امروز جمعه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهرم حمایت تسهیلاتی بانک مسکن/ معاملات چطور رونق می‌گیرد؟

گروهی از فعالان بازار مسکن از احیای نبض معاملات در برخی مناطق جنوبی شهر تهران خبر می دهند.

به گزارش فراسو به نقل از هیبنا، طی چندماه گذشته با کند شدن روند تورم ماهانه در بازار مسکن، یک آرامش نسبی بر این بازار حاکم شده است.

آنطور که آخرین گزارش رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد: متوسط قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی معامله شده در بنگاه های شهر تهران به ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در اسفندماه سال گذشته رسیده است که در مقایسه با میانه زمستان رشدی در حدود ۳٫۸ درصد را تجربه کرده است.

فعالان بازار مسکن در نیمه جنوبی شهر تهران عنوان می کنند با کندشدن روند تورم در بازار مسکن، گروهی از متقاضیان خرید مسکن تصمیم به بازگشت به بازار را گرفته اند. به گفته آنها بخش عمده این گروه از خریداران هستند که قصد دارند منطقه سکونت یا زیربنای واحد مسکونی خود را تغییر دهند.

یکی از فعالان و کارشناسان بازار مسکن با بیان اینکه گروهی از متقاضیان مصرفی که هم اکنون در بازار مسکن در حال جست و جوی ملک برای خرید هستند به اهرم حمایت تسهیلاتی بانک مسکن مجهز هستند، می گوید: این اهرم بیشتر برای متقاضیان تبدیل به احسن کاربرد دارد چراکه آنها برای افزایش بودجه خرید ملک جدید خود نسبت به ملک کنونی در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

او می گوید: در حال حاضر این کمک بانک مسکن به متقاضیان مصرفی بازار مسکن در حالی است که کمتر بانکی امکان و تمایل حضور در این بازار را دارد. او تاکید می کند: مهم ترین مزیت این نوع تسهیلات بانک مسکن آن است که متقاضیان بدون نیاز به سپرده¬گذاری می توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

ضمن آنکه این تسهیلات بالاترین میزان سقف تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی برای خرید مسکن است. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار در تیرماه سال گذشته، بانک مسکن سقف تسهیلات خرید مسکن از محل خرید اوراق حق‌‌‌تقدم تسهیلات را ترمیم کرد.

براین اساس، سقف جدید تسهیلات اوراق مسکن در تهران در حالت انفرادی به ۴۰۰ میلیون و در حالت زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که در صورت استفاده از تسهیلات جعاله که سقف آن هم دو برابر شده، یک زوج می‌توانند از ۹۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق در شهر تهران برخوردار شوند.

در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰‌هزار نفر نیز سقف‌‌‌ خرید واحد مسکونی به صورت انفرادی و زوجین به ترتیب به ۳۲۰ و ۶۴۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز ۲۴۰ و ۴۸۰ میلیون تومان است.

امکان دریافت یک فقره جعاله ۱۶۰ میلیون تومانی در صورت تمایل متقاضی چه در حالت انفرادی و چه در حالت زوجین در تمام شهرها نیز وجود دارد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/ACjYxi