امروز یکشنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن محبوب متقاضیان خرید ملک

تازه ترین تحقیقات میدانی از وضعیت تحولات بازار مسکن و رفتار متقاضیان خرید ملک نشان می دهد؛ تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن استفاده از تسهیلات مسکن، رتبه اول محبوبیت را در میان متقاضیانی که قصد تبدیل به احسن کردن ملک خود را دارند؛ قرار دارد.
به گزارش فراسو به نقل از هیبنا، آمار رسمی بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که در حالی که بیش از ۶۰ درصد از معاملات خرید و فروش مسکن پایتخت به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از شش میلیارد تومان تعلق داشته؛ از میان این گروه بیشترین میزان تقاضا برای آپارتمان های با ارزش بین دو تا سه میلیارد تومان بوده است.

این بررسی ها مشخص کرده در پایان پاییز سال ۱۴۰۲، بیش از سه هزار و ۶۰۰ معامله مسکن در شهر تهران منعقد شده که بیش از ۶۰.۸ درصد از این تعداد به خرید و فروش واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از شش میلیارد تومان اختصاص داشته است.

جالب آنکه از میان این گروه نیز، بیشترین سهم با نزدیک به ۱۸ درصد به آپارتمان های با ارزش کل دو تا سه میلیارد تومان مربوط می شود. پس از آن نیز، آپارتمانهای با ارزش کل ۳ تا ۴ میلیارد تومان با حدود ۱۳.۵ درصد، رتبه دوم در میان بالاترین تعداد قراردادهای خرید و فروش را در بنگاه¬های املاک شهر تهران داشته‌اند.

در این میان فعالان بازار مسکن عنوان می کنند بخشی از متقاضیان این گروه از آپارتمان ها، افرادی بوده اند که با استفاده از ابزار تسهیلاتی بانک مسکن اقدام به خرید یا تبدیل به احسن ملک خود کرده اند.

به گفته آنها تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن که از سوی بانک مسکن به متقاضیان خرید مسکن در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به سپرده گذاری پرداخت می شود در میان خریدارانی که برای بار دوم یا چندم اقدام به خرید ملک
می کنند و بودجه کافی برای انعقاد قرارداد ندارند مناسب ترین گزینه بوده است.

به ویژه آنکه بانک مسکن پیرو تصمیم شورای پول و اعتبار، تسهیلات اوراق مسکن را افزایش داده است و متقاضیانی که امکان دریافت این نوع تسهیلات را دارند می تواند سهم بیشتری از بودجه خرید ملک خود را از این طریق تامین کنند. مطابق با این تصمیم، سقف تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن اعطایی از سوی بانک مسکن از تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به قبل از آن دو برابر شد.

سقف ریالی تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن در شهر تهران به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار هر دو مبلغ دو برابر شد و به ترتیب به ۴۰۰ میلیون تومان و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. به این ترتیب در حال حاضر زوجین می توانند برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران تا ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

امکان دریافت یک فقره تسهیلات جعاله ۱۶۰ میلیون تومانی در صورت تمایل متقاضی چه در حالت انفرادی و چه در حالت زوجین در تمام شهرها نیز وجود دارد.

بانک مسکن طی ماه های گذشته از سال جاری تلاش کرده در کنار پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن، از طریق پرداخت تسهیلات خرید، اهرم مالی مناسبی برای تغییر وضعیت بازار مسکن و ایجاد رونق در این بخش ایفا کند.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/YvzGkc