امروز چهارشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۳

بیمه، روابط عمومی و هوش مصنوعی

ماندانا محمدزاده، مدیر روابط عمومی و تبلیغات شرکت بیمه آسماری نگاه ویژه ای به فناوری های تاثیرگذار هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی دارد.

به گزارش فراسو به نقل از روابط عمومی شرکت بیمه آسماری،محمدزاده در گفتگو با بیمه داری نوین به تشریح فناوری های  هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی پرداخت.

سرعت توسعه کمی و کیفی دانش و فناوری در دوران حاضر به گونه ای است که مقاله ها و نظرات خیلی سریع کهنه می شوند و بر همین اساس همواره با یک ناامیدی روبرو هستیم که آنچه اکنون می اندیشم و می نویسم چقدر جدید است و با فرض جدید بودن عمر آن چقدر خواهد پایید.

در عین حال ما به ناگزیر و بنا بر الزام سازمان و جامعه صنفی که در آن فعالیت می کنیم باید نوگرا باشیم و برای نوگرایی ناگزیر به حرکت در لبه دانش هستیم و برای سهیم کردن ذی نفعانمان دست کم با این هدف که آنان بدانند ما چگونه فکر می کنیم خوب است که هر از گاهی دست به قلم شویم و نگرهای مان را بنگاریم.

یکی از کلان روندهای هوش مصنوعی، امروزه هوش مصنوعی مولد (Generative artificial intelligence ) است.

هوش مصنوعی مولد یا Generative AI نوعی فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند انواع مختلفی از محتوا از جمله متن، تصویر، صدا و داده‌های مصنوعی تولید کند. هیاهوی اخیر در مورد هوش مصنوعی مولد به دلیل سادگی رابط های کاربری جدید برای ایجاد متن، گرافیک و ویدیوهای با کیفیت بالا در عرض چند ثانیه است.

حتما این روزها درباره دیپ فیک ( Deepfakes ) یا جعل عمیق بسیار شنیده اید و دیده اید و اعتراض هایی مختلف را هم از چهارگوشه دنیا درباره اثرات منفی دیپ فیک ها مشاهده کرده اید. دیپ فیک ها البته همه شان همراه با زیان نیستند اما در اینکه دروغین هستند شکی نیست.

حال برای یک فعال در حوزه روابط عمومی بیمه این سوال پیش می آید:

در چنین اکوسیستمی از داده های مختلف فیک و غیر فیک که هوش انسانی و هوش مصنوعی از نوع مولد ایجاد می کند نهاد روابط عمومی صنعت بیمه در سطح بنگاه چه استراتژی هایی را باید اتخاذ  کند؟

در گام نخست باید امکان استفاده از هوش مصنوعی مولد را در سازمان خود فراهم بیاورید. Generative AI همانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند اگر چنین امکانی را در سازمان فراهم نکرده باشیم ممکن است در مواجه با محتواهایی که دیگران از این طریق یا طرق دیگر در له یا علیه سازمان ما تولید می کنند ابزار تعامل یا تقابل را نداشته باشیم. برای این کار توسعه سواد دیجیتال و هوش مصنوعی در سازمان است.

طبیعی است که برای آموزش سازمان  Generative AI باز می تواند کمک بسیار خوبی در اختیار ما باشد. گام بعدی ایجاد یا توسعه زیرساخت ارتباط تعاملی با ذی نفعان سازمان بیمه بخصوص مشتریان و مهمتر از همه خسارت دیدگان است.

در عصر تحول دیجیتال و اکنون هوش مصنوعی، تنها در سایه یک ارتباط تعامل موثر امکان شناخت درست نیازهای هر یک از بیمه گذاران و بیمه شدگان و خسارت دیده گان شرکت بیمه را خواهیم داشت.

در تحقق این زیر ساخت تعاملی موثر نیازمند توسعه زیرساخت های حاکمیت داده در سازمان هستیم. برای تحقق چنین نیازی مدیران ارشد سازمان در استراتژی های خود به ناگزیر باید امکان بهره مندی از فرصت های بیگ تک ( فناوری عظیم داده ها) را فراهم کنند. با توجه به توسعه ظرفیت های رایانش ابری، این روزها کافی است تا استفاده از این ابزار مهم در دستور کار سازمان قرار گیرد.

طبیعتا استفاده از تجارب و توانایی های یک تیم مجرب متخصص داده و هوش مصنوعی مولد Generative AI می تواند راهگشا باشد طبیعتا با توجه شرایط روز این ایران ضرورتی ندارد تا یک تیم داده در سازمان مستقر باشند مدلهای همکاری به اشکال مختلف برون سپاری وجود دارد و این امکان را برای ما فراهم می آورد تا از ظرفیت های آنان بهره ببریم.

نکته خیلی مهم توجه به این نکته است که  Generative AI ظرفیتی از هوش مصنوعی است که همانند ما می تواند بیاندیشد و خلق کند و خوراک اندیشه و خلق این پدیده داده است. هر چه داده هایی که در اختیار دارد وسیع تر و واقعی تر باشد بهتر می تواند در تحقق اهداف سازمان بخصوص در امر روابط عمومی به ما کمک کند. لذا بدون داشتن استراتژی حاکمیت داده در سازمان عملا بهره بردای از امکان های Generative AI یا غیر ممکن است با با آزمون و خطاهای جبران ناپذیر و پرریسک همراه خواهد بود.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که اگر بر اساس رشته به مقوله Generative AI در صنعت بیمه نگاه کنیم اهمیت استفاده از این ابزار در رشته های درمان و ثالث به دلیل مخاطراتی که اکنون برای صنعت بیمه به همراه دارند بیشتر است.

 

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ifb3GG