به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، بیمه تکمیلی اختیاری است و افراد براساس نیاز و توان مالی خود از این بیمه استفاده می‌کنند.

این بیمه به‌منظور تکمیل پوشش‌های پایه و ارائه خدمات بیشتر طراحی شده است. البته در نظر داشته باشید که بیمه تامین اجتماعی، فقط هزینه‌های عمومی درمان را شامل می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال بهترین بیمه تکمیلی خانواده هستید،  پوشش‌های بیمه‌ای بیمه تکمیلی‌های مختلف را باهم مقایسه کنید.

اجباری یا اختیاری بودن؛ تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی

نوع پرداخت هزینه‌ها؛ پرداخت هزینه‌های عمومی و تخصصی

بیمه تامین اجتماعی بیشتر بر پرداخت هزینه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ها تمرکز دارد و هزینه‌های درمانی اساسی را پوشش می‌دهد. این بیمه همچنین هزینه‌های مربوط به بارداری، زایمان و بیماری‌های مزمن را پرداخت می‌کند. اما بیمه تکمیلی عمدتاً برای پوشش هزینه‌های بالاتر و خدمات تخصصی‌تر طراحی شده است. این بیمه هزینه‌های درمان بیماری‌های نادر، داروهای خاص، هزینه آزمایش ژنتیک و بستری در بیمارستان‌های خصوصی را به طور کامل پوشش می‌دهد.

بیمه تکمیلی؛ بیمه اختیاری با هدف گسترش پوشش بیمه تامین اجتماعی

انتخاب بیمه تکمیلی؛ چالشی سخت بین گزینه‌های موجود

در این مقاله، به‌طور کامل، تفاوت بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی را بررسی کردیم. بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌ای اجباری است که همه افراد شاغل، ملزم به پرداخت آن هستند. این بیمه برای کارمندان، توسط کارفرما پرداخت می‌شود. در مقابل بیمه تکمیلی، برای تکمیل پوشش بیمه تامین اجتماعی به‌وجود آمده و شرکت‌های خصوصی این بیمه را ارائه می‌دهند. اگر همچنان پس از مطالعه این مقاله، در مورد فرق بیمه تکمیلی با تامین اجتماعی، سوال یا ابهامی دارید، از طریق بخش نظرات همین صفحه، سوالات خود را با ما درمیان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد./

منبع: بیمه آسماری

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ID73pv