امروز شنبه، ۳ آذر ۱۴۰۳

هم افزایی روابط عمومی های صنعت بیمه برای توسعه فرهنگ پذیری خدمات بیمه در جامعه

فراسوخبر/ صنعت بیمه یکی از صنایع اصلی و حیاتی در اقتصاد هر کشور است که به افراد و شرکت‌ها امکان حفاظت از خسارت‌های مالی ناشی از رویدادهای ناگوار مانند بیماری، حوادث و خسارات مالی را فراهم می‌کند. خدمات بیمه از جمله پوشش‌های بهداشتی، خودرو، زندگی، مسکن و تجارت، افراد و شرکت‌ها را در برابر خطرات مختلف حفظ می‌کند. اهمیت این خدمات برای افراد و شرکت‌ها این است که آن‌ها را در مواجهه با ریسک‌های ناگوار محافظت می‌کند و اعتماد و اطمینان به آینده آن‌ها را تضمین می‌کند.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای تنظیم گر کشور و نهاد ناظر صنعت بیمه، در دوره جدید فعالیت خود، در راستای تحقق برنامه های سند تحول دولت مردمی، ایجاد وضعیت مطلوب در صنعت بیمه را در چند شاخص مهم دنبال می کند؛ افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ توسعه محصولات بیمه‌های زندگی؛ توسعه خدمات الکترونیکی بیمه؛ افزایش سهم نگهداری شرکت‌های بیمه؛ ارتقای نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها؛ و افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه از جمله مهم ترین این شاخصها به شمار می رود.

در همین راستا و با هدف کمک به تحقق اهداف سازمان، ضرورت دارد صنعت بیمه نگاهی متفاوت به روابط عمومی داشته باشد تا بتواند در پیشبرد برنامه های صنعت با بهره گیری از جنبه های ارتباطی این حوزه موفق تر عمل کند.

روابط عمومی به عنوان یک حرفه و فعالیت استراتژیک، به طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که به ارتباط بین یک سازمان و جامعه کمک می‌کند، اطلاعات را منتقل کرده و نظرات عمومی را شکل می‌دهد، می‌پردازد. فعالیتهای این حرفه در نهایت می کوشد تا به ارتقای شناخت و اعتبار یک سازمان و ارتباط موثر با مخاطبان آن کمک ‌کند.

ایجاد و حفظ رابطه دوطرفه، درک دوجانبه و همکاری متقابل بین سازمان و عموم و خدمت در راستای منافع عموم، کمک به مدیر برای پذیرفتن شجاعانه تغییرات، پیش بینی روندهای محیطی از مهم ترین ویژگیهای روابط عمومی در دنیای امروز است که از تحقیق و تکنیکهای ارتباطی و اخلاق معقول حرفه ای به عنوان ابزار اصلی در اجرای برنامه ها استفاده می کند.

در حال حاضر، روابط عمومی به شکل‌های جدیدی تحول یافته است که این رویکردهای نوین می تواند در موفقیت سازمانها نقش تأثیرگذارتری ایفا کند.

روابط عمومی در حال حاضر به سمت استفاده از فناوری‌های نوین، تمرکز بر تجربه مشتری و ارتباط مستقیم با مخاطبان حرکت کرده و برای دستیابی به اهداف سازمانی به رویکردهای جدیدی تکیه می‌کند. اگر بخواهیم مبتنی بر رویکردهای نوین روابط عمومی، کارکردهای آن را برای صنعت بیمه بررسی کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

استفاده از روش‌های دیجیتال و اجتماعی: با توجه به رشد روزافزون استفاده افراد از فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی نیز باید بر روی این پلتفرم‌ها حضور داشته باشد و از آنها برای ارتباط با مخاطبان و ارائه محتوای جذاب و مفید استفاده کند.

تمرکز بر تجربه مشتری: روابط عمومی باید بر تجربه مشتری تمرکز کند و از روش‌هایی مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و تحلیل داده‌ها برای بهبود تجربه مشتری استفاده کند.

ارتباط مستقیم و شخصی: برقراری ارتباط مستقیم و شخصی با مخاطبان از طریق ایمیل، پیامک، ویدئوها و پادکست‌ها می‌تواند به تقویت روابط عمومی کمک کند.

استفاده از محتوای تعاملی: استفاده از محتوای تعاملی مانند ویدئوها، وبینارها و برنامه‌های واقعیت مجازی برای جذب توجه مخاطبان و ارتقاء روابط عمومی.

توجه به مسائل اجتماعی و محیطی: روابط عمومی باید به مسائل اجتماعی و محیطی توجه کنند و از روش‌هایی مانند مسؤولیت اجتماعی CSR (Corporate Social Responsibility) برای ارتقاء شناخت از سازمان و تقویت روابط با اجتماع استفاده کنند.

اگر بخواهیم یکی از مهم ترین کارکردهای روابط عمومی برای صنعت بیمه را برشماریم باید به نقش بسیار مهمی که روابط عمومی در توسعه بازار و افزایش اعتبار و شناخت برند دارد توجه کنیم.

روابط عمومی با بهره گیری از ابزارهایی چون ارتباط با رسانه‌ها، ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و ایمیل، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و مدیریت بحران، می تواند در مدیریت توسعه بازار و افزایش اعتبار صنعت بیمه و افزایش اعتماد مشتریان از یک سو و توسعه فرهنگ پذیری خدمات بیمه در جامعه از سوی دیگر کمک کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد مجموعه روابط عمومی های صنعت بیمه از طریق یک برنامه جامع هم افزایی می توانند در توسعه فرهنگ پذیری بیمه نقش مهمی داشته باشند.

بهره گیری از روش های چون آموزش و اطلاع‌رسانی، برگزاری کمپین‌های آموزشی، ارتباط با جوامع محلی و حضور در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط موثر با رسانه‌ها و مشتریان در سایه یک برنامه یکپارچه ارتباطات می تواند به ارتقاء اعتماد عمومی به صنعت بیمه و فرهنگ پذیری بیمه کمک کند.

آنچه باید برای یک هم افزایی و اجرای یک برنامه جامع روابط عمومی در صنعت بیمه به ان توجه کنیم پیش نیازهای لازم در این زمینه است. دانش، مهارت و توانایی به عنوان شایستگی‌های حرفه‌ای برای عمل روابط عمومی با تمرکز بر روی مهارت‌های عمومی کسب و کار، روابط رسانه‌ای، و دانش نظری می تواند یکی از الزامات نیروی انسانی شاغل در روابط عمومی صنعت بیمه باشد.

از سوی دیگر فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک(پژوهش، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی) از دیگر پیش نیازهایی است که روابط عمومی صنعت بیمه برای دستیابی به یک همگرایی و حرکت به سوی یک هدف مشترک نیازمند آن تا در لوای این برنامه جامع ارتباطات بتواند به انچه صنعت بیمه برای توسعه بازار به ان نیازمند است کمک بیشتری داشته باشد.

همچنین اخلاق روابط‌عمومی از دیگر حوزه هایی است که نیازمند توجه بیش از پیش در صنعت بیمه است تا بتواند از طریق برنامه های افزایش اعتماد و رضایت مندی مخاطبان و ذینفعان به افزایش اعتبار و شناخت صنعت بیمه منجر شود.

روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در رویکرد جدید خود در تلاش است تا از طریق توسعه تعاملات با روابط عمومی های صنعت بیمه و اجرای برنامه های مشترک بتواند یک همگرایی، هم افزایی و هم صدایی یکپارچه ای را برای انتقال پیام صنعت بیمه به جامعه ایجاد نماید . امید است بتوانیم با همفکری، همراهی و مشارکت روابط عمومی های صنعت بیمه و دستیابی به اهداف تعریف شده، گامی اثربخش در مسیر تحقق اهداف بلند مدت این صنعت در راستای توسعه رفاه اجتماعی برداریم.

محسن قلی پور-  سرپرست اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/QQdhPx