امروز یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

صدرنشینی پتروشیمی جم در کسب بیشترین درآمد در فروردین ۱۴۰۳

مقایسه مجموع درآمد پتروشیمی‌های بورسی در فروردین امسال با فروردین سال گذشته خبر از افزایش بیش از ۳۰ درصدی این رقم می‌دهد‌.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی جم، بررسی عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که مجموع درآمد ۲۲ پتروشیمی‌ بورسی در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته آن یعنی اسفند حدود ۱۶.۴ درصد کاهش داشته است. این موضوع می‌تواند تا حدودی به دلیل محدودیت بازار به دلیل تعطیلات فروردین باشد. چرا که مقایسه مجموع درآمد پتروشیمی‌های بورسی در فروردین امسال با فروردین سال گذشته خبر از افزایش بیش از ۳۰ درصدی این رقم می‌دهد. همچنین باید گفت ۱۴ پتروشیمی در این دوره موفق به افزایش درآمد حاصل از فروش خود نسبت به فروردین ۱۴۰۲ شده‌اند.

همچنین باید به این نکته پرداخت که دو پتروشیمی فارابی و امیرکبیر گزارشی از فعالیت فروردین‌ خود در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند. انرژی پرس در این گزارش کارنامه تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

بیشترین افزایش درآمد پتروشیمی‌ها نسبت به فروردین ۱۴۰۲

همان‌طور که در جدول مشخص است، پتروشیمی جم در فروردین ۱۴۰۳ توانست عملکرد خوبی در بخش فروش از خود نشان دهد. چرا که پتروشیمی جم در این ماه موفق شد تناژ فروش خود را بالا ببرد و این موضوع درآمد این پتروشیمی را بر مدار صعودی قرار داده است. لازم به ذکر است نرخ فروش محصولات پتروشیمی جم نیز در این ماه نسبت به فروردین سال گذشته رشد خوبی را تجربه کردند و این مورد نیز کمک شایانی به رشد درآمد شرکت کرده است.

به نحوی که درآمد ماهانه این پتروشیمی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حدود ۹۳ درصد بالا رفت و از سه هزار و ۱۷ میلیارد تومان به پنج هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد پتروشیمی جم در فروردین نسبت به ماه گذشته آن یعنی اسفند نیز رشد حدود ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

پتروشیمی شازند نیز دومین شرکتی بود که در فروردین ۱۴۰۳ توانست در بخش درآمدزایی موفق ظاهر شود. به نحوی که این پتروشیمی در این ماه توانست درآمد ماهانه خود را با افزایش بیشتر از ۷۲ درصدی از هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۲ به دو هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۳ برساند. البته باید گفت رقم فروش شرکت در این ماه نسبت به ماه گذشته آن یعنی اسفند حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه در فروردین ۱۴۰۳ نیز به پتروشیمی نوری تعلق می‌گیرد. به صورتی که مبلغ فروش فروردین‌ماه این شرکت با افزایش ۵۱.۸ درصدی از هشت هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۲ به ۱۲ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان در فروردین سال ۱۴۰۲ رسید.

جدول زیر درآمد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی را در سه ماه مذکور مقایسه کرده است.

بیشترین کاهش درآمد ماهانه در فروردین ۱۴۰۳

طبق جدول درآمدزایی پتروشیمی‌ها سه پتروشیمی خارک، قائدبصیر و فن‌آوران‌ بیشترین کاهش درآمد را در فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ تجربه کردند. به نحوی که درآمد پتروشیمی خارک در این ماه نسبت به فروردین ۱۴۰۲ حدود ۶۳ درصد کاهش داشته و به رقم ۲۳۳ میلیارد تومان رسیده است. میزان کاهش درآمد سایر پتروشیمی‌ها نیز در جدول فوق قابل مشاهده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید در فروردین ۱۴۰۳

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد، پتروشیمی ارومیه در فروردین ۱۴۰۳ بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به فروردین ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. به نحوی که تناژ تولید پتروشیمی ارومیه در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد افزایش داشت و از ۷.۶۲ هزار تن به ۱۰.۶ هزار تن رسیده است.

پتروشیمی شازند نیز دیگر پتروشیمی بود که موفق شد افزایش قابل قبولی در تناژ تولید خود به عمل بیاورد. به صورتی که تناژ تولید این شرکت از ۱۶۰ هزار و ۵۲۰ تن در فروردین ۱۴۰۲ با رشد ۳۸ درصدی به ۲۲۱ هزار و ۴۱۶ تن در فروردین ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین این رقم نسبت به اسفند نیز رشد بیش از ۴۸ درصدی را پشت سر گذاشته است.

سومین پتروشیمی که در فروردین‌ماه عملکرد خوبی در بخش تولید از خود نشان داد، پتروشیمی بوعلی‌سینا بود؛ به طوری که این شرکت در فروردین ۱۴۰۳ موفق شد تناژ تولید خود را با افزایش ۲۵.۷ درصدی از ۱۳۰ هزار تن در فروردین ۱۴۰۲ به ۱۶۳ هزار تن در فروردین ۱۴۰۳ برساند.

همچنین قائدبصیر، تخت جمشید و غدیر نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در این ماه عملکرد خوبی در تولید داشته‌‌ و این رقم را نسبت به فروردین ۱۴۰۲ افزایش داده‌اند.

بیشترین کاهش مقدار تولید در فروردین ۱۴۰۳

در طرف دیگر ماجرا تناژ تولید ۹ پتروشیمی در این ماه نسبت به فروردین ۱۴۰۲ کاهش داشته است. در این میان اما پتروشیمی‌های کرمانشاه، فن‌آوران و آبادان به ترتیب بیشترین کاهش تولید را نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

همچنین زاگرس و آریاساسول نیز دیگر پتروشیمی‌هایی بودند که در فروردین ۱۴۰۳ کاهش تولید داشتند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/f8SkQ4