امروز دوشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

ارسال ماهانه پیامک اطلاعات بیمه‌ای به شاغلان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از آغاز اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خبر داد.

به‌گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ این طرح با هدف افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود و همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی اجرا شده تا سه موضوع مهم دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در ماه و همچنین عناوین شغلی به‌صورت ماهانه به اطلاع بیمه‌شدگان برسد.

بر پایه این گزارش، درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهد کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کند.

 میرهاشم موسوی مدیرعامل این سازمان در این زمینه گفت: تمامی خدماتی که سازمان تأمین‌اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روزهای کارکرد در هر ماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است.

موسوی افزود: اگر خدای ناکرده عنوان شغلی، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و همین طور روزهای کارکرد در هر ماه افراد مشمول قانون تأمین‌اجتماعی به شکل واقعی به سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام نشود و حق بیمه افراد برمبنای اطلاعات واقعی در این زمینه محاسبه و پرداخت نشود، بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در زمان نیاز به بهره‌مندی از خدمات و مواهب بیمه تأمین‌اجتماعی دچار مشکل شده و متضرر می‌شوند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی؛ با رویکرد پیشگیری از بروز مشکلات آتی برای بیمه‌شدگان اجرا می‌شود و امیدواریم اگر مشکلی در این مورد وجود دارد، در ابتدا با تعامل بین کارگران و کارفرمایان حل شود و اگر از این طریق مشکلات احتمالی حل نشد، ما هم آمادگی داریم برای کمک به حل اختلافات درباره دستمزد مبنای کسر حق بیمه، عناوین شغلی و نیز روزهای کارکرد ماهانه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.
گفتنی است با توجه به این‌که اعتراض به‌عنوان شغلی، تعداد روزهای کارکرد ماه و همچنین دستمزد مبنای کسر حق بیمه؛ از دعاوی پرتکرار بیمه‌شدگان در دیوان عدالت اداری است؛ با ارسال این پیامک،‌ کارگران از هر سه مورد مذکور که کارفرما برای آنها گزارش کرده است در قالب یک پیامک مطلع شده و در صورت لزوم، قبل از آن‌که نیاز به خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی پیدا کنند، در مورد اصلاح آن اقدام خواهند کرد. پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه، به‌منظور اطلاع ذی‌نفعان از روزهای کارکرد در هر ماه، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و عنوان شغلی؛ از انتهای سال گذشته در دو استان کشور اجرایی شده بود و از ابتدای خرداد ماه سال جاری، برای عموم بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir  ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود. درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهد کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در بخش بیمه‌شدگان/ خوداظهاری/ اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال؛ اعتراض خود را ثبت کند.
از آن‌جا که این پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی ثبت شده ارسال می‌شود، از تمامی بیمه‌شدگانی که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند‌ درخواست می‌شود در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام در این سامانه به نشانی es.tamin.ir و ثبت شماره تماس خود اقدام کنند. بیمه‌شدگانی که پیش از این در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آنها به‌ویژه شماره تلفن همراه تغییر کرده است، نیز باید سریع‌تر به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/snHQl2