امروز دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

تحلیلگر اقتصادی: افزایش درآمدهای ارزی در دولت شهید رئیسی محقق شد

تحلیلگر اقتصادی معتقد است: کشور ما باید صادرات محور و موانع قانونی توسعه صادرات برطرف شود تا امکان توسعه ارتباطات منطقه‌ای فراهم گردد.

به گزارش فراسو، حسین نصیری افزود: یکی از مسائل مهم هر کشوری توسعه صادرات است و در کشور ما به دلیل تحریم‌ها توسعه صادرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین کشور ما باید صادرات محور شود و موانع قانونی توسعه صادرات از بین برود و یا اینکه این قوانین اصلاح شود تا ارتباطات منطقه‌ای گسترش یابد.
وی بیان داشت: در سه سال فعالیت دولت سیزدهم شاهد توسعه تجارت با کشورهای منطقه بودیم و شهید رئیسی به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشت، چرا که دولت با توسعه صادرات توانست درآمدهای ارزی را افزایش دهد.
این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه توسعه صادرات برای کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که علاوه بر تحریم‌ها، اقتصاد ایران یک اقتصاد باز و وابسته به واردات است، گفت: در کشور ما ۸۵ درصد نهاده‌های تولید وابسته به واردات است به طوری که مجبوریم در عرصه اقتصاد باز، صادرات و واردات را به خوبی مدیریت کنیم. برهمین اساس می‌توان گفت که دولت آقای رئیسی در بخش تجارت خارجی عملکرد بسیار موفقی داشت.

این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان کرد: در دولت آقای رئیسی برای کنترل تورم که مهم‌ترین مسئله مردم است و همچنین برای مدیریت بازار ارز از سیاست‌های انقباضی استفاده شده است. سیاست‌های انقباضی در سیاست‌های پولی اعمال شد به طوری که دولت سیزدهم موفق شد تا نرخ تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده که شهریور ۱۴۰۰ در کانال ۴۳.۷ درصدی قرار داشت را در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به کانال ۳۱ درصدی کاهش دهد که عملکرد بسیار ارزشمندی است.
وی افزود: همچنین تورم سالانه مصرف‌کننده که در شهریور ۱۴۰۰ در کانال ۴۵.۸ درصدی قرار داشت، در اردیبهشت ۱۴۰۳ تا کانال ۳۷ درصدی کاهش یافت.
این فعال اقتصادی گفت: در ادامه دولت برای این که تورم را کاهش دهد، موفق شد تا نرخ رشد نقدینگی که در شهریور ۱۴۰۰ در کانال ۴۰.۵ درصدی قرار داشت را تا پایان فروردین ۱۴۰۳ به حدود ۲۳ درصد برساند. همچنین نرخ رشد پایه پولی در شهریور ۱۴۰۰ در منطقه ۳۹.۵ درصدی قرار داشت که در اسفند ۱۴۰۲ به کانال ۲۸.۱ درصد عقب نشینی کند.
وی بیان داشت: یکی از موضوعات مهم کاهش حجم دولت است تا از این طریق هزینه‌های آن کاهش و کسری بودجه از بین برود که کوچک کردن و چابک سازی دولت هم از اهداف آقای رئیسی بود.
این تحلیلگر اقتصادی در پایان تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی بر رونق و جهش تولید تاکید دارد، اما برای اینکه جهش تولید محقق شود، نیاز است تا سیاست‌های انبساطی پیش گرفته شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/RcU8vD