امروز دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳

روابط عمومی؛ سکویی برای انتقال درست مفهوم به مخاطب

از ابتدای شکل‌گیری تمدن و تعاملات بشری، رساندن منظور اصلی گوینده به مخاطب دغدغه‌ای بوده و مبنای، اگر نگوییم تمام که اکثر بحران‌ها، چالش‌ها، بدفهمی‌ها، عدم تطابق پیام ارسال شده و پیام دریافت شده بوده است. روابط‌عمومی پتانسیل فراهم کردن این فرصت را دارد که سکویی برای انتقال درست مفهوم به مخاطب باشد.

به گزارش فراسو، این موارد بخشی از دغدغه های لادن صداقت مدیر روابط‌عمومی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است که به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی در گفت‌وگو با راه پرداخت از فعالیت ۱۴ ساله‌ خود در حوزه روابط‌عمومی گفته است.

روابط عمومی چه نقشی در صنعت پرداخت ایفا می‌کند؟

صداقت در خصوص نقش روابط عمومی در صنعت پرداخت بیان کرد: «اگرچه روابط‌عمومی در تمامی حوزه‌ها و صنایع می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند اما این نقش در صنعت پرداخت به مراتب بیشتر است؛ چراکه دامنه اثر این صنعت آحاد جامعه را شامل می شود. به تبع آن وظیفه سنگین‌تری بر دوش فعالان روابط‌عمومی در این حوزه قرار می دهد تا اطلاعات صحیح و اصیل را با دقت بسیار بالا در اختیار عموم قرار دهند و وظیفه خود را در انتقال اطلاعات با حفظ برابری نقش سازمان و مخاطب انجام دهند.»

به گفته او، این روزها به واسطه فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، برابری نقش، برای تعامل هرچه بیشتر با مخاطبان اهمیت بالایی پیدا کرده است. این امر که مخاطب در ارتباط متقابل با سازمان قرار گیرد، به دغدغه تبدیل شده است چراکه پیش نیاز ضروری تعامل، داشتن رابطه است.

صداقت بر این باور است که در حوزه روابط عمومی وقتی انتقال یک طرفه اطلاعات صورت ‌گیرد، ارزیابی مناسبی از میزان فهمیده شدن پیام توسط مخاطب وجود ندارد. با این حال حفظ برابری نقش چالش‌هایی نیز به‌همراه دارد.

چالش‌های روابط عمومی در حفظ برابری نقش

صداقت ارسال پیام و اطمینان از صحت دریافت پیام را یکی از بزرگترین چالش‌ها می‌داند و عنوان می‌کند: «به‌نحوی که به‌صورت دوطرفه، هم منافع سازمان درنظر گرفته شود و هم منافع عمومی. توجه به این مرزبندی کمک می‌کند تا سازمان‌ها ضمن رعایت شفافیت و انصاف، همواره پاسخگو باشند. با این حال حفظ این تعادل همیشه کار راحتی نیست.»

مدیر روابط‌عمومی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اصول ضروری روابط عمومی در صنعت پرداخت چیست، می‌گوید: «فارغ از اینکه روابط‌عمومی در چه صنعتی فعال است باید به یکسری سوالات پاسخ دهد. اول اینکه مخاطب من کیست؟ می‌خواهم چه پیامی را منتقل کنم؟ نیاز دارم از چه راه یا راه‌های ارتباطی استفاده کنم؟ چگونه خدمت مورد نیاز مخاطب را در اختیار او قرار دهم؟ پس از پاسخ به این سوالات موضوع مهم‌تری مطرح می‌شود که چگونه اثربخشی این مراحل را اندازه‌گیری کنم؟»

او ادامه می‌دهد: «برای پاسخگویی به سوالاتی که مطرح کردم بی‌شک یکپارچه بودن پیام، داشتن شفافیت، توجه به تنوع مخاطبان و شناخت ذائقه فکری آنها به‌همراه چاشنی خلاقیت کمک می‌کند تا تیم روابط‌عمومی بتواند آنچه را مخاطب می‌خواهد در اختیارش قرار دهد.»

رعایت اصل شفافیت و صداقت در تولید محتوا

همانطور که گفته شده روابط عمومی نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کند و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند همواره موظف هستند ارزش‌هایی را رعایت کنند تا کار خود را به نحو احسنت انجام دهند. صداقت درباره مهم‌ترین ارزشی که یک فعال حوزه روابط عمومی باید رعایت کند، اظهار می‌کند: «آنچه تاکنون مورد توجه قرار گرفته است تولید محتوای اختصاصی بوده که به‌صورت دقیق و مؤثر نیاز مخاطب را شناسایی و برطرف کند. آگاه باشیم مخاطب سره را از ناسره تشخیص می‌دهد. در تولید پیام بسیار مهم است که اصل شفافیت و صداقت (Integrity) را رعایت کنیم.»

