امروز یکشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۳

سورنا ستاری: دنیای آینده، دنیای داده‌هاست

سورنا ستاری، معاون پیشین علم و فناوری ریاست‌جمهوری  به عنوان اولین سخنران دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی که به همت «دنیای‌اقتصاد» و با حضور فعالان اقتصادی حوزه معدن و استادان و صاحب‌نظران در هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: دنیای آینده دنیای داده‌هاست.

به گزارش فراسو، ستاری فناوری در معدن را مفهوم جدیدی دانست و با اشاره به اینکه کشورها در حال سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه بخش معدن هستند، عنوان کرد که ایران نیز باید به این سمت پیش برود. او تاکید کرد برای رشد در بخش معدن نیازمند یک اکوسیستم معدنی هستیم. حاضران نیز آخرین تحولات در بخش معدن را مورد تحلیل قرار دادند. بررسی اثرات تغییرات ژئوپلیتیک بر بازار مواد معدنی، بررسی قیمت کامودیتی‌ها، مزیت‌های نسبی ایران در حوزه آهن و فولاد، اهمیت تحول دیجیتال در صنایع فولادی و معدنی و سهم اندک بخش معدن در تولید ناخالص داخلی از محورهای دیگر نخستین روز «دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی» بود. در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳درصدی برای بخش معدن هدف‌گذاری شده است. کارشناسان حاضر در این رویداد بر لزوم تغییر نگاه سیاستگذار و ارتقای زیرساخت‌های لازمه برای تحقق این هدف تاکید کردند.

دنیای آینده، دنیای داده‌هاست

سورنا ستاری، معاون پیشین علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سخنران دیگر این مراسم بود. ستاری در ارائه‌ای با عنوان «نوآوری حوزه معدن؛ دروازه‌ای برای عبور از سنت»، به بررسی آخرین تحولات تکنولوژی معادن و صنایع معدنی در ایران و جهان پرداخت. ستاری با اشاره به تغییرات شگرف تکنولوژی در عصر حاضر گفت: نسل ما به خوبی پیشرفت سریع تکنولوژی را تجربه کرده است. در گذشته با تلفن در باجه صحبت می‌کردند؛ اما اکنون می‌توان به وسیله موبایل با سراسر جهان در ارتباط بود. حتی در دانشگاه که از نظر تکنولوژی از دیگر بخش‌ها پیشرفته‌تر است، تنها چند دهه قبل به جای ایمیل باید از نامه استفاده می‌شد.

او افزود: این روند ادامه خواهد داشت و به زودی فیلم‌هایی خواهیم دید که به وسیله انسان کارگردانی نشده است و کتاب‌هایی منتشر خواهد شد که به‌وسیله انسان‌ها به رشته تحریر درنیامده است.ستاری با اشاره به اینکه به‌دلیل حضور پررنگ دولت‌ها در بخش معدن، پیشرفت فناوری در معدن نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده، گفت: محور پیشرفت تکنولوژی بخش خصوصی است. در سال‌های گذشته معدن در انحصار دولت‌ها بوده، این شرایط در سال‌های اخیر تغییر کرده و در حال حاضر شرکت‌های خصوصی بین‌المللی در بخش معدن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌عنوان مثال در سال گذشته جف بزوس (مالک شرکت آمازون) در معادن کبالت سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین به مرور تکنولوژی در بخش‌های دیگر توسعه‌یافته و وارد بخش معدن شده است.

او افزود: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ معدنی در حال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک هستند تا بتوانند با کمک این استارت‌آپ‌ها تکنولوژی را در بخش معدن توسعه دهند. پایه نوآوری در شرکت‌هایی است که تلاش می‌کنند زنده بمانند و تکنولوژی در فضای خشک اداری و بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ پیشرفت نمی‌کند.

معاون پیشین علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه درباره کاربردهای تکنولوژی در بخش معدن گفت: یکی از کاربردها در بخش اکتشاف است. تکنولوژی این فرصت را در اختیار شرکت‌های معدنی قرار می‌دهد که قبل از اکتشاف رگه معدنی را شبیه‌سازی کرده و همین مساله هزینه‌های این مرحله را کاهش می‌دهد. کاربرد دیگر تکنولوژی در بحث بازیافت است. در حال حاضر مصرف مواد اولیه مثل مس و نیکل در حال کاهش است؛ زیرا تکنولوژی در بخش بازیافت پیشرفت داشته است.

او افزود: نکته مهم دیگر در حوزه داده‌های بزرگ است. در حال حاضر داده‌های ارزشمند بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی از این داده‌های مرتبط با بخش معدن استفاده کرد.

ستاری در ادامه به مشکلات بخش معدن در ایران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مساله آن است که ما باید یک اکوسیستم داشته باشیم. بدون در اختیار داشتن فضای علمی مطلوب و دانشگاه خوب نمی‌توان انتظار معدن‌کاری کارآ داشت. ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود تا یک اکوسیستم شکل بگیرد.

در حال حاضر رشته‌های معدن و زمین‌شناسی انتخاب اول دانشجویان نخبه ما نیست که برای توسعه تکنولوژی در بخش معدن لازم است این روند تغییر کند.

ستاری در انتها گفت: باید مسائل اساسی حوزه معدن در ایران و راهکارهای تکنولوژیک آن در دستور کار قرار گیرد. مساله نیروی انسانی یک مساله جدی در بخش معدن است که بخشی از این مشکل را می‌توان با خودکارسازی حل کرد. مساله پایداری زیست‌محیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از راهکارها در این‌باره استفاده از تکنولوژی‌های حوزه آب برای بازیافت پساب است. همچنین مساله استفاده از داده‌های بزرگ اهمیت زیادی دارد. دنیای آینده، دنیای داده‌هاست.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/wlW3er