امروز دوشنبه، ۵ آذر ۱۴۰۳

تعداد هاب‌های شرکت ملی پست دو برابر می‌شود

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: «در نظر داریم هاب‌های پستی را به ۱۰ هاب افزایش دهیم یعنی کل کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم می شود و هر مرسوله‌ با توجه به مقصد و مبداش به نزدیک‌ترین هاب پستی ارسال و از انجا به مقصد نهایی ارسال می‌شود.»

به گزارش فراسو، محمود لیائی در گفتگو با خبرگزاری صداو سیما درباره تعداد قطب(هاب)‌های پستی کشور گفت: «در گذشته‌های دور همه مرسولات از هر کجای کشور باید به تهران می‌آمد و در مرکز تجزیه و مبادلات که در چهار راه لشکر واقع است، تجزیه و دوباره توزیع می‌شد، مثلاً اگر قرار بود مرسوله‌ای از قم به قزوین برود به جای اینکه مستقیم به قزوین برود به تهران می‌آمد و از تهران به قزوین می‌رفت و ما در چند سال گذشته علاوه بر تهران ۵ هاب پستی را در مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان و تبریز طراحی کردیم که به صورت هوشمند مرسولات به جای که اینکه کل کشور را طی کند بخشی از کشور را طی می‌کند.»
وی افزود: «بر همین اساس تعداد هاب‌های پستی را به ۱۰ هاب افزایش خواهیم داد یعنی کل کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم می‌کنیم و هر مرسوله‌ای با توجه به مقصد و مبداش به نزدیک‌ترین هاب پستی ارسال و از انجا به مقصد نهایی ارسال می‌شود.»
مدیرعامل شرکت ملی پست درباره آخرین نتایج نظرسنجی از رضایت مشتریان از پست گفت: «در پست اصطلاحی تحت عنوان توزیع موفق و توزیع به موقع داریم؛ توزیع به موقع تابع یک سری شرایط خاص است از این بابت که گیرنده باید در محل حضور داشته باشد یا اینکه اگر کسی خریدی اینترنی داشت باید تامین کننده، کالا را به موقع تحویل پست دهد در حالی که ما خیلی از شرکت‌های اینترنتی را داریم که کالاهای درخواستی مردم را به موقع تحویل پست نمی‌دهند تا پست بر اساس تعهدات زمان‌بندی خود، مرسولات را به دست صاحبش برساند.»
وی افزود: «مردم ما این فاصله زمانی خرید کالا تا تحویل به پست را نمی‌بینند و فکر می‌کنند به محض خرید، مرسوله تحویل پست می‌شود، در صورتی که ممکن است تاخیر از سمت فروشنده مرسوله باشد.»
مدیر عامل شرکت ملی پست افزود: «بخشی از تاخیرها هم خارج از تعهد ما است مثلاً در بحث صدور گذرنامه به محض اینکه گذرنامه چاپ می‌شود، بارکد می‌خورد و مردم ما تصور می‌کنند که چاپ شدن گذرنامه و تولید بارکد به معنای تحویل شدن به پست است در صورتی که شاید ۶ تا ۲۴ ساعت طول کشد تا تحویل پست شود.»

توزیع مرسولات در پست فقط ۴ درصد ناموفق است

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران درباره اصطلاح توزیع موفق در پست هم افزود: «حدود ۹۶ درصد توزیع موفق داریم و ناموفق‌ها هم دلایل متعددی دارد به این ترتیب که مثلاً نشانی گیرنده، درست نوشته نمی‌شود یا تغییر نشانی داریم و یا گیرنده دو بار در محل حضور ندارد و همه تلاش ما این است که با تعریف خدمات هوشمند، درصد توزیع موفق را افزایش و توزیع ناموفق را کاهش دهیم.»

وی گفت: «ما برای باجه‌های تحویل مرسوله چندین خدمت طراحی کرده‌ایم تا مردم بتوانند به صورت هوشمند یا الکترونیکی مراجعه کنند و اگر نامه‌رسان ما مراجعه کرد و گیرنده در محل حضور نداشت و مرسوله وارد باجه معطله شد از طریق کد رهگیری که گیرنده دارد فرد مراجعه می‌کند و نشانی جدیدی می‌دهد و یا بازه زمانی که در منزل حضور دارد مشخص می‌کند و با پرداخت هزینه مرسوله را با کمترین زمان تاخیر دریافت می‌کند.»

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه بخشی از تاخیر‌ها در ارسال مرسولات ناشی از اشتباهات و تخلفات احتمالی کارکنان و موزعان پستی است گفت: «بالاخره در همه دنیا این موارد وجود دارد و بحث سرقت مرسولات و یا گم شدن آن در سیر ارسال ممکن است رخ دهد و یا اتفاقاتی از این قبیل که مثلاً در حین حرکت نامه رسان، بسته پستی از خورجین موتور او به بیرون می‌افتد و برخی اوقات هم در مناطق مرزی، کامیون‌های پست به ظن قاچاق بازرسی می‌شوند و همین تاخیر‌هایی در ارسال مرسولات ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «مردم همه این دلایل را از چشم پست می‌بینند و اینکه همه، تقصیر پست باشد اینطور نیست البته ما بخشی را قبول داریم و بخشی خارج از توان و تعهد ماست.»

لیائی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بحث کارت سوخت و گذرنامه اشکالی که در درج نشانی گیرندگان بود حل شده است؟ افزود: «با رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و شرکت ناجی پاس، این مشکل را به حداقل رساندیم و اکنون ناجی پاس و شرکت پخش و پالایش، آخرین نشانی رسمی و دقیق را از سامانه جی نف دریافت و بر اساس آن مرسوله را ارسال می‌کنند که البته باز هم در آن خطا هست، اما درصد خطا بسیار کم شده است.»

وی گفت: «ما در باجه‌های معطله تعداد زیادی کارت سوخت داریم که شاید ۶ ماه معطل شده باشد و علت این است که مشتریانی که ماشین را خریده‌اند بعد از سه ماه آن محل را ترک کرده اند و بعد از آنکه کارت صادر و از طریق پستچی ارسال می‌شود، گیرنده در آن محل حضور ندارد و تغییر نشانی داشته است و برای ما ناشناخته می‌ماند و به باجه معطله باز می‌گردد و گیرنده هم سراغش نمی‌آید و ما کارت را به شرکت پخش و پالایش و ناجی پاس برمی‌گردانیم و این قطعاً باعث نارضایتی مردم شده است.»

انعقاد قرارداد با دو خط هوایی پست بین الملل

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در خصوص ارتباط پست ایران با دیگر کشورها گفت: «ما غیر از رژیم صهیونیستی که تبادل پستی با او ممنوع است، با همه کشورها ارتباط پستی داشتیم اما مدت زیادی که آمریکا و کشورهای اروپایی به خاطر اعتصابی که شرکت لوفت‌هانزا به عنوان طرف قرارداد پست بین‌الملل بود داشته است، مجبور شدیم کانترهای اروپا و آمریکا را تعطیل کنیم و اکنون ما با شرکت‌های دیگری قرارداد بستیم که بتوانیم خلاء لوفتانزا را پر کنیم و در اسرع وقت مرسولات پست آمریکا و اروپا را مجدد احیا می کنیم و در همین ارتباط ، با دو خط هوایی قرارداد بسته‌ایم.»

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/Wfadgx