به گفته او، اینها توصیف یک گوینده خوب است و باور دارم آنچه نیاز امروز به‌حساب می‌آید شنونده فعال بودن است. اینکه روابط‌عمومی به نیت فهمیدن مخاطبان به آنها گوش دهد. از این طریق فرصتی فراهم می‌شود تا سازمان خود را در معرض بازخوانی مخاطبان قرار دهد و ضمن آگاهی از نظرات آنها که قطعا خالی از انتقاد و اعلام مشکلات نیست، بتواند واکنشی صحیح، عقلانی، منطقی و فارغ از هیجان ارائه دهد. بدین ترتیب این فرصت را برای خود فراهم کند تا با بررسی بازخوردها در مسیر بهبود مستمر حرکت کند.

باور به این ارزش ها مختص سمت و یا واحد خاصی نیست، سازمانی که عمیقا باور به مشتری مداری دارد قاعدتا این ارزش‌ها را مبنای تعریف و اجرای فرایندهای خود قرار دهد چرا که ارزش‌ها چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی ریشه در باورهای ما دارد.

راه‌های ارتباطی پراخت الکترونیک پاسارگاد برای ارتباط با مخاطبان

فعالیت‌های روابط عمومی در دو حوزه برون سازمانی و درون سازمانی انجام می‌شود. شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در حوزه برون سازمانی تلاش داشته که طیف گسترده‌ای از کانال‌های ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، تماس تلفنی، پست الکترونیکی و سایر پلتفرم‌های رایج را به کار گیرد.

علاوه بر موارد یاد شده، حضور در نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و همینطور برگزاری مجامع سالانه از دیگر کانال‌های ارتباطی با سهامداران و مخاطبان پرداخت الکترونیک پاسارگاد به شمار می‌رود. صداقت در این خصوص عنوان می‌کند: «در این بین از پتانسیل قابل‌توجه طیف گسترده‌ای از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های فعال در حوزه صنعت پرداخت و خبرگزاری‌های عمومی بهره می‌گیریم. از طرفی اطلاع‌رسانی درون سازمان در راستای همسویی همکاران با اهداف، ماموریت، ارزش‌ها و استراتژی‌های کلان سازمان و افزایش آگاهی آنها، از طریق کانال‌های داخلی مانند اتوماسیون اداری، پرتال داخلی و ارتباط از طریق پیامک انجام می‌شود.»

او «تزریق انرژی به سازمان و افزایش روحیه سازمانی» را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود به عنوان مدیر روابط عمومی نام می‌برد و می‌گوید: «پاسخگویی به این دغدغه با همکاری تیم توانمند، خلاق و مستعد روابط عمومی، نشریه و پادکست اختصاصی تولید و منتشر می‌شود.»

تحول روابط عمومی در آینده

آینده همه چیز را دستخوش تغییر خواهد کرد و روابط عمومی نیز از این چرخه مستثنی نخواهد بود. بدون تردید در سال‌های آینده تعریف روابط عمومی و نقش آن در سازمان‌ها و صنایع متحول خواهد شد. مدیر روابط‌عمومی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در این باره اظهار می‌کند: «بی‌شک فراگیری گسترده هوش مصنوعی و تکنولوژی، روابط عمومی‌ها را مانند سایر واحدهای سازمان دستخوش تغییراتی خواهد کرد. لازم است آگاهانه خودمان را برای مواجهه با این ابزار توانمند و باارزش و بهره‌گیری از پتانسیل بسیار بالای آن آماده کنیم.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «اما در این مسیر فراموش نکنیم بهره‌گیری از این ابزار به معنای ماشینی کردن تعاملات انسان‌ها با یکدیگر نیست. اعتقاد دارم آن چیزی که انسان‌ها را مجذوب خود می‌کند، قصه‌گویی است. سراسر تمدن بشری را که بررسی می‌کنیم، با اسطوره‌ها و داستان‌هایی مواجه می‌شویم که پیام یکسانی را با پی‌رنگ‌های مختلف بیان می‌کنند.»

شاید حرکت روابط‌عمومی‌ها در مسیر خلق و شناساندن قصه هر سازمان، نه‌تنها اهمیت والای جایگاه روابط‌عمومی را نشان بدهد بلکه به خلق ارزش‌های بیشتر برای سازمان نیز کمک کند. در این راستا هوش مصنوعی می تواند کاتالیروزی قدرتمند برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر و سریع‌تر به سوی آینده باشد.

لادن صداقت – مدیر روابط‌عمومی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/DpDle3