امروز دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳

اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ نیازمند مشارکت ملی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه “خانواده ما” سازمان تأمین‌اجتماعی که با محوریت فرهنگ‌سازی در حوزه جوانی جمعیت از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دایر شده‌ است، ضمن تقدیر از رویکرد حمایتگرانه سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه جوانی جمعیت؛ بر ضرورت مشارکت فعال همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای اجرای کامل قانون جوانی جمعیت تأکید کرد.

به‌گزارش فراسو به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، زهره‌سادات لاجوردی نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و منتخب دوره دوازدهم و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح سیاست‌ها و عملکرد مجلس در زمینه جوانی جمعیت گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم بود که در ادامه در کمیسیون مشترکی که با حضور نمایندگان متخصص و علاقمند سایر کمیته‌های مجلس و نخبگان، متولیان دستگاه‌های اجرایی و حتی برخی منتقدان برخی مفاد تشکیل شده بود، دنبال شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ۷۳ ماده مصوب شد و بیش از ۲۰۰ حکم ابلاغ شد و پس از بررسی تمامی موارد، قانون خوبی در زمینه جوانی جمعیت تدوین شده هرچند که متأسفانه در حال حاضر مشکلاتی در خصوص اجرای بخش‌هایی از این قانون وجود دارد.
لاجوردی افزود: در گذشته طی چند دهه تلاش‌هایی برای توقف رشد جمعیت صورت گرفت و رشد جمعیتی کشور متوقف شد. با توجه به اقداماتی که در دهه‌های گذشته صورت گرفته، برای تغییر رویه به صرف مدتی زمان نیاز است تا فرهنگ‌سازی لازم برای رشد جمعیت صورت گیرد. در این میان برای دستگاه‌های مختلف نیز وظایفی تعریف شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم و دوازدهم همچنین تأکید کرد: باید جوانب این موضوع سنجیده شود و ما هم در مجلس پیگیر اجرای این قانون هستیم تا بتوان پیش از اینکه از این پنجره جمعیتی که باز شده عبور کنیم، کشور از معضل سالمندی که ممکن است در آینده دچار آن شود، نجات یابد.
لاجوردی اضافه کرد: اگر اقدام درستی صورت نگیرد در ۳۰ سال آینده با جمعیتی سالمند مواجه می‌شویم و توازن جمعیتی به‌هم خواهد ریخت و جلوگیری از این روند نیاز به همت و تلاش مردم و مسئولان دارد.
این نماینده با اشاره به حضور فعال سازمان تأمین‌اجتماعی در نمایشگاه کتاب گفت: در این غرفه که با نام “خانواده ما” ایجاد شده اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و در حوزه متاورس و تبلیغات، اقدامات خلاقانه‌ای با تیمی جوان و خلاق انجام شده که امیدواریم با افزایش تعاملات، این موارد بیش‌تر رسانه‌ای شده و در رسانه‌ها روشن شود چه اقداماتی صورت گرفته تا این اقدامات برای خانواده‌ها نیز مشوق خوبی برای فرزندآوری باشد.

لینک کوتاه خبر: https://farasoonews.ir/dE7anM