امروز پنج شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

اولین جلسه شورای خبرگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تاپیکو برگزار شد

اولین جلسه شورای خبرگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با حضور بابک افقهی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و جمعی از خبرگان این صنعت برگزار شد.

به گزارش فراسو به نقل تاپ‌نیوز، بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: هدف از برگزاری جلسه شورای مشورتی خبرگان استفاده حداکثری از نظرات خبرگان در جهت بررسی و تحلیل مسائل کلیدی صنعت نفت و نیز آینده‌نگاری روند تحولات و تغییرات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی خواهد بود به نحوی که امکان بهره‌گیری از فرصت‌های پیش رو برای مجموعه هلدینگ تاپیکو فراهم شود.

وی ادامه داد: تبیین و تصریح جهت‌گیری‌های راهبردی و حصول اجماع و توافق مدیریتی و خبرگانی در خصوص سیاست‌های کلیدی شرکت و نیز الگوهای سرمایه‌گذاری و مشارکت و اصلاح پرتفوی محصولات و کسب‌وکارهای هلدینگ تاپیکو به منظور ایجاد زمینه حضور پرقدرت و ارزش‌زا در بازارهای داخلی و خارجی باید در اولویت کاری این شورا قرار گیرد.

افقهی با اشاره به رسالت هلدینگ تاپیکو در راستای صیانت از حقوق اصلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران مجموعه تامین اجتماعی و سایر سهامداران عزیز تاپیکو گفت: در این راستا، بسترسازی جهت خلق و توسعه سودآوری و درآمدزایی و افزایش جریان ارزش‌زایی بصورت پایدار، رسالت اصلی و محوری این شرکت است و ضروری است با اخذ نظر خبرگان و متخصصین صنعت فرصت‌های رشد و توسعه در این خصوص مستمرا مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.

وی در ادامه از پراکندگی پرتفوی فعلی تاپیکو سخن گفت و تصریح کرد: سیاست شرکت بازنگری پرتفوی کسب وکار تاپیکو و تمرکز بر توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات، خدمات و کسب‌وکارهای اقتصادی و ارزش‌زا در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است و این شرکت خروج از کسب‌وکارهای کم‌بازده و نیز زنجیره‌های کسب‌وکار غیرهمگون را در دستور کار خود قرار داده است و اقدامات موثری را هم در چند ماه اخیر با مساعدت شخص مدیرعامل محترم شستا به سرانجام رسانده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) تاکید کرد: سیاست‌های محوری اصلاح پرتفوی شرکت و جریان‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت، پایدارسازی منابع و جریان‌های درآمدی، توسعه و ساماندهی زنجیره ارزش کسب‌وکار و ورود به حوزه بالادستی صنعت نفت و گاز، ارتقای سطح توانمندی‌های فنی و عملیاتی شرکت‌های تابعه به‌صورت بهره‌ور و اقتصادی، مدیریت تامین منابع انرژی و خوراک پایدار و نهایتا نقش‌آفرینی فعال در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از جمله محورهای کلیدی و راهبردی است که نیازمند ارزیابی و تحلیل و اتخاذ تصمیم و تعیین برنامه‌های مشخص با اخذ نظر خبرگان و متخصصین مختلف خواهد بود.

به گفته وی، درحال حاضر اگر بخواهیم روند فعلی تولید نفت و گاز در کشور را حفظ کنیم، نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ٨٠ میلیارد دلاری در این حوزه در کشور داریم که باتوجه به محدودیت‌های موجود سرمایه‌گذاران خارجی در شرایط فعلی کشور، رقم نسبتاً قابل توجهی است و باید هلدینگ‌های بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی کشور در این زمینه حضور فعال و موثری داشته باشند.

افقهی با بیان اینکه به دلیل توسعه جریان‌های درآمدی از طرفی و نیز حصول اطمینان از تامین خوراک پایدار ورود بخش پتروشیمی به حوزه اکتشاف و استخراج نفت و گاز اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: به منظور برطرف کردن ناترازی گاز از سویی و کسب درآمد پایدار پایدار از سوی دیگر، نیاز به سرمایه‌گذاری از سوی این هلدینگ است که این حرکت به عنوان یک راهبرد کلیدی در مجموعه تاپیکو مورد توجه قرار گرفته و اقدامات و برنامه‌های متعددی در این خصوص در دستور کار است.

افقهی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با بهره‌گیری از الگوهای مدرن مدیریت مشارکتی و با کسب نظرات خبرگان و متخصصین صنعت و نیز استفاده از تجربیات و درس آموزه‌های مدیران گذشته و حال بتوان به نحو مناسب‌تری بر مسایل و چالش‌های موجود غلبه و در راستای بهره‌گیری از فرصت‌های موجود با سرعت عمل و انسجام بهتری اقدام کرد.

در این جلسه چندساعته تعدادی از صاحب‌نظران و خبرگان و پیشکسوتان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سخنانی با تایید جهت‌گیری‌های بسیار درست مدیرعامل تاپیکو مطالب خود را بیان کردند.

در این جلسه اعضای شورای خبرگان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی درباره برنامه‌های ارائه شده توسط مدیرعامل تاپیکو و نحوه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و روش‌های تامین مالی آن به‌صورت مشروح سخن گفتند و با اشاره به شرایط سخت صنعت نفت و گاز در شرایط تحریم‌های حداکثری، تاکید کردند: قراردادهای مشارکتی و سرمایه‌گذاری در این صنعت باید بسیار جذاب باشد تا شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در این شرایط راغب شوند.

ایشان ضمن تایید جهت‌گیری‌های درست مدیرعامل تاپیکو و تبیین دقیق نظام مسائل این هلدینگ، با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری کلان تاپیکو در صنعت پتروشیمی باید با راهبرد تکمیل و توسعه تنوع بخشی به سبد محصولات ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشد، مطرح کردند: اجرای پروژه‌های گنجانده شده در سبد جهش سوم صنعت پتروشیمی با رویکرد رفع نیازهای داخلی، حجم سرمایه‌گذاری کمتر و تولید محصول با ارزش‌تر باید جزو اولویت‌های اصلی تاپیکو در اصلاح پرتفوی باشد.

در ادامه حسینی خبره حاضر در جلسه با اشاره به اینکه هم‌اکنون پروژه‌های تعریف شده میادین نفتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است، عنوان کرد: تاپیکو به عنوان سرمایه‌گذار و حضور در بالادست صنعت نفت، نیاز به انتخاب درست پروژه دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته قراردادهای lPC صرفا با شرکت‌های E&P منعقد می‌شد ولی هم‌اکنون با اصلاح نوع قراردادها، تاپیکو به عنوان سرمایه‌گذار امکان حضور در قراردادهای lPC را خواهد داشت، تاکید کردند: برای اتخاذ استراتژی حضور در میادین نفتی و گازی، داشتن شرکت E&P  برای تاپیکو ضروری است.

کاهش مصرف نفت و افزایش مصرف سوخت هیدروژن تا ۲۰۵۰ از دیگر مباحثی بود که در این جلسه اعضای شورا مورد بحث و بررسی قرار دادند.

گفتنی است در راستای افزایش سوخت هیدروژنی شرکت مشهور تحقیقات بازار CMI در گزارشی ضمن پیش‌بینی آینده ۳۶۲ میلیون دلاری متانول تجدیدپذیر اعلام کرده است که این سوخت ارزشمند بیشترین قابلیت را برای جایگزین شدن با سوخت‌های فسیلی دارد. پیشرفت بازار پتروشیمی طی سال‌های اخیر منجر به حرکت دسته‌جمعی بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه به سمت تولید این محصول پتروشیمی استراتژیک شده است.

لازم به ذکر است که آزمایش موفقیت‌آمیز متانول سبز یا تجدیدپذیر به عنوان سوخت کشتی‌های شرکت چینی «ایکس پرس فریدرز» و پروژه‌هایی نظیر آن، باعث شده تا از متانول به عنوان سوخت آینده و یکی از منطقی‌ترین راه‌حل‌های پیش‌رو و قابل دستیابی در مسیر حصول انرژی سبز یاد شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/oPtrcl