امروز شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳

احیای کارت پستال، رونق گردشگری را به همراه دارد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در مراسم شب کارت پستال‌های تاریخی ایران گفت: گردشگرانی که به ایران می‌آیند مشتاق دیدن کارت‌پستال هستند، هنوز هم کارت پستال زیربنای گردشگری است، بنابراین احیای آن به رونق گردشگری کمک بزرگی می‌کند.

به گزارش فراسو به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت ملی پست، احمد چایچی در این مراسم که شنبه شب در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با حضور جمعی از متخصصان این حوزه و مهدی مقصودی سرپرست دفتر ارتباطات، امور بین الملل و نماینده شرکت ملی پست برگزار شد، افزود: کارت‌پستال مقوله مهم و گسترده‌ای است بنحوی که تمام نهادها در ایران نظیر شرکت نفت، راه آهن و … کارت پستال دفترچه‌ای دارند.
او با اشاره به فعالیت‌های گسترده در زمینه ترویج کارت‌پستال و برقراری نمایشگاه‌هایی از کارت‌پستال‌های ایرانی در خارج از کشور، تصریح کرد: کارت‌پستال کاربرد خودش را در ادارات و سازمان‌ها حفظ کرده ولی متأسفانه در میراث‌فرهنگی هنوز آنطور که باید دیده نشده است.
زینب علیزاده باستان‌شناس و پژوهشگر نیز در شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران به بازنمود بناهای ایران در کارت‌پستال‌های تصویری دوره قاجار پرداخت و گفت: پژوهش درباره  آنها از منظر مطالعات چند رشته‌ای می‌تواند به شناخت سیر تحول بناها در طی زمان، خواه تحول و دگرگونی در کالبد فیزیکی بنا، خواه کاربری و تعامل آن با بافت پیرامونی، کمک کند و به کسب رهیافت‌های بهتر برای مرمت، بازسازی و حتی کاربری مجدد بناهای تاریخی منجر شود.
مهرداد اسکویی فیلم‌ساز و پژوهشگر سخنان دیگر این مراسم به پیشینه چاپ و نشر کارت پستال تصویری در جهان و ایران پرداخت و گفت: قدیمی‌ترین کارت‌پستال مصور جهان یک نسخه با طراحی و رنگ آمیزی دستی است که در سال ۱۸۴۰ از امریکا به لندن برای یک نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس به نام تئودورک ارسال شده است با این حال نخستین کارت‌پستال‌های تصویری از سوی ارتش چاپ شد و در خدمت آن قرار گرفت تا حس وطن‌دوستی را به غلیان آورد.
او در تشریح پیشینه چاپ و نشر کارت پستال تصویری در ایران نیز گفت: ایران در دوره مظفری به این جریان پیوست و علاوه بر ناشران خارجی و ایرانی دولت قاجار هم اقدام به نشر کارت پستال تصویردار کرد. در دوران مشروطه خواهی و به خصوص ماه‌های مبارزه و مقاومت مردم تبریز برای دفاع از مشروطه، عکس به عنوان ابزار آگاهی از اخبار کشور مورد استقبال مردم قرار گرفت و تکثیر عکسهای آن دوره از طریق کارت پستال کاربست سیاسی به آنها بخشید.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ZxFFhm