امروز شنبه، ۹ تیر ۱۴۰۳

اطلاق واژه صنایع آب‌بر به صنایع فلزی و معدنی نادرست است

احسان انصاری، مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۵۰، ۴۰درصد از مردم جهان به‌ویژه در خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا در تنش آبی خواهند بود.

به گزارش فراسو، مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس افزود: امروزه استفاده واژه صنایع آب‌بر به صنایع فلزی و معدنی اتلاق می‌شود اما با توجه به مطالعات سال۹۹ که میزان مصرف بخش کشاورزی ۸۸درصد، ۹درصد بخش خانگی و مابقی آب مصرفی متعلق به صنایع است، این نا‌م‌گذاری درست نیست.

به گفته انصاری، منابع آب تجدیدپذیر کل ایران به ۱۰۳میلیارد مترمکعب خواهد رسید. ایران تاکنون موفق به شیرین‌سازی ۶۸۰هزار مترمکعب در روز شده که سهم کمتر از یک‌درصدی نسبت به حجم نمک‌زدایی در دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه گفت: در دولت فعلی، ستادی تحت عنوان انتقال آب دریا با مشارکت وزرای صمت و نیرو شکل گرفته است که شیرین‌سازی و انتقال آب دریاها به صنایع را برعهده دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس طرح تامین و انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، شامل تعدادی پروژه برای تامین آب از محل دریای عمان و خلیج‌فارس و شیرین‌سازی و انتقال آن به مقاصد مصرف در استان‌های دارای کمبود آب برای توسعه اقتصادی در فلات مرکزی ایران است که در چند مسیر مختلف به وسیله سیستمی از تاسیسات آب شیرین‌کن، خطوط لوله انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ و نیروگاه‌های برق اجرا می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/5ZwLB